Виявлено серйозні порушення в антиCOVIDних закупівлях

29.10.2020, 16:37
547 Переглядів

 Громадські активісти трьох областей, об’єднані проектом «РозCORONOвані закупівлі: Вінниця, Тернопіль, Хмельницький», представили у Тернопільському прес-клубі результати дослідження щодо забезпеченням медичних установ для боротьби з пандемією.

   «Ми спробували проаналізувати закупівлі лікувальних закладів, пов’язаних з боротьбою з коронавірусом, і максимально просто пояснити громадськості, що, скільки та на які кошти вони закуповують. Ці закупівлі були виведені з-під дії Закону про публічні закупівлі, і регламентувалися окремим законом №530, що дало величезні можливості для зловживань. Те, що замовники часто самі не могли пояснити, чому вони купували потрібне саме там і за такою ціною – це якраз наслідки прогалин у законодавстві, – повідомила експертка проекту, керівниця Вінницької ГО «Філософія серця» Юлія Грига. – Також ми намагалися з’ясувати, за яким принципом відбувається фінансування опорних лікарень. Чому, приміром, на Вінничині з обласного бюджету було профінансовано лише 5 медичних закладів. Для цього направили запит до обласного департаменту охорони здоров’я і отримали досить дивну відповідь, що принципу розподілу …немає! Вже в телефонному режимі  уточняли, чи це залежить від кількості хворих, чи від забезпечення обладнанням, чи від якихось інших показників, у відповідь на що почули, що ні, що лікарні самі визначають, яка допомога їм потрібна. Так от, особисто я дуже сумніваюся, що якісь лікарні могли відмовлятися від більших сум і погоджуватись на мінімальне забезпечення. Тому, швидше за все, розподіл коштів відбувався в ручному режимі. Однак це лише наші висновки, як громадських експертів, стверджувати це однозначно ми не можемо».

   За період з березня по липень опрацьовано закупівлі всіх опорних лікарень трьох згаданих областей. Тільки на Тернопільщині було відстежено 1018 закупівель  41-го замовника на суму майже  83 мільйони гривень, і при цьому виявлено 150 порушень законодавства різного роду. Зауважмо, що в Тернопільській області в цілому на такі закупівлі з місцевих бюджетів було виділено понад 35 мільйонів гривень, з обласного  – трохи більше 3 мільйонів, а Національна служба здоров’я України виділила медзакладам області у перші 5 місяців карантину 141 мільйон гривень.

    Типові порушення, виявлені громадськими активістами – це відсутність договорів та необхідних до них додатків, закупівля товарів поза переліком, відсутність інформації про бенефіціарних власників. Серед основних проблем також не рідкістю є ситуації, коли в системі зазначена одна контактна особа, а електронний підпис на документи накладає інша; по частині закупівель вже розміщено звіти про виконання договорів, але при цьому проплати за цими договорами на порталі  Є-дата відсутні; договори складені таким чином, що за ними неможливо встановити предмет закупівлі, так як вони не передбачають додатків з деталізацією таких предметів (накладних тощо).

   Не менш «цікавими» стали і результати порівняння цін, за якими закуповували  маски, респіратори, костюми біозахисту, деззасоби, експрес-тести, апарати ШВЛ та інші необхідні речі – подекуди вони відрізнялися аж в кілька разів. Так, приміром,  лікарні Тернопільської області закуповували апарати ШВЛ за ціною від 300 тисяч до 1300 тисяч гривень, костюми біологічного захисту – від 130 до 517, дезінфікуючі засоби – від 52,8 до 370 гривень за літр, респіратори – від 22 до 100 гривень за штуку. «Спрощена процедура, яка дозволяла закупівлі без тендерів, дала можливість проводити їх швидко, але, на жаль, ціни не контролювалися, тож не було дотримано і принципу економії кошті», – прокоментувала юристка, тернопільська експертка проекту Ольга Мазаєва. А наприкінці пресконференції вона підсумувала, що закупівлі необхідного для боротьби з COVID-19, попри те, що йдеться про величезні суми, проводяться безконтрольно, їх абсолютно не перевіряє. Тому є велика потреба привернути до цього увагу і держави, і правоохоронних органів. Громадські активісти також мають на меті звернутися до останніх. Наразі ж вони підготували детальний аналітичний звіт з висновками та рекомендаціями. Зокрема, вони пропонують:  ввести різні види процедур закупівель для різного рівня терміновості; зробити обов’язковими конкурентні процедури для закупівлі всіх видів медичної техніки, обладнання та виробів медичного призначення з можливістю застосування «Закупівля без використання електронної системи» із позначкою «COVID-19» у випадку погіршення епідеміологічної обстановки; визначити орган, уповноважений здійснювати контроль за цінами в таких процедурах та забезпечити його ефективне функціонування з публічним звітуванням; забезпечити оперативну реакцію на факти завищення цін на соціально-значущі товари, які закуповуються замовниками через систему електронних закупівель Прозорро для здійснення  антиCOVIDних заходів.

 

 

 

 

29.10.2020, 04:37
547 Переглядів