Кожна четверта новина у тернопільських онлайн-ЗМІ — родом із соцмереж

Майже чверть новин тернопільських онлайн-ЗМІ базуються на інформації з соціальних мереж. Найчастіше джерелом для новин стають публікації у популярних групах або ж на сторінках приватних осіб. Домінуюча тематика у цих повідомленнях — соціальна. Найпопулярнішою соцмережею на Тернопільщині є Фейсбук. Такі результати моніторингу тернопільських онлайн-медіа, що проводив Інститут масової інформації (ІМІ) з 2 по 6 вересня 2019 року. Метою цього дослідження було з’ясувати, як часто регіональні інтернет-видання використовують соціальні мережі (СМ) як джерело інформації; проаналізувати, якого типу облікові записи для цього використовуються; визначити, в яких темах це джерело інформації (СМ) найчастіше використовується. Під час моніторингу аналізувалися новини п’ятьох місцевих онлайн-видань: «Доба», «Погляд», «Терен», «Терноград» і «20 хвилин».

Кажуть соцмережа мають на увазі Фейсбук
Загалом в ході моніторингу було опрацьовано 250 публікацій (по 50 новин у кожному з досліджуваних медіа). 61 новина (24,4% від загальної кількості) має в своїй основі інформацію з соціальних мереж. Найбільша частка таких новин у виданні «Терен» — 46% (23 новини з 50). У «20 хвилинах» — кожна четверта новина походить із соцмереж (26%, 13 повідомлень), у «Тернограді» — кожна п’ята (20%, 10 новин). Найнижчим цей показник є у виданнях «Доба» — 16% і «Погляд» — 14% (по вісім і сім новин відповідно).

Вірогідно, що справжня кількість новин, джерелом яких є соцмережі, дещо більша, адже в деяких повідомленнях дані про джерело інформації взагалі відсутні або ж вказано “з відкритих джерел”.

Коли пишуть “соцмережа”, у переважній більшості випадків, мають на увазі Фейсбук. У 57 публікаціях із 61, або у 93% матеріалів, саме ця соцмережа була джерелом інформації. Інші соцмережі хоч інколи також стають джерелом інформації для новин, але з Фейсбуком навіть близько не стоять: три повідомлення з Ютюба й одна публікація, де джерелом інформації був Твіттер: “Солодощі від чарівника, танці вчителів з учнями та урок миру. У Тернополі розпочали навчання школярі”, “Реакція Зеленського і Богдана за спиною Порошенка розлютила українців: такого вчинку не очікував ніхто”.

Досить регіонально, дещо офіційно і дуже соціально
Найчастіше тернопільські онлайн-ЗМІ черпають інформацію з популярних груп та особистих сторінок у соцмережах (по 19 новин такого походження, разом це 62,3% від усіх матеріалів з СМ).
Численним і доволі характерним є перелік відповідних регіональних і тематичних груп (сторінок): “Тернопільські новини”, “Тернопільські плітки”, “Бучацькі справи”, “Типовий Кременець”, “Типовий Почаїв”, “Політичний Збараж”, “Ланівці. Новий формат”, “Транспорт Тернополя”, “Stupid Parking Ternopil”, “urban.te”, “Трав’яний пляж”.

Приблизно четверта частина інформації з соцмереж (24,6%, або 15 новин) — з фейсбук-сторінок офіційних установ, переважно це комунальні і державні інституції (та їхні підрозділи): рибна інспекція, поліція, нацгвардія, міграційна служба, військовий комісаріат чи районна рада, а також навчальні заклади: Хоростківська гімназія, 1 ДЮСШ, ДНЗ Тернопільський професійний коледж з посиленою військовою та фізичною підготовкою тощо.

Сторінки в соцмережах зірок шоу-бізнесу, експертів і політиків ставали джерелом інформації для новин двічі, по одному разу в такій якості виступали офіційні особи, а також недержавні чи волонтерські організації. Не було жодного посилання на «лідерів думок» (до таких ми зараховуємо осіб, чиї сторінки у соцмережах мають 3000 підписників і більше).

Найбільше інформації тернопільські інтернет-ЗМІ черпають у соцмережах на соціальну тематику — 31 новина (трохи більше 50% від усіх новин, що базуються на даних з СМ): “Неподалік Тернополя діє притулок для вагітних жінок і дітей, яким ніде жити”, “У Теребоволі встановили незвичний пам’ятник атовцям”.

На другій позиції — кримінальні події та надзвичайні ситуації, таких повідомлень було 15 (24,6%). Ось лише декілька з них: “Пожежа у Тернополі: у багатоповерхівці вогонь із квартири перекинувся на балкони”, “На Тернопільщині у рейсового автобуса відвалився бак, – соцмережі”.

Про економіку та військову справу — було по три повідомлення (майже 5%), на тему шоу-бізнесу — два (3,3%). Ще менше, по одній новині (1,6%), — про політику і корупцію (антикорупцію). Взагалі не було повідомлень на тему державотворення.

Любомир Крупницький, регіональний представник ІМІ в Тернопільській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua