Виборчий процес місцевих виборів-2015 завершився сімома вироками щодо порушень

На чергових місцевих виборах 2015 року серед 17 розпочатих кримінальних проваджень у Тернопільській області 7  було передано до суду з обвинувальним актом, з них суди винесли вирок з 7. Напередодні виборів в об’єднаних територіальних громадах, які відбудуться 11 та 18 грудня 2016 року, 8 грудня 2016 року у місті Тернополі обговорили результати розслідування кримінальних проваджень за фактами порушень виборчих прав і свобод громадян у 2015 році, порядок фіксації таких правопорушень та проблеми у їх розслідуванні.

За даними Національної поліції України, отриманими протягом липня – листопада 2016 року Громадянською мережею ОПОРА, на чергових місцевих виборах в Україні було розпочато 422 кримінальних провадження за статтями 157 – 160 Кримінального кодексу України. Станом на 21 жовтня 2016 року слідчими було прийнято рішення закрити майже 74% з них. Так, з 442 кримінальних проваджень 311 було закрито, 66 завершилися направленням до суду обвинувальних актів, таким чином 45 досі розслідуються.

Моніторинг ОПОРИ засвідчує, що 44 з 69 (майже 64%) визнаних винними осіб отримали покарання за незаконне використання виборчого бюлетеня (стаття 158-1 КК України), 19 – за підкуп виборців (стаття 160 КК України), по 2 – за підробку та знищення виборчої документації (статті 158 КК України та 158-2 КК України), 1 – за перешкоджання виборчому праву (стаття 157 КК України).

У Тернопільській області за даними Національної поліції розпочато 17 кримінальних проваджень за статтями 157 – 160 КК України, 10 проваджень закрито, 7 завершилося скеруванням до суду обвинувальних актів: 1 за ч. 1 статті 158-1 КК України – незаконне отримання виборцем виборчого бюлетеня; 4 за ч. 2 статті 158-1 КК України – незаконне надання виборчого бюлетеня членом виборчої комісії; 2 за ч. 1 статті 152-2 – незаконне знищення виборчого бюлетеня.

Незаконне отримання виборцем виборчого бюлетеня:

  • У кримінальному провадженні у справі № 1-кп/593/35/2016, що розглядалася Бережанським районним судом Тернопільської області, встановлено, що обвинувачений отримав виборчі бюлетені за себе особисто, після чого у нього виник злочинний умисел на отримання бюлетенів також для голосування за свого сина. Член ДВК погодилася на пропозицію виборця і видала йому виборчі бюлетені, призначені для іншого виборця. У судовому засіданні обвинувачений повністю визнав себе винним в скоєнні інкримінованого йому злочину, і пояснив, що дійсно мав намір проголосувати як за себе особисто, так і за свого сина. Обвинувачений зазначив про своєї щире каяття і просив при визначенні міри покарання врахувати, що він пенсіонер із незначною пенсією[1].

Незаконне знищення виборчого бюлетеня:

  • У кримінальних провадженнях у справі № 595/2428/15-к та № 595/2431/15-к, що розглядалися Бучацьким районним судом Тернопільської області, двох виборців було визнано винними у вчиненні злочину, передбаченого ч. 1 ст. 158-2 КК України. Перший обвинувачений, перебуваючи у кабінці для голосування та не реалізуючи своє право вибору, умисно розірвав виборчі бюлетені. Після вчинення цих дій виборець виніс з кабіни для таємного голосування порвані бюлетені та кинув їх у скриньку[2]. Другий обвинувачений, перебуваючи біля столу видачі бюлетенів, не поставивши відмітку у бюлетені, умисно розірвав виборчий бюлетень, після чого кинув розірваний бюлетень на підлогу та покинув приміщення виборчої дільниці[3].

Незаконне надання виборчого бюлетеня членом виборчої комісії:

  • У кримінальному провадженні у справі № 1-кп/593/130/2015, що розглядалася Бережанським районним судом Тернопільської області, встановлено, що обвинувачена, будучи членом дільничної виборчої комісії та виконуючи обов’язки щодо видачі бюлетенів виборцям, надала виборцю бюлетені замість його сина[4].
  • У аналогічному кримінальному провадженні у справі № 604/387/16-к, що розглядалася Підволочиським районним судом Тернопільської області, судом встановлено, що обвинувачена, член виборчої комісії, умисно надала виборчі бюлетені матері замість її сина, зробивши відповідні записи в контрольних талонах виборчих бюлетенів[5].
  • У кримінальному провадженні у справі № 1-кп/593/66/2016, що розглядалася Бережанським районним судом Тернопільської області, встановлено, що обвинувачений був відповідальний за видачу виборчих бюлетенів за місцем перебування виборців, які не здатні пересуватися самостійно (голосування «на дому»). Близько 13:00 члени ДВК прибули за місцем реєстрації виборця, яка за вказаною адресою була відсутня, тому, щоб не чекати її прибуття, обвинувачений умисно видав виборчі бюлетені, які були призначені для голосування виборцем, включеним до витягу зі списку виборців, невстановленій особі, яка не мала не це права. Заповнені невстановленою особою виборчі бюлетені були вкинуті до виборчої скриньки[6].
  • У кримінальному провадженні у справі № 607/19608/15-к, що розглядалася Тернопільським міськрайонним судом Тернопільської області, обвинувачена, виконуючи повноваження члена ДВК, видала 4 бюлетені громадянці, яка не була включена до уточненого списку виборців. На судовому засіданні обвинувачена пояснила, що бюлетені вона видала, оскільки мати виборця, включеного до списку виборців, надала «генеральне доручення» від своєї доньки[7].

Як відзначив регіональний координатор ОПОРИ у Тернопільській області Андрій Мартишко станом на 30 листопада 2016 року виборчий процес перших виборів в об’єднаних територіальних громадах, які відбудуться 11 та 18 грудня 2016 року, характеризується незначною кількістю зафіксованих порушень виборчого законодавства, які не мали системного характеру. На запит від 30 листопада 2016 року до Головного управління Національної поліції в Тернопільській області отримано відповідь, що територіальними підрозділами ГУНП в Тернопільській області протягом жовтня-литопада 2016 року у журналах єдиного обліку заяв та повідомлень про вчиненні кримінальні правопорушення та інші події зареєстровано 2 події, пов’язані із першими місцевими виборами в об’єднаних територіальних громадах у Тернопільській області, які розглянуті відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

Слідчими підрозділами ГУНП в Тернопільській області протягом жовтня-листопада 2016 року відомості пов’язані із першими місцевими виборами в об’єднаних територіальних громадах у Тернопільській області до ЄРДР не вносились.

Крім цього, повідомляємо, що поліцейськими територіальних органів ГУНП в Тернопільській області не складались матеріали про адміністративні правопорушення.

Найбільш поширеними випадками за власним спостереженням ОПОРИ, що мають ознаки порушення виборчого законодавства, є порушення частини 4 статті 60 Закону України “Про місцеві вибори”, в якій вказано – забороняється проводити передвиборчу агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, за умови, що вартість таких товарів не перевищує 5 відсотків розміру мінімальної заробітної плати) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг.

Так 6 грудня 2016 року, кандидат на посаду селищного голови Вишнівецької громади Тернопільскої області  під час зустрічі із працівниками місцевої районної лікарні після публічного представлення своєї передвиборчої програми подарував  закладу медичне обладнання та ноутбук.

Оскільки такі дії кандидата мають ознаки непрямого підкупу виборців, спостерігач ОПОРИ по даному факту написав заяву у Збаразьке відділення Національної поліції.

Нагадаємо, Громадянська мережа ОПОРА здійснює спостереження на перших місцевих виборах у 185 об’єднаних територіальних громадах, голосування у яких призначено на 11 та 18 грудня 2016 року. Незалежне спостереження ОПОРИ охоплює всі етапи виборчого процесу і включає взаємодію із правоохоронними органами щодо попередження та виявлення виборчих порушень, збір та аналіз статистичної інформації про перші місцеві вибори у об’єднаних територіальних громадах. У разі виявлення порушень виборчого процесу звертайтесь за телефоном гарячої лінії: 044 591 44 44 (вартість дзвінків згідно з тарифами вашого оператора).

[1] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/56628808

[2] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54875586

[3] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54749066

[4] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54628851

[5] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58229627

[6] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/57949777

[7] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/55721912

Loading...
Використання матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється тільки за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на www.pressclub.te.ua