Гендерночутливість: тернопільські медіа дев’яті серед регіональних ЗМІ країни

19.12.2019, 13:20
127 Переглядів

Такі результати дослідження, які проводилися в усіх областях України, включаючи підконтрольні Донецьку та Луганську, в рамках проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки «Медійної програми в Україні».

Представила результати цьогорічного дослідження під час Гендерної медіа-кав’ярні, яка відбулася у Тернополі у приміщенні Дружньої ресторації «Мамонт», керівниця проекту, координаторка Волинського прес-клубу Богдана Стельмах.

Моніторингу у Тернополі підлягали п’ять друкованих видань – «Нова  Тернопільська газета», «Номер один», «Свобода», «Наш день» та «RIA плюс».  «За журналістськими стандартами,  експертну думку в матеріалі мають висловлювати чоловіки та жінки порівну, – каже Богдана Стельмах.- А насправді ситуація у тернопільських медіа ще далека до ідеалу. Найбільше наближене до стандартів видання  «RIA плюс» – 45% експерток у журналістських матеріалах. У «Номер один» – 40%, «Новій Тернопільській…» – 39%. Найменше зверталися за експертною думкою до фахівчинь видання «Свобода» (28%) та «Наш день» (20%)».  Водночас, додала координатора проекту, у газеті «Наш день» серед тернопільських друкованих видань найбільше у матеріалах героїнь – 38%. Для порівняння: у «Новій…» – 31%, «RIA плюс» – 30%, «Номер один» – 29%, «Свобода» – 22%.

 

Серед Інтернет-видань лідерами зі звернень за коментарями до жінок, які є фахівчинями з тих чи інших питань, є сайти «Терен» (38%) та «Тернополяни» (37%). У матеріалах сайту «Доба» 35% експерток, «Погляд» – 33%, «За Збручем» – 30%. Героїнь найбільше у матеріалах інтернет-видання «Погляд» – 33% («Доба» – 23%, «Тернополяни» – 22%, «Терен» – 21%, «За Збручем» – 17%).

«Моніторинг проводився, щоб простежити присутність жінок у мас-медіа, – зазначила Богдана Стельмах. – Водночас  досліджувалося використання фемінітивів на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, що також робить жінку видимою для суспільства.  Якщо є вчитель, то є і вчителька, фотограф –  то і фото графиня, керівник – відповідно, керівниця. До слова, після введення нового правопису, який зробив фемінітиви нормою, їх тернопільські журналісти та журналістки почали вживати частіше».

Серед друкованих ЗМІ лідитом з вживання фемінітивів є «RIA плюс» – 55% («Свобода» – 51%, «Наш день» – 46%, «Нова Тернопільська газета» – 33%, «Номер один» – 28%).

Найчастіше серед Інтернет-видань застосовують фемінітиви журналісти сайту «Тернополяни» – 50% («Терен» – 47%, «Доба» – 44%, «За Збручем» – 43%, «Погляд» – 40%).

Експертка з моніторингу проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики» у Тернопільській області Тетяна Тарасенко наголосила, що найменше досі вживають фемінітиви, коли мова йде про офіційні посади представниць органів влади, місцевого самоврядування, різних служб та управлінь.

«Посади експерток чи героїнь зазначають традиційно – в маскулінітивній формі, хоча, дуже рідко, але є винятки,  – каже експертка. –  Наприклад, в газетах зустріла такий незвичний фемінітив як сільська голова. І ще одне. Вочевидь, видання не мають поки чіткої редакційної політики щодо гендерного балансу, оскільки один журналіст чи журналістка використовує фемінітиви, інший чи інша з того ж видання – ні. І ще одне спостереження –  до однієї і тієї ж людини можуть одночасно застосовувати як фемінітив, так і маскулінітив: коли жінка співачка, але все ж композитор. Та все ж тішить позитивна динаміка у тернопільських медіа щодо збільшення кількості експерток та героїнь у матеріалах. Використання фемінітивів загалом відчутно збільшилося, і уже не є дивиною  професорка, член-кореспондентка,  доцентка, журналістка-фрілансерка, фотографиня чи  фольклористка та кермувальниця».

Загалом  індекс гендерної чутливості ЗМІ Тернопільської області становить 35%.  І це дев’яте місце серед регіональних медіа.  Найкращий він у вінницьких ЗМІ – 41%, а найнижчий  на Київщині – 24%.

19.12.2019, 01:20
127 Переглядів