Корисно знати: Як медіа працювати з проханнями про допомогу

ЗМІ часто розміщують прохання про допомогу: від благодійних організацій, громадських активістів або ж приватних осіб. Усі прохання потребують такої ж ретельної перевірки, як і будь-яка інша інформація в медіа. «Телекритика» розповідає, як це робити. Найбезпечніше мати справу з перевіреною благодійною організацією, діяльність якої жорстко регулюється державою. Та в Україні не так багато фондів, і вони покривають далеко не всі потреби людей. Тому прохання про допомогу потрібно розділяти на запити від юросіб і фізосіб.Як перевіряти благодійні фонди

  1. Загальна інформація про фонд

Перевірте саму організацію, що можна знайти про неї в пошукових системах і ЗМІ. Чи є публікації про неї. Вивчіть сайт фонду та сторінки в соціальних мережах: чи заслуговує на довіру домен (без «кривої» транслітерації), як подана інформація (грамотно, структуровано, логічно, повно), як часто оновлюється, чи є у організації партнери. Якщо хтось із ваших колег або знайомих (з бізнесу) співпрацював із фондом раніше, запитайте про його досвід спілкування з цією організацією.

  1. Фінансова звітність

На сайті благодійної організації повинен бути фінансовий звіт про надходження та витрачання коштів. В ідеалі він має публікуватися щомісяця, але податкова служба вимагає звітності кожного кварталу. Звичайний PDF-файл з інфографікою про те, як були використані кошти благодійників, повинен бути підкріплений файлом, за яким зазначену інформацію можна перевірити. Якщо цього документа на сайті немає, ви можете його запросити. Відповідальна і прозора структура без проблем надасть цю інформацію за першого запиту, а вам слід розуміти, яким чином і куди витрачаються гроші. Згідно із законом, благодійна організація може витрачати до 20% від надходжень на адміністративні видатки (зарплати і інфраструктура). У звіті цей відсоток має бути видно.

  1. Засновники, структура фонду

На сайті фонду повинні бути викладені реєстраційні документи: рішення про внесення організації до реєстру неприбуткових установ; виписка з Єдиного держреєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДРПОУ); статут благодійної організації (з якого видно засновників організації, керівників, опікунську раду, цілі та плани фонду і де чітко описані сфери його діяльності); а також протокол загальних зборів організації.

  1. Банківський рахунок

У благодійної організації повинні бути банківські реквізити. Якщо ж вам пропонують вести збір тільки на електронні гаманці та особисті картки, існує ризик шахрайства.

  1. Обґрунтування прохання

Слід перевіряти безпосередньо прохання, яке при цьому має містити максимум деталей. Якщо збір відбувається на лікування людини за кордоном, потрібне підтвердження від лікаря про те, що їй дійсно потрібно виїжджати і що в Україні їй не можна допомогти. З прохання та інформації від фонду має бути зрозуміло, чому обрано саме цей метод лікування, саме ця країна, саме ця клініка (адже трапляється, що є країни, у яких аналогічні медичні послуги коштують дешевше за аналогічного співвідношення ціна/якість). Із зарубіжної клініки при цьому має бути офіційний рахунок, з якого зрозуміло, з чого складається зазначена сума. Придбання обладнання в медустанову повинне бути підкріплене офіційним запитом від клініки про потреби, також мають бути документи, що обґрунтовують запитувану на обладнання суму (тендер, аналіз пропозицій).

Інформацію про допомогу людині або організації потрібно перевіряти. Наприклад, слід перевірити, чи дійсно є такий пацієнт у зазначеній клініці (перевірити документи, зателефонувати родині, пробити інформацію про нього в інтернеті – нерідко шахраї можуть використовувати історію людини, яка при цьому не зверталася за допомогою до фонду), укладала організація договір з приватною чи юридичною особою. При цьому прохання має бути адекватним і вирішувати якусь проблему. Просто придбати обладнання – не вихід, з ним ще повинні вміти працювати працівники, потрібна оцінка потреби в ньому. Організація зобов’язана пояснити терміни, в які будуть витрачені кошти, і надати докладний звіт про це. А також – назвати контактну особу, яка зможе оперативно відповідати на будь-які запитання читачів і медіа. Вам також має бути зрозуміло, як працівники фонду перевіряють вхідні запити і ухвалюють рішення про задоволення заявки.

  1. Дозвіл на оприлюднення конфіденційної інформації

Необхідно пам’ятати, що розголошення медичної інформації та використання фотографій пацієнтів заборонене законом. Ви маєте отримати письмову згоду від людини (якщо це дитина, то від її батьків або опікунів) про те, що вона не проти публічно розголошувати свій діагноз і публікувати знімки. Це убезпечить вас у майбутньому в разі конфлікту.

  1. Комунікація

Бажано, щоб благодійна організація вела регулярну комунікацію з благодійниками та ЗМІ про свою діяльність і спокійно і чітко відповідала на будь-які запитання про роботу фонду. При цьому ви повинні розуміти, хто працює в команді, перевірити профілі цих людей в соцмережах (це мають бути люди зі справжніми іменами і фотографіями).

Як перевіряти приватні прохання

Приватних осіб перевірити складніше. Однак є ключові правила:

  • перевірити документи (діагноз, виписки з рахунків, звітність)
  • перевірити прохання в пошуковику (чи не збираються кошти на людину, якій вже не потрібна допомога)
  • перевірити в клініці, чи дійсно є така людина і чи потребує вона допомоги
  • перевірити прохання на адекватність (тут потрібно діяти як і з фондами), щоб зрозуміти, чи точно потрібно людині, наприклад, їхати на закордонне лікування, чи є можливість отримати таку ж послугу в Україні, як обирається клініка, чому саме така сума тощо. У таких випадках можна проконсультуватися з профільними благодійними організаціями (якщо такі є). Додаткові деталі людина має надавати спокійно і без агресії, не тиснучи на почуття провини.
  • прохання повинне містити максимум деталей, які можна перевірити
  • потрібно поцікавитися, чи зверталася людина в благодійні організації, і отримати підтвердження цього. Адже буває, що люди вирішують збирати кошти на особисті рахунки навіть тоді, коли є організації, які можуть їм допомогти.
  • отримати дозвіл на публікацію конфіденційної інформації
  • отримувати звіти про надходження та витрачання коштів (як правило, люди ведуть групи зі збору допомоги і мають регулярно там звітувати і показувати всі виписки з рахунків, чеки)

Бажано завжди стежити за розвитком історії. Якщо був гучний збір на щось, важливо потім розповісти про результати збору і відзвітувати. Тому що будь-які прохання про допомогу в ЗМІ – це питання довіри не лише до благодійних організацій або приватних осіб, а й до медіа.

http://ujf.org.ua/?p=9279

 

 

image_print
Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua