Тернопільським школам та садкам потрібні кардинальні зміни

   Таким був головний висновок вчорашнього круглого столу у Тернопільському прес-клубі, організованого активістами Центру громадського контролю «ДІЙ!». На початку дискусії були оприлюднені результати проведеного ними моніторингу щодо розподілу бюджетних коштів між шкільними та дошкільними закладами впродовж останніх восьми років. Відтак координатор названого Центру і модератор обговорення Василь Томчишин попросив начальника управління освіти і науки Тернопільської міської ради Ольгу Похиляк пояснити, чому фінанси розподілялися так нерівномірно. Для прикладу, загальноосвітній школі №8 за цей період було виділено понад два мільйони, а педагогічному ліцею – лише 25 тисяч. Як відповіла очільниця міської освіти, це пояснюється тим, що педагогічний ліцей був створений зовсім недавно, а восьма школа – одна з найстаріших в місті і має два приміщення, які потребували капітального ремонту, а також там була гостра потреба в облаштуванні спортивного майданчика. За її словами, головним критерієм при розподілі бюджетних коштів за їх хронічного дефіциту якраз і є те, скільки часу функціонує той чи інший заклад, а, отже, наскільки затратного ремонту він потребує.

   Наступним питанням, яке цікавило громадських активістів, було те, чому у тернопільських школах відсутня протипожежна сигналізація, адже це – одна із запорук безпеки дітей? Наявність такої проблеми підтвердив присутній на зустрічі заступник начальника міського відділу управління ДСНС України в Тернопільській області Володимир Солотвінський. При цьому він зазначив, що при складанні актів готовності шкіл до начального процесу відповідні зауваження постійно фіксуються. Ольга Похиляк відповіла, що кілька шкіл вже обладнані такою сигналізацією, обіцяють у фінуправлінні виділити якісь кошти і цього року. Однак в цілому, схоже, цю проблему в міському управлінні освіти і науки не вважають аж такою важливою. «Це питання дискусійне, що важливіше – ремонт, спортмайданчики чи протипожежна сигналізація, – зауважила Ольга Похиляк. – Школи ж мають ще й багато інших важливих потреб – забезпечення сучасними комп’ютерами, наприклад, тож якби тут були присутні вчителі, то виникла б гостра дискусія».

   Надзвичайно актуальну не лише для освіти Тернополя, а й для всього українського суспільства проблему порушила координаторка право-освітнього напрямку громадської організації «Молодіжний центр розвитку «МІСТ» Мар’яна Гевко. Вона говорила про необхідність осучаснення навчально-виховного процесу в школах за принципами дитиноцентризму, розвитку реального самоврядування та широкого залучення до нього батьків. Ольга Похиляк не погодилася з активісткою в тому, що в цьому плані мало що робиться. Однак зазначила, що кардинальні реформи неможливі без прийняття нового Закону про освіту. А також констатувала сумні факти щодо проблеми з педагогічними кадрами, без оновлення яких, мовляв, неможливо реально оновлювати і навчально-освітній процес. У відповідь на це Василь Томчишин озвучив пропозицію громадських активістів про створення відкритої електронної черги (замість існуючої закритої реєстрації) бажаючих працювати в школах педагогами.

   Гостро і емоційно виступила під час круглого столу відома тернопільська спортсменка та громадська діячка Лілія Проць, яка вже не один рік серйозно займається розвитком дитячої фізкультури і спорту. «Вже два роки я співпрацюю з міським управлінням освіти, але проблем стільки, що мені туди на роботу треба ходити, – сказала, зокрема, вона. –  Ті спортмайданчики, які є, вже всі замінювати треба, настільки вони знищені. В садках і початкових класах навчати дітей нереально, бо для цього фактично немає умов і бракує найпростішого спортивного інвентаря – це просто катастрофа! В дитсадках замість необхідних двох  на тиждень занять фізкультурою чого тільки не проводять. В шкільних спортзалах одночасно вимушені займатися учні двох, а то й трьох класів. Забезпечення шкільних їдалень – це взагалі «жесть»! Та що там казати, коли навіть елементарне провітрювання класів чомусь стало проблемою! Вважаю, що задля здоров’я наших дітей потрібно кардинально змінювати ставлення до фізичної культури в школах і садках!».

   Обговорили у прес-клубі і проблему, з якою представники Центру громадського контролю «ДІЙ!» зіткнулися під час моніторингу ситуації в навчальних закладах. «Як виявилось, багато директорів шкіл не розуміють, що таке публічна інформація, і чому вони повинні її нам надавати – розповів Василь Томчишин. – Вони нервуються, коли  просимо показати акти виконаних робіт, проведених за кошти з бюджету». Його слова доповнив регіональний координатор із зв’язків з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Тернопільській області Володимир Шевченко: «Десь в 15-ти школах не відповіли на запити, і всі ці школи я відвідав. Декого з директорів було запрошено у наш офіс для пояснень, але вони не з’явилися. Вони сприймають Уповноваженого, як громадську організацію, і вважають, що не зобов’язані пояснювати, чому не дали відповідь на інформаційні запити. Дехто навіть казав, що це в управлінні освіти їм кажуть нічого не надавати і нікуди не ходити. Але частина керівників висловили зацікавленість в тому, щоб отримати повні знання, що таке публічна інформація і як з нею працювати». Детальніше зупинилася на ситуації з отриманням і наданням публічної інформації також представник офісу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Марія Дегтяренко. Вона ж запропонувала провести відповідні тренінги для директорів тернопільських шкіл. На що Ольга Похиляк відповіла, що якщо є така потреба й бажання з боку директорів шкіл, то міське управління освіти посприяє такому навчанню.

 

image_print
Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua