Як розповідати про те, що хтось хотів приховати

22.01.2022, 16:04
3167 Переглядів

Нині жанр журналістського розслідування високо цінується як в Україні, так і за кордоном.  За роки незалежності наша держава пережила чимало політичних і суспільних скандалів, після яких чиновники були змушені з ганьбою покидати свої посади. У більшості випадків першим поштовхом для відкриття справ ставали саме журналістські розслідування.

Про основи розслідувальної журналістики, а також про неправові ризики, фізичну і цифрову безпеку журналістів говорили під час дводенного тренінгу в Тернопільському прес-клубі. Тренер Олег Хоменок –  член ради директорів Глобальної мережі журналістів-розслідувачів GIJN, старший радник з питань медіа Інтерньюз Нетворк – передусім ознайомив слухачів IX Регіональної школи сучасної журналістики з основами журналістського розслідування, адже даний жанр для багатьох є новим.

«Якщо порівнювати розслідувальну журналістику з новинною, то, перш за все, треба зауважити, що  написання тексту забирає значно менше часу, ніж саме розслідування. Адже під час роботи над останнім  журналіст більшість часу витрачає на збір інформації, її перевірку та підтвердження. Є випадки, коли журналісти місяцями, а той роками працюють над своїми розслідуваннями, – пояснив Олег Хоменок. – Загалом, якщо охарактеризувати цей жанр коротко, то журналістське розслідування – це матеріал або розповідь про те, що хтось хотів приховати».

Тренер розповів про ключові критерії, які є запорукою успішного журналістського розслідування. «По-перше, тема має бути суспільно-важливою і цікавити дуже велику кількість людей. У такому випадку розслідування матиме резонанс. Друге – це доступність джерел інформації, перш за все, документальних, і можливість з ними працювати. Не менш важливою є наполегливість журналіста в роботі з людьми. Мова йде про його вміння переконати людей розповісти свою історію, про те, що з ними сталося. Бо розслідування – це завжди історія про те, як страждають люди від якихось несправедливих дій або держави. або посадових осіб. Завжди є хтось винний і хтось постраждалий, – констатував Олег Хоменок. – Ну і, напевно, запорукою успіху є вміння журналіста розповісти історію так, щоб її дивилися чи читали  із захватом, і не могли зупинитися до самого завершення».

Відтак тренер розповів, як планувати розслідування, де шукати інформацію з відкритих джерел, як із нею працювати – аналізувати і систематизувати дані.  «Добре сплановане журналістське розслідування – це 60% його успіху”, – зазначив Олег Хоменок. І додав, що в процесі роботи журналіст не повинен довіряти жодній отриманій інформації – все потрібно перевіряти.

Розслідувальна журналістика потребує не тільки докладання значних зусиль і часу, а й знань про те, як в процесі роботи захистити отриману інформацію, та головне – своє життя. Тож Олег Хоменок розповів учасникам тренінгу про загальні принципи цифрової безпеки та гігієни, про те, як шифрувати дані на пристроях та носіях, як відновити та шифрувати інформацію.

«Архівуйте всі дані, зберігайте по декілька копій. Проте, якщо на якомусь етапі ви розумієте, що подальше розслідування може призвести до великих ризиків для вашого здоров’я та життя, то в цьому випадку потрібно завершувати роботу, адже цінність життя людини залишається на першому місці», – наголосив тренер.

На завершення тренінгу своїми враженнями поділилися його учасники.

Олена Козюк: «Найперше під час заходу я дізналася, що таке журналістське розслідування, з якою метою його проводять, взагалі для чого ця робота потрібна. Дана інформація була для мене новою. Наступне – якою має бути структура розслідування, щоб його грамотно провести, брати інформацію про те, що буде предметом дослідження. Загалом дізналася багато корисної інформації. З цікавістю ознайомилася з реальними кейсами».

Андрій Корнійчук: «На тренінгу отримав більш ґрунтовну базу, бо в університеті інформація надається більш поверхнево. Зокрема, що стосується пошуку джерел інформації, перевірки фактажу і документів. Корисним було дізнатися, що саме може бути джерелом інформації, наприклад, чи можна довіряти публікаціям у соцмережах, у яких випадках і як їх використовувати під час підготовки матеріалу. Отримана інформація буде корисною для роботи не лише тих, хто має намір займатися журналістськими розслідуваннями, а й для кожного журналіста».

Ольга Терещук: «Тема журналістського розслідування мені не близька, оскільки я працюю у сфері, де немає можливості готувати подібні публікації. Не зважаючи на це, тренінг був для мене корисним і надзвичайно цікавим. Особливо цінною є база сайтів і ресурсів, де можна знайти інформацію про особу чи компанію. Такі дані потрібні не лише розслідувачам, а й пересічним громадянам. Окремо хочеться відзначити тренера Олега Хоменка за доступність і цікаве подання інформації».

Тренінги проводилися в рамках проєкту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

22.01.2022, 04:04
3167 Переглядів