Партії «мітять» дорого, але не завжди ефективно

19.10.2012, 00:31
161 Переглядів

Загальні витрати учасників виборів на агітацію становитимуть щонайменше 20 млрд грн, або 2,5 млрд дол. Такі висновки роблять експерти у галузі реклами і зараховують до цієї цифри усі витрати партій і кандидатів – від реклами на телебаченні і у пресі до оплати агітаторів і виготовлення сувенірів. Такі витрати співмірні з коштами, що їх планує уряд спрямувати на перерахування пенсій в Україні у 2013 р. Голова Асоціації зовнішньої реклами, політконсультант Артем Біденко каже, що більшість із цих коштів учасники виборів вже використали. Експерт не згоден із заявами деяких своїх колег, які кажуть, що цьогорічні вибори можуть стати найдорожчими в історії України. “Я не вважаю, що на рекламу витрачається більше грошей, ніж на попередніх виборах. Суто кількісно – так, реклами більше, тому що є, окрім партій, багато кандидатів у мажоритарних округах. Що стосується вкладання грошей, то ці показники не дотягують до обсягів 2007 р. Через фінансову кризу розцінки на рекламу зменшилися утричі, звідси – і загальні фінансові вкладення помітно менші”, – сказав Біденко. Як каже голова комітету “Рівність можливостей” Олександр Чекмишев, найбільші фінансові вливання учасників виборів – це телевізійна реклама. “46% виборців отримують інформацію саме з телевізійних медіа”, – сказав експерт.Проте, залишається питанням, чи є ефект від потужних фінансових витрат партій і кандидатів.
Деякі політологи вважають, що політична реклама не дуже й потрібна виборцям, оскільки, обираючи партію чи кандидата, вони менше зважають на телевізійні ролики і банери, а іноді їх це взагалі дратує. Як вважає Артем Біденко, переважна більшість партій, що беруть участь у цьогорічних виборах, вдаються до іміджевої реклами, яка особливо не впливає на рейтинги. “Така реклама ніяк не впливає на так зване “електоральне болото”, тобто, на людей, які ще не визначилися, за кого голосувати. Фактично, ця реклама спрямована на лояльних до тієї чи іншої партії виборців. Але на мою думку, реклама, яка “продає”, дуже потрібна. Виборцю потрібна реклама, що містить якісь раціональні та емоційні преференції, які б спонукали обирати ту чи іншу політичну силу. Але цього немає, і тому те, що є, суттєво на результат виборів вплинути не може”, – каже Біденко.Проте, кожна партія, встановлюючи банери чи сплачуючи чималі кошти за теле- чи радіоролики, підтверджує свою присутність в інформаційному просторі і взагалі, як висловлюються рекламісти, “мітить територію”.Водночас, експерт компанії “Перша рейтингова система” Михайло Басараб вважає, що політична реклама все ж має певний вплив на свідомість виборця, коли він ухвалює остаточне рішення стосовно підтримки чи не підтримки партії і кандидата. “Інша справа, наскільки є високим коефіцієнт корисної дії. Пряма реклама зазвичай є менш ефективним, менш впливовим інструментом, ніж іміджеві заходи, коли агітують не прямо, а опосередковано”, – сказав Михайло Басараб.

За інформацією української служби BBC

19.10.2012, 12:31
161 Переглядів