Як ЗМІ висвітлюють виборчу кампанію в Україні і на Тернопіллі

16.10.2012, 23:23
110 Переглядів

Голова Комітету «Рівність можливостей», шеф моніторингових проектів Асоціації “Спільний простір” Олександр Чекмишев у Тернопільському прес-клубі зарепрезентував результати наймасштабнішого в історії України медіа-моніторингу загальноукраїнських та регіональних ЗМІ. Моніторинг проводиться на предмет якісного інформування виборців та рівного доступу до ЗМІ суб’єктів виборчого процесу, який проводять Асоціація “Спільний простір” / Комітет “Рівність можливостей” в рамках Спільної програми Ради Європи та Європейського Союзу (проект “Сприяння європейським стандартам в українському медійному середовищі”). Вибірка охоплює 227 ЗМІ, серед яких мас-медіа усіх регіонів України.
За словами Олександра Чекмишева, із стартом виборчої кампанії аналізується 9 загальнонаціональних каналів та 56 регіональних телеканалів, 7 загальнонаціональних та 84 регіональних газет, 5 загальнонаціональних та 66 регіональних Інтернет-сайтів, у тому числі, і тернопільські ЗМІ. Суб’єктами моніторингу є Партія регіонів, Об`єднана опозиція «Батьківщина», Партія УДАР, Комуністична партія, «Україна-Вперед!», ВО «Свобода». Згідно із дослідженнями, більше 65-ти найбільших загальнонаціональних і регіональних телеканалів представили Партію регіонів понад 30 разів активніше, ніж опозиційні сили. Разом з тим, Партія регіонів подається у кілька разів більше в негативній тональності, ніж опозиційні сили. «Преса збалансованіша за телебачення, – зазначив Олександр Чекмишев. – У 91 найбільших загальнонаціональних та регіональних газетах представлення Партії регіонів переважає “Батьківщину” більш, ніж удвічі, однак Партію регіонів у пресі критикують учетверо частіше за інших». Найзбалансованішим, як показують результати, є Інтернет – на 71-му з найбільших загальнонаціональних та регіональних Інтернет-сайтів представлення Партії регіонів та “Батьківщини” майже однакове за нейтральною тональністю. Партія регіонів має удвічі більші показники позитивної та негативної тональності.
На телебаченні за співвідношенням влада-опозиція, чинна влада у 18 разів випереджає опозицію та майже вчетверо – опозицію та непарламентські партії разом узяті. Водночас у негативі влада також представлена втричі більше від опозиції.
На Тернопільщині моніторингу підлягають чотири газети – «Вільне життя», «Свобода», «РІА+» та «Нова Тернопільська газета», три тернопільські телебачення – ІНТБ, ТВ-4 та державне телебачення ТТБ, а також Інтернет-видання Погляд та «За Збручем». Виборчий контент складає у трьох тернопільських газетах – «Свобода», «Вільне життя» та «Нова Тернопільська газета» – складає приблизно 45% газетної площі. Понад 90% з неї марковані спеціальною рубрикою «політична реклама». Виняток становить газета «РІА+», яка виборам присвячує лише дві сторінки із 24-х. Окрім інформації про перебіг виборчих перегонів, тернопільські друковані ЗМІ подають аналітичні та просвітницькі матеріали, а комунальна газета «Свобода» – і рішення ЦВК та програми політичних партій та кандидатів. Мінімально висвітлюється діяльність уряду у будь-якій тональності. Президент чи міністри фактично відсутні на шпальтах газет. Зате є публікації, де описуються соціальні ініціативи Президента чи уряду, позитивні перспективи тощо – така інформація сприймається як промоція Партії регіонів. У пресі закцентовано увагу і на діяльності місцевої влади – ОДА, особливо у комунальній газеті. На приватних телеканал створені спеціальні програми, у яких подається інформація про виборчі перегони, відтак, у програмах новин політичний контент зведений до мінімуму. Разом з тим, державний телеканал ТТБ на 50% заповнений інформацією про діяльність Президента, уряду, місцевої виконавчої влади, що можна вважати як медіа-ефект і вплив на виборців. Тим більше, що матеріали позитивні та нейтральні. Згадувань про інші політичні сили практично немає, окрім повідомлень щодо голови обласної ради, який представляє ВО Свобода.
На приватних телеканалах подається лише місцева інформація про діяльність влади, здебільшого нейтральної тональності. Інші політичні сили присутні вкрай рідко, лише у подієвих матеріалах. Інтернет видання присвячували матеріали усім політичним силам. Матеріали не маркуються, подаються у стрічці новин. Інтернет набагато більше подає подієвих матеріалів про порушення виборчого законодавства, є і чимало аналітичних публікацій. Мінімально висвітлюється діяльність уряду у будь-якій тональності. Президент чи міністри фактично відсутні у новинах. Менше, у порівнянні із пресою, і повідомлень про соціальні ініціативи Президента чи уряду. Найбільше таких матеріалів було під час приїзду на Тернопільщину прем`єр-міністра Азарова, хоча разом з тим було і третина від загальної кількості і публікацій негативної тональності. Загалом Інтернет є найбільш збалансованим ЗМІ. Виборчий контент становить приблизно 35%. У загальному в тернопільських ЗМІ найчастіше згадувалися Партія регіонів у різних тональностях, але удвічі більше у негативній, ніж позитивній. Далі у рейтингу – УДАР у різних тональностях, хоча згадувань про цю політичну силу більш, ніж удвічі менше від Партії регіонів. Про ВО «Свобода» більше публікацій у нейтральній тональності, ніж у позитивній, кожне шосте згадування має негативну тональність. Об’єднана опозиція «Батьківщина» подається більше, ніж утричі менше від Партії регіонів. Найменший відсоток контенту мають КПУ та «Україна-вперед!».

16.10.2012, 11:23
110 Переглядів