Що показав медіа-моніторинг

08.09.2012, 14:21
117 Переглядів

Медіа-моніторинг висвітлення діяльності учасників виборчих перегонів в Україні 2012 року здійснюється Асоціацією «Спільний простір» / Комітетом «Рівність можливостей» за підтримки Спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи “Сприяння європейським стандартам в українському медійному середовищі” Проміжні результати загальнонаціонального та регіонального моніторингу ЗМІ на предмет якісного інформування та рівного доступу представив голова Комітету «Рівність можливостей» Олександр Чекмишев. Далі – стисло про них.
Інтернет-сайти збалансованіші, ніж телебачення та преса
«ТВі, Новий канал – лідери за часткою виборчого контенту в новинах серед загальнонаціональних телеканалів за перші три тижні кампанії. Найменше уваги виборам приділили Інтер, 1+1 та СТБ.Лідер інформаційного простору у пресі – Партія регіонів. «Свобода» та КПУ згадуються ситуативно, УДАР та «Україна – вперед!» представлені здебільшого за рахунок «джинси».Регіональні ЗМІ активно використовують маніпулятивні технології та медіа-ефекти: наклеювання ярликів, нав’язування кінцевого уявлення про тему в останніх словах матеріалу або в супровідних ілюстраціях, використання неперевірених фактів із посиланням на джерела, які “подейкують”.
Порівняно з телебаченням та пресою, Інтернет-сайти демонструють відносну збалансованість – передовсім стосовно представлення Партії регіонів та «Батьківщини».
Загальнонаціональне телебачення. Телеканали не інформували виборців щодо наслідків впливу державної політики на життя людей – належного аналізу не було, а критика переважно адресувалася нинішнім політичним опонентам. Головними тенденціями стало домінуюче представлення Партії регіонів. Незважаючи на те, що негативу про неї було у 2,5 рази більше ніж про опозицію, позитивної інформації про неї було аж у 13 разів більше. Прямої мови у цієї партії також було у 2-3 рази більше, ніж у представників опозиції: на ICTV – у 5 разів більше, а на Першому національному – майже у 10.
Головним спікером провладної партії був прем’єр-міністр Микола Азаров. Відтак більша частка позитиву про партію – інформація про діяльність уряду. Пряма мова Об’єднаної опозиції найчастіше стосувалася судових справ Тимошенко та Луценка, головними спікерами були Сергій Власенко, Ірина Луценко, рідше Олександр Турчинов та Арсеній Яценюк.

Лише на Франківщині ПР поступилася щодо представлення Батьківщині та УДАРу
Лідером як за позитивною, так і за негативною тональністю в регіональній пресі стала Партія регіонів: про неї оприлюднено у 2,5 рази більше позитивної інформації і втричі більше негативної інформації, ніж про Об’єднану опозицію. Близько половини інформації про владну партію була негативною. Діяльність інших партій у порівнянні з цими двома практично не висвітлюються. «Свобода» та КПУ згадуються ситуативно, УДАР та «Україна – вперед!» представлені здебільшого за рахунок «джинси».
Головними інформаційними приводами стали підписання президентом мовного закону, перипетії довкола реєстрації партійних списків у ЦВК та судові процеси щодо Юлії Тимошенко та Юрія Луценка.Матеріали щодо урядових ініціатив часто мали ознаки «джинси». Чітко як реклама вони не маркуються і сприймаються як редакційний контент. Те ж саме стосується ряду матеріалів про Об’єднану опозицію, УДАР та партію «Україна – вперед!».
Головними спікерами Партії регіонів стали Віктор Янукович, Микола Азаров, Сергій Тігіпко, Опозиції – Олександр Турчинов, Арсеній Яценюк, Анатолій Гриценко.
Лідерами за часткою виборчого контенту стали «Комментарии» – 44,4%, «Газета по-українськи» – 15,8% та «Дзеркало тижня» – 13,6%. Аутсайдерами – «Сегодня» – 7,7% та «Факты и комментарии» – 8,9%.
У регіональних медіа практично всіх областей та АР Крим домінувала партія влади – вона була лідером як у позитивній, так і в негативній і нейтральній тональностях на телебаченні й у пресі. Лише в одній області – Івано-Франківській – Партія регіонів не була лідером представлення: тут вона поступилася «Батьківщині» (Об’єднаній опозиції) та УДАРу.

Приватні ЗМІ традиційно надають перевагу лідерам перегонів
Загальонаціональні Інтернет-сайти вибірки моніторингу активно висвітлювали діяльність усіх шести найбільш рейтингових партій. Усі сайти оприлюднювали повні списки кандидатів – і пропорційні, й мажоритарні. Практично всі – розміщували авторські репортажі зі з’їздів, аналізували списки, висвітлювали ключові події передвиборної кампанії.Загалом слід зазначити, що принцип рівності можливостей обов’язковий лише для державних медіа. Що ж до приватних, вони традиційно звертають більше уваги на лідерів перегонів і мінімум – на аутсайдерів.
Найбільше уваги в Інтернеті приділялося найпотужнішим учасникам перегонів – ПР та «Батьківщині» (Об’єднаній опозиції): про них інформації було в середньому в 7 разів більше, ніж про решту. Негатив стосовно «ОО» в середньому перевищував за кількісними показниками негатив щодо Партії регіонів на третину. Причина – вал критики щодо передвиборного списку «ОО», як з боку журналістів, так і ображених опозиціонерів.
Тональність матеріалів Інтернет-сайтів – значною мірою нейтральна через велику кількість новинних інформповідомлень відповідного забарвлення. Водночас було й багато негативної інформації щодо Партії регіонів, Об’єднаної опозиції, «УДАРу» (журналістський аналіз дій і критика опонентів). Позитивної інформації – незначна кількість, пов’язана переважно з висловами спікерів про власні політсили та їхні досягнення. Найактивнішими були «Главком» та «Українська Правда». Найменш активним – «Обозреватель». Сайти «Кореспондент» та «Лівий берег» подавали найбільше нейтральної інформації. УП, «Обозреватель» і «Главком» відзначилися значною кількістю авторських, аналітичних матеріалів, інтерв’ю з виборчої тематики. При цьому найбільше запозичених з інших джерел матеріалів розміщували «Главком» і «Кореспондент», найбільше власних – УП та «Обозреватель».

08.09.2012, 02:21
117 Переглядів