Поради та застереження від відомої фахівчині з інформаційної гігієни Оксани Мороз та її проекту «Як не стати овочем» https://www.facebook.com/inforules .
Як ви обираєте, яке відео на YouTube подивитися? От сформували запит і вам рекомендують 10 відео на цю тему – яке оберете? Те, де більше переглядів? Чи те, де цікавіший заголовок? Наприклад – «Таємна технологія ФБР»? YouTube — це суб’єктивізм і ще раз суб’єктивізм. Тому найбезпечніший шлях споживання там суспільно-політичної інформації — це цілеспрямовано шукати інформацію від відомої й перевіреної людини або медіа. Якщо просто зайти в пошуковий рядок і написати запит, то першими будуть ті відео, які якраз дивитися не варто.
Те, що має насторожити:
– анонімний канал — автора немає або про нього немає інформації в Google та соціальних мережах;
– автор каналу відомий, проте є в базі псевдоекспертів і прихованих піарників. Важливо звертати увагу, з якими медіа та блогерами він часто взаємодіє. Якщо вони із поганою репутацією, то і цей такий. Це також може проявлятися в рекомендації каналів, відео, підписці на інших блогерів;
– це канал-збірка різного хайпового контенту (дуже популярний, резонансний), тобто він не має якоїсь спеціалізації — говорить про те, що зараз на піку популярності;
– це канал-сміттярка — маскується під медіа, проте ним не є. Все, як і з сайтами;
– у назві каналу є слова — Скандал, Сенсація, Важливо, Ексклюзивно, Розслідування тощо, тобто ті, які емоційно мають тебе підштовхнути вірити інформації;
– назви відео, заголовки містять перелічені вище слова;
– під описом відео немає джерел або вони неправдиві.
Важливий момент — у YouTube набагато простіше імітувати штучну популярність. Тут значно менше обмежень щодо використання ботів (штучно створені «люди» у YouTube), ніж у тому ж Facebook. Для створення штучної популярності використовують усі чинники: накручують кількість підписників каналу, перегляди відео, взаємодію з відео — уподобання та коментарі.
YouTube намагається з цим боротися, проте не дуже успішно. Відповідно за допомогою всього цього маніпулятори вміло підігрують алгоритмам та їхні відео показують тобі першими. Крім того, включається все той же стадний інстинкт; якщо у відео багато переглядів, значить його потрібно переглянути. Далі офіційні технології роблять усе за тебе — затягнуть у кролячу нору.