Маніпулювання свідомістю виборців-2

28.04.2014, 11:33
74 Переглядів

Про те, що це таке, як проявляється і як з цим боротися, нашим читачам продовжує розповідати давній експерт Тернопільського прес-клубу, психолог, психотерапевт, кандидат психологічних наук ( кандидатська дисертація на тему “Соціокультурні чинники сприймання виборцями політичних повідомлень”) Наталія Гаєвська.

Дуже часто можна спостерігати застосування прийому зміщення акцентів, коли завідомо «необхідну» інформацію висувають на перший план, часто замінюючи нею достовірні факти, або їх просто замовчують чи подають в іншому ракурсі. Інформація, особливо емоційно заряджена, але така, що подається без чітких джерел, або апелює до якихось експертних думок, вже сама по собі примушує задуматись про свою правдивість і доцільність. Безпосередні свідчення учасників подій зазвичай викликають не лише величезну зацікавленість в аудиторії, але також відкривають і широке поле для зловживань та «вливу» пропагандистської інформації, бо, будучи емоційно «включеною» в сюжет і співпереживаючи учаснику подій, людина не в стані критично сприймати абсолютно всі повідомлення.

       Ще один прийом пропагандистського маніпулювання свідомістю – це так званий ефект первинності. Відомий нацистський діяч Йозеф Геббельс ввів в сучасну пропаганду один з ключових принципів: хто сказав світу перше слово, той завжди правий. Тут спрацьовує один з ефектів нашого сприйняття: при надходженні суперечливої інформації (перевірити яку неможливо) ми схильні віддавати перевагу тій, що надійшла першою. Змінити вже сформовану думку дуже важко. Яскравим прикладом використання цієї маніпуляції є завідомо неправдива інформація, що транслює Росія на цілий світ про події в Україні. В цій інформаційній війні нам доводиться лише оборонятися, доводячи свою правоту. Зрештою, «винен» завжди той, кого облили брудом – адже йому треба буде «відмиватися». На додачу статус того, хто звинувачує, в суспільній свідомості завжди сприймається як більш високий, ніж у звинуваченого. На побутовому рівні це виглядає приблизно так: «Раз виправдовується – значить винен».

        Наступний пропагандистський прийом, який зараз ефективно використовується в українському інформаційному просторі, символічно носить назву «тримай злодія», і використовується в першу чергу для дискредитації, коли справжні винуватці, відчуваючи провал, першими піднімають «ґвалт» і направляють гнів народу в інший бік. Цим прийомом часто користуються «правозахисники» і «борці з несправедливістю», завданням яких є дезорганізація громадськості. Так представники ПР, комуністів, а особливо кандидати на посаду президента, справедливо звинувачені в корупції та причетності до режиму Януковича, зараз на всю країну підняли крик про неефективність новообраної влади, та про «принизливе» з її боку ставлення до Сходу України, тим самим намагаючись відволікти увагу громадськості від власних зловживань владою та відповідальності за проблеми в країні.

     Ще один цікавий феномен маніпулювання масовою свідомістю, який особливо актуальний для нинішньої передвиборчої кампанії і яскраво у ній розігрується, це так званий ефект бумерангу. Полягає він у тому, що стосовно політика, який притримується відмінної від основної маси претендентів позиції, організовується тотальне цькування. Врешті-решт його «забивають» до такої міри, що в підсумку він починає викликати в електорату жалість і симпатію. Те ж саме трапляється, коли влада раптом вирішує боротися з циркулюючими в суспільстві негативними чутками – довіра до цих чуток тоді тільки посилюється. Зараз я маю на увазі кандидата на посаду президента Царьова – події з побиттями, виганянням, незрозумілою пропажею, роздяганням (тут задіюється ще й сексуальний аспект), які останнім часом відбуваються навколо його персони. Відтак все частіше на форумах можна знайти відгуки на кшталт: «Ну що ви ще хочете від нього, йому стільки довелось пережити! Залиште його в спокої». Тим часом до усіх вищезгаданих подій навколо цього кандидата в Інтернеті переважали коментарі «Царьов – зрадник України!» та їм подібні. Ефективно застосовується цей феномен і щодо іншого кандидата – Добкіна. Висновок: якщо ви хочете завоювати популярність у широких мас, то створіть собі імідж борця за справедливість, переслідуваного владою!

Далі буде

28.04.2014, 11:33
74 Переглядів