Ольга Павленко: «Різноманітні «прикраси» газетам тільки шкодять»

Раніше ми вже розповідали про тренінг «Перезавантаження: як малими зусиллями оновити контент і верстку газети», що відбувся на базі Тернопільського прес-клубу для реформованих редакцій західних областей України. Його другий день пройшов під керівництвом дизайнерки Ольги Павленко і був повністю присвячений зовнішньому вигляду газет. За освітою Ольга Павленко – менеджер видавничої справи та інформаційних технологій. Її досвід роботи у графічному дизайні – 14 років. У минулому працювала креативним дизайнером українського видавництва ділової друкованої та онлайн періодики «Ділова преса країни», займалася цифровим маркетингом в Інституті суспільно-економічних досліджень (ІСЕД). Зараз – UX дизайнер (UX дизайн – це, якщо коротко, процес створення корисних, простих і приємних у використанні продуктів, цифрових або фізичних), створює програмні продукти в компанії FDI Ukraine. Відтак – відповіді Ольги Павленко на запитання нашого кореспондента.

– Передусім, будь-ласка, поясніть, як фахівець, чому сучасний дизайн і «правильна» верстка є такими важливими для газет? Адже можна припустити, що якщо тексти більш-менш цікаві, а заголовки привертають увагу, то, мовляв, «і так зійде»…
– Висока якість газетного оформлення забезпечується акуратним та раціональним поєднанням всіх складових – шрифтів, фотографій, ілюстрацій, білого простору . Вони мають між собою ніби «подружитися». І хороший дизайн – це раціональна подача інформації та функціональність, але в жодному разі не прикрашання. В районних же газетах я бачу якраз «прикрашательський» підхід. Через це всі видання важкі, затиснуті та візуально нечитабельні. Тож я б рекомендувала редакціям уважніше ставитися до відступів та інтервалів, заголовків і врізів, підверсток, фотографій та підписів до них. Правильне поєднання цих елементів буде привертати увагу та «продавати» інформацію. А всілякі рамки, плашки, багато різних шрифтів, різних кольорів та інших засобів оформлення лише створюють візуальний «шум» і значно перешкоджають зчитуванню інформації. Дуже важливою для газети є сталість у використанні елементів дизайну – тих самих шрифтів , заголовків, фотографій, відступів тощо. Вони повинні бути однаковими із шпальти до шпальти і з номера в номер. Оскільки читачі стають залежними від такої сталості в оформленні газети, то вони також будуть очікувати і послідовності в поданні новин. Тобто через таке уважне ставлення до вигляду і стилю газети, зокрема, будується і довіра читачів, а це – найцінніший ресурс.
– Для тренінгу в Тернополі ви проаналізували кілька десятків районних газет з різних областей України. Якою вам видалася загальна картина?
– Так, перед тренінгом я проаналізувала більше 20 місцевих видань, а загалом на даний момент – близько 50-ти видань з різних регіонів. Як виявилось, у всіх газет одні і ті ж проблеми. По-перше, відсутня як архітектура видань в цілому, так і архітектура кожної окремої шпальти. По-друге, немає модульного підходу до верстки, тим часом як модульна сітка – це універсальний інструмент організації візуального простору, який дуже спрощує і пришвидшує створення дизайну шпальт та їх наповнення. По-третє, це те саме прикрашання, про яке я вже згадувала. Існує думка, що дизайн – це творчість і мистецтво. Частково це, звичайно, так, але я вважаю, що передусім дизайн – це вирішення поставлених завдань. Так от завдання дизайну у ЗМІ – це спрощення сприйняття та покращення зчитування інформації. Різне ж прикрашання, «рюшики» та інший візуальний «шум» дуже заважають реалізації цього завдання. Окремо хочу звернути увагу на подання рекламних матеріалів. Читачам треба завжди чітко давати розуміти, де перевірений редакційний матеріал, якому можна цілковито довіряти, а де – матеріал рекламний, за достовірність якого редакція відповідальності не несе. І тут йдеться про такі надзвичайно важливі речі, як повага до читачів та формування довіри до видання.
– Ольго, реалії такі, що сьогодні окрема посада дизайнера для більшості районних редакцій – це майже на грані фантастики. Чи допоможе ваш тренінг редакторам справитися власними силами? Що б ви порадили їм ще почитати, щоб максимально вдосконалити вигляд своїх газет?
– Думаю, що для друкованих локальних медіа можна було б розглядати можливість наймати дизайнера на аутсорсі (аутсорсинг – це передача частини завдань чи процесів стороннім виконавцям на умовах субпідряду-ред.), або ж штатного дизайнера, але який би працював лише кілька днів на тиждень. Проте для цього редакціям потрібно більше ресурсу та більш ретельне планування, щоб віддавати дизайнеру на верстку вже готові шпальти. Щодо мого тренінгу, то він, звичайно, не дає комплексних і глибоких знань з дизайну, однак дає базові розуміння колористики, типографіки, законів композиції, можливість поглибити знання та зрозуміти особливості роботи з графічними редакторами тощо. Це – невелика частина того, з чим потрібно працювати, що необхідно знати і розуміти.
Щодо порад для самоосвіти, то списки відповідної літератури обширні, і все є у вільному доступі. Також я б рекомендувала користуватися критичним мисленням та комплексним підходом і шаблонуванням. А ще хочу звернути увагу всіх редакторів, журналістів та дизайнерів на інфографіку та мультимедійні форми подачі матеріалів у соцмережах. Це теж дуже актуально.

Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua