Тренінг, який може змінити все

    Впродовж березня представники 58-ти реформованих редакцій районних газет з 11 областей України взяли участь у дводенних тренінгах на  тему: «Налагодження медіа-бізнесу для роздержавлених газет: як заробляти гроші і залишатися незалежними». Про актуальність теми навіть зайве говорити, а от про тренера, який навчав редакторів просто життєво важливим для них сьогодні речам, варто хоч трохи розповісти. Отже, Дмитро Кліманов, власник  ТОВ РІА«К&К» (видавничий дім «Телегазета»). Медіа-бізнесом почав займатися ще в 90-ті, отримавши унікальні на той час знання від західних колег. З того часу створив п’ять газет, спеціалізуючись власне на локальній пресі. До паперової версії було додано електронну версію та новинний сайт, який з’єднали із місцевими довідковими базами, увімкнули опції оголошень та афіш, і в результаті було отримано унікальний інформаційний продукт, який дозволив отримувати фантастичні, як для локальних медіа, прибутки. Після захоплення видавництва російськими окупантами, Дмитро Кліманов зумів зберегти своє видавництво та успішно продовжити його роботу на підконтрольній Українській владі території. Відтак об’єднав десять газет Луганської області для успішної спільної діяльності та підвищення професійного розвитку, чого і вдалося досягти. А ще він – співавтор редакційно-видавничої системи SPS ( Stakhanov Publishing System). Це  система  управління виробничим процесом, створена  після  обмінів  досвідом  з  американськими партнерами, яка забезпечує  безперервний  робочий  процес,  позбавляє  проблеми  дедлайнів  та  дозволяє  повністю    контролювати виробництво. Реалізована вона у  вигляді  веб-сайту, і з  її  допомогою  можна  управляти  як  одним,  так  і водночас кількома  видавництвами.  У  систему  вбудований  гнучкий  документообіг,  поштова  підсистема,  текстовий  і  графічний  редактори,  верстка,  є  підсистема  прав  та  інші  елементи.  В  результаті  впровадження  даного  інструменту  формалізується  графічний  кодекс  видання  і  його  технологічний  процес виробництва, істотно скорочується час випуску (за рахунок паралелізації  процесів  і  застосування  конвеєрних  технологій),  з’являється  можливість  віддаленої роботи  для  всіх  працівників та інші безперечні «вигоди».

   Свої березневі тренінги для редакторів роздержавлених газет Дмитро Кліманов також проводив за новою програмою, розробленою ним у відповідності з висновками після всієї попередньої навчальної роботи з даною аудиторією. «Я змінив багато, і це вперше намагаюся дати вам максимум», – звернувся він до своїх слухачів у Тернополі. Відтак почали з самих початків. «Бізнес починається з визначення  ідеї, місії (сенсу існування компанії), цінностей, стратегічної мети та стратегії досягнення» – засвітилися рядки презентації на екрані. І відразу – приклад того, як сформулював ці самі свої місію й цінності один із українських локальних ЗМІ: «Бути більше, ніж новини, і своєю діяльністю сприяти сталому розвитку міста», «Свобода слова – наш Бог. Для нас немає заборон у виборі тем, крім внутрішнього цензора – не нашкодь!..». Слухачам дуже сподобалося, навіть почали жартувати, що хочуть «списати». А от наступні теми всіх тих, хто стали учасниками тренінгу Кліманова вперше, приголомшили…

   Що таке медіа-бізнес та медіа маркетинг. Ринок та його механізми. Організаційна та технологічна структура видавництва. Конкурентні переваги та чинники, які на них впливають. Стратегічне та поточне планування. Ціноутворення і бюджет…Редактори-гуманітарії, яким за попередні роки керівництва районними газетами над більшістю цих речей і потреби не було задумуватись, спочатку сприйняли їх як таку собі далеку від їхніх реалій теорію, тож почали вимагати практики і простих відповідей на свої очікування, озвучені на початку заходу. Дмитро Кліманов був категоричним: « Я не буду окремо про рекламу, контент чи юридичні питання, я буду про базові речі – як створити успішну кампанію і нею управляти». Забігаючи наперед, треба зауважити, що насправді за 2 дні тренінгу слухачі отримали відповіді на всі свої запитання. Однак при цьому тренер примушував кожного думати і вже тут у залі почати аналізувати і свою діяльність як керівника, і своєї редакції. А всі намагання ухилитися від «замудрої теорії» наполегливо і вміло повертав в потрібну площину, на прикладах доводячи, що це – базис для всього решти, і що саме економічними  категоріями повинні мислити тепер редактори реформованих газет. Бо без цього успішну діяльність налагодити просто неможливо. В ході роботи слухачі усвідомили, що перед ними якраз не теоретик, а дуже успішний практик, який поставив собі за мету і їх навчити не виживати, а досягати успіху.

     Детально обговорили на тренінгу таку болючу сьогодні для газет ситуацію з Укрпоштою. Дмитро Кліманов не заспокоював, навпаки: «Ситуація буде погіршуватися, запевняю, тому – роздріб і тільки роздріб!». Відтак ознайомив з низкою ефективних правил і «секретів» ефективного налагодження роздрібного продажу газет. Дуже багатьох редакторів цікавило, що все-таки ефективніше  для розвитку газети – сайт чи сторінка у Facebook, тому тренер приділив цьому питанню досить багато уваги, детально поділившись власним досвідом. Детально розібрали і процедуру стратегічного планування  включно із SWOT-аналізом, який є досить марудною справою, зате дозволяє чітко оцінити як нинішню, так і майбутню конкурентоспроможність на ринку. Провели і  перехресну експертизу газет, яка допомогла редакторам зрозуміти, наскільки їх бачення цінностей свого видання співпадає із стороннім сприйняттям.

 «Без розвитку медіа не буде розвитку громад. Бо якщо медіа не висвітлюватимуть проблеми, то і владу не примусиш їх вирішувати», «Головне, що ви найближче до вашої аудиторії, тож ніхто краще за вас не зможе створити такий потрібний їй інформаційний продукт», «Газета – це теж товар, і саме так треба до неї ставитись, бо закони ринку працюють і в медіа-сфері», «Запускайте нові продукти, змінюйтесь, без цього неможливо!», «Якщо ви не виховуватимете і не розвиватимете своїх людей, то цього ніхто не зробить, й інших у вас в умовах локального медіа не буде». «В мене ніколи не було джинси, я затятий її противник. І не кажіть мені, що вона буває різною. Джинса – це джинса. І якщо вона не маркована, і не відділена в газеті шрифтом та версткою, а лише якоюсь маленькою незрозумілою зірочкою позначена, то це – ніщо інше, як обман читачів!». Це – лише кілька коротких тез із розказаного і поясненого Дмитром Клімановим. Вкупі з викладеними базовими основами медіа-бізнесу та практичним досвідом вирішення найрізноманітніших проблем,  все це однозначно стало поштовхом до свого роду революції в свідомості керівників редакцій та потужною мотивацією до кардинальних змін.

   Звичайно, не в кожного вийде. Хтось зрозуміє, що це не для нього, і піде набагато простішим, хоч і сумнівним щодо перспективності шляхом. Але ті, хто зуміє «поламати» і себе, і роботу своєї редакції, і буде вчитися далі – ті стануть ефективними менеджерами і вийдуть на зовсім інший рівень. Де вже не буде злиднів і потреби «продаватися», а будуть водночас  і гроші, і успіх, і авторитет з повагою, і можливість  сповна виконувати головну місію журналістики. Про те, що тренінги Дмитра Кліманова стали потужним поштовхом і кроком саме до таких змін, свідчать відгуки самих редакторів. Ось, для прикладу, кілька з них. «Окрім цінних практичних знань тренінг мене дуже надихнув і дав потужний поштовх для розвитку, після повернення в редакцію я все там змінюватиму»; «Отримано базу і орієнтири для того, щоб повністю переформатувати роботу редакції»; «Вдячна за наповненість і креатив, це була справжня сучасна журналістика!»; «Шість років у комунальній газеті, два – у роздержавленій, але яким має бути медіабізнес, дізналася тільки зараз, за цих 2 надзвичайно інформативних дні. Хоча вже на наступний день після завершення реформування ми зрозуміли, що настав час бізнесу. Проте раніше нас ніхто не навчав його вести, тому щира вдячність нашому ментору Дмитру Кліманову. Дуже корисно виходити зі своєї зони комфорту і дивитися на себе та свою справу іншим поглядом, бачити «фейли» і сильні сторони, розглядати конкурента не як конкурента, а як фактор розвитку свого бізнесу».

   Тренінги Дмитра Кліманова  проводилися в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

 

 

Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua