Як висвітлювали ЗМІ перебіг виборчої кампанії – фінальні результати моніторингу Комітету «Рівність можливостей»/Асоціації «Спільний простір»

Цей моніторинг – незалежна, позапартійна громадська ініціатива щодо свободи інформації та вираження поглядів. Комітет «Рівність можливостей» оцінює достатність інформації для свідомого вибору, рівність доступу та свободу мас-медіа та, традиційно, інформує про діяльність медіа під час виборів українську та міжнародну громадськість, владу, журналістів, політиків та регуляторні органи.
Моніторинг здійснювався у Києві та 24 регіонах України. Для дослідження було вибрано 8 загальнонаціональних та 46 регіональних телеканалів, 4 радіостанції (інформаційні та підсумкові програми у prime-time), 6 загальнонаціональних та 57 регіональних газет (новинний та аналітичний контент), 4 загальнонаціональних та 49 регіональних Інтернет-сайтів (новинний та аналітичний контент). Серед кандидатів, що підлягали моніторингу – Петро Порошенко, Михайло Добкін, Юлія Тимошенко, Петро Симоненко та Сергій Тігіпко.
Враховуючи на дослідження регіональних представників, голова Комітету “Рівність можливостей”, керівник моніторингових проектів Асоціації “Спільний простір» Олександр Чекмишев зробив такі головні висновки: по-перше, кандидати не мали перепон у доступі до ЗМІ, по-друге, приклади застосування маніпуляцій та замовних матеріалів були, але менше, ніж під час попередніх кампаній, по-третє, інформація про діяльність керівників країни часто значно переважала виборчий контент, але при цьому представники центральної влади жодного разу не виступили в ролі агітаторів за якогось кандидата, по-четверте, новини про вибори мали реактивний характер на тлі терору на Сході країни, а медіа часто демонстрували симпатії до окремих кандидатів – та це не завадило виборцям отримати достатні обсяги інформації про кандидатів, необхідної для свідомого вибору, зокрема за рахунок розширення кола експертів, а також організації загальнонаціональних дебатів між кандидатами.
Так, загалом канали 1+1, 5-й, ТВі надавали незначну перевагу Петру Порошенку у нейтральній позиції . На другому місці – Михайло Добкін, майже однаково – у Юлії Тимошенко та Сергія Тігіпко, менше – у Петра Симоненка. Разом з тим, найбільше негативних матеріалів на цих каналах загалом було щодо Юлії Тимошенко, відтак – Михайла Добкіна, Петра Симоненка та Сергія Тігіпка. Зовсім незначний відсоток негативної інформації щодо Петра Порошенка.
Перший національний та СТБ хоч і надали Михайлу Добкіну більший обсяг інформації у нейтральній тональності, водночас активно його критикували.
Певний баланс демонстрував Інтер. Однак це стосувалося лише цифрових показників, а що стосується контенту, тут експерти констатували регулярне застосування технології фальшивого нейтралітету, спрямовану проти Юлії Тимошенко.
Найзбалансованішими були телеканали ICTV та ТРК Україна – перший майже збалансував ефір 2-х основних кандидатів (Порошенка та Тимошенко), а другий – трьох (Порошенка, Тимошенко та Добкіна).
Варто зазначити, що Перший національний, хоч і досяг успіху завдяки організації дебатів, водночас допустив домінування повідомлень про виконання посадових обов’язків Арсенієм Яценюком, Олександром Турчиновим, а також іншими урядовцями, над інформуванням про вибори та кандидатів.
Щодо моніторингу столичних газет, то найбільше якісної уваги виборам приділили «Сегодня» та «Комментарии». Видання не лише аналізували електоральний потенціал кандидатів, але й їхні виборчі програми, особистості та історію.
Найбільш збалансованими загальноукраїнськими Інтренет-сайтами визнані «Українська правда» та «КореспонденТ.нет». Водночас сайт «Цензор.нет» явно симпатизував Юлії Тимошенко.
Висвітлення виборчої кампанії у регіональних медіа також носить переважно плюралістичний характер, хоча й простежуються певні регіональні симпатії до тих чи інших кандидатів. Зокрема, телебачення Західного регіону більше симпатизує Петру Порошенку. У Південному регіоні медіа дещо активніше представляють Сергія Тігіпка, Юлію Тимошенко та Петра Симоненка. Північний регіон активніше представляв Юлію Тимошенко. Відверто симпатизують Петру Порошенку телеканали Центрального регіону. Разом з тим у Східному регіоні домінує Михайло Добкін. Але така перевага Добкіна на Сході має місце передовсім за рахунок Харківщини.
У Донецькій та Луганській областях кампанія на місцевому телебаченні висвітлювалася доволі мляво. Це, зокрема зумовлено тим, що у Донецьку державний 27-й канал 27 квітня захопили сепаратисти. Водночас, якщо розглядати всю кампанію, кандидати все ж отримали певне представлення. При чому у Донецьку та Луганську найактивніше – Юлія Тимошенко.
Більше інформації можна знайти тут: http://prostir-monitor.org

image_print
Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua