Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ

Роздержавлення засобів масової інформації – це шлях до європейської спільноти, до повної свободи слова, до незалежності регіональних видань. Звичайно, для більшості людей, які працюють в комунальних ЗМІ, це складно, а деколи і не комфортно, адже вони не розуміють, як можна виживати без фінансової підтримки держави у вигляді прямих дотацій. Важко позбутися «опіки» органів влади та місцевого самоврядування. Не всі газети готувалися до переходу на самозабезпечення, зменшуючи видатки та збільшуючи передплату, доходи від реклами чи інших надходжень. Але закон прийнятий і вступив у дію, а тому його потрібно виконувати як колективам друкованих ЗМІ, так і засновникам (співзасновникам). Закон дає можливість колективам газет обирати свій шлях, або не обирати нічого. А шлях роздержавлення потрібно пройти. Є і приклади та позитивний досвід комунальних газет, які функціонують на повній самоокупності.
Колективам редакцій газет потрібно сподіватись на самих себе, на своїх читачів, на мудру державну політику хоча б підтримки на перехідний період у вигляді дотацій чи адресної допомоги, на депутатів районних, міських та обласних рад, які будуть вирішувати питання щодо форми цієї підтримки, на районні, міські і обласні програми для ЗМІ, на керівників громад, які, розуміючи значення місцевих засобів масової інформації, будуть на партнерських засадах працювати з ними. Ця рубрика на сайті Тернопільського прес-клубу також створена для допомоги керівникам та трудовим колективам редакцій.
На запитання відповідатиме юрист, член Національної спілки журналістів України Роман Руснак.

Розкажіть, будь-ласка, чи передбачений пілотний проект?
Пілотний проект передбачений, адже, згідно із законом, реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій здійснюється у два етапи: перший – протягом одного року з дня набрання чинності законом, другий – протягом наступних двох років.
Власне, перший етап і є так званим пілотним проектом. На цьому етапі здійснюватиметься реформування друкованих ЗМІ та редакцій, які звернуться з відповідними клопотаннями і будуть внесені до переліку, що затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Держкомтелерадіо. А вже на другому етапі здійснюється реформування друкованих ЗМІ та редакцій, які не наважаться зробити це у 2016 році.
Протягом першого етапу, впродовж року, редакції повинні набути певного досвіду. І я переконаний, що після цього більшість комунальних газет уже без особливих проблем і потрясінь будуть роздержавлені.

Що буде, якщо редакція вчасно не прийме рішення про форму реформування, і не подасть пропозицію стосовно способу реформування засновникам (співзасновникам)?
У разі, якщо протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 1 квітня 2016 року, колектив редакції на зборах трудового колективу не прийме рішення щодо своєї участі у реформуванні друкованого засобу масової інформації та редакції і, відповідно, не подасть засновникам (співзасновникам) пропозицію стосовно способу реформування, то засновники (співзасновники) відповідного друкованого засобу масової інформації та редакції приймають рішення про реформування самостійно. Іншими словами, трудовий колектив редакції втратить своє пріоритетне право у визначенні способу реформування.

Чи можуть теперішні наші співзасновники після роздержавлення нашої газети ухилятися від співпраці з нами на підставі угод на висвітлення своєї діяльності? Приміром, якщо у місті є ще одна газета, яка запропонує їм нижчу ціну.
Звичайно, автори Закону передбачили такі можливі ризики. Відповідно до частини 2 статті 12 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» є визначені форми державної підтримки друкованих засобів масової інформації місцевої сфери розповсюдження, а саме:
1) встановлення для редакцій пільгових умов оренди приміщень, що перебувають у державній або комунальній власності, відповідно до частини другої статті 9 цього Закону;
2) адресна фінансова підтримка;
3) надання редакціям пріоритетного права на укладення договорів про висвітлення діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
У вашої газети буде пріоритетне право на укладання угод на висвітлення діяльності теперішніх засновників(співзасновників).
Однак потрібно пам’ятати, що надання державної підтримки реформованим друкованим засобам масової інформації здійснюється виключно за умови забезпечення функціонування друкованого засобу масової інформації, збереження його назви, цільового призначення і тематичної спрямованості.

Проект «Реформа роздержавлення комунальних друкованих ЗМІ в Тернопільській області» реалізовується Тернопільським прес-клубом у партнерстві з Тернопільською обласною державною адміністрацією та обласною радою і за підтримки програми «Український Медійний Проект (У-Медіа)».

Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua