Юридичні консультації з роздержавлення ЗМІ

31.03.2016, 09:45
192 Переглядів

Розяснення та відповіді на запитання дає юрист, член Національної спілки журналістів України Роман Руснак. 31 березня закінчується термін для подачі редакційними колективами пропозицій  засновникам (співзасновникам) видань. У державних і комунальних друкованих ЗМІ, які мають на меті брати участь у реформуванні (незалежно від того, на першому чи на другому етапі), залишилося лише кілька днів, щоб провести загальні збори колективів, визначитись із участю у реформуванні й направити свої пропозиції до засновників  (співзасновників).

Якщо трудовий колектив протягом встановленого Законом терміну, тобто до 31 березня 2016 року, не внесе пропозицію стосовно своєї участі у реформуванні друкованого засобу масової інформації, засновники (співзасновники) державного чи комунального друкованого ЗМІ мають право ухвалити рішення на свій розсуд , внаслідок чого реформування відбудеться вже без  участі трудових колективів ЗМІ, а редакції можуть бути приватизовані на загальних засадах, або ж ліквідовані.

До 1 липня 2016 року Держкомтелерадіо сформує перелік друкованих засобів масової інформації першого етапу реформування. До цього переліку будуть внесені друковані ЗМІ та редакції, засновниками або співзасновниками яких є органи державної влади, а також інші державні органи та органи місцевого самоврядування. Підставою для внесення до Переліку є клопотання такого друкованого ЗМІ та редакції, поданого, відповідно до Дорожньої карти реформування державних та комунальних друкованих ЗМІ,  в строк до 1 червня 2016 року.

Відповідно до Порядку формування переліку друкованих засобів масової інформації та редакцій, що підлягають реформуванню на першому етапі,  затвердженого  Наказом Державного комітету телебачення і радіомовлення України 25 січня 2016 року  № 34, Держкомтелерадіо у десятиденний строк з дня отримання клопотання та доданих до нього документів повідомляє друкований засіб масової інформації та редакцію про внесення до Переліку або відмову у внесенні.  Причиною відмови можуть бути відсутність у складі засновників ЗМІ органу державної влади, виявлені невідповідності у клопотанні та (або) у доданих до нього документах тощо. Усунувши виявлені невідповідності, друкований засіб масової інформації та редакція мають право повторно звернутись до Держкомтелерадіо із відповідним клопотанням. Після закінчення строку прийому клопотань 1 липня 2016 року Держкомтелерадіо в порядку, встановленому законодавством, внесе на затвердження Кабінету міністрів України проект акту про затвердження Переліку.

Відтак – запитання від редакцій та відповіді на них:

 1.Одна з працівниць редакції знаходиться в декретній відпустці, чи буде на неї розподілятися частка в статутному фонді? – Працівниця, яка знаходиться в декретній відпустці, є членом трудового колективу.  Тож на неї частка в статутному фонді розподіляється також. Але яка – то це, мабуть, буде залежати від рішення трудового колективу редакції.

Відповідно до п. 1, 2, статті 8 Закону «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації»  перетворення редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання здійснюється відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України, а розподіл часток майна між засновниками (співзасновниками) суб’єкта господарювання – за рішенням загальних зборів суб’єкта господарювання з урахуванням балансової вартості майна.

2.Що робити, якщо районна рада не прийме своє рішення про вихід із співзасновників у місячний термін, визначений законом, а прийме його, приміром, на тиждень пізніше?

Відповідно до пункту 3 статті 4 Закону «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» засновники (співзасновники) друкованого засобу масової інформації та редакції у місячний строк після надходження пропозиції трудового колективу редакції приймають рішення про реформування та про спосіб реформування, яке доводиться до відома трудового колективу та надсилається центральному органу виконавчої влади. Також  рішення засновників (співзасновників) про реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій у місячний строк з дня його прийняття публікується у відповідному друкованому засобі масової інформації.

Звичайно, законом передбачений встановлений термін, але зрозуміло, що можуть скластися обставини, коли районна рада просто не зможе зібратися у певні строки через якісь об’єктивні причини. Тому головне, щоб рішення про реформування було прийняте. Однак необхідно, щоб це запізніле рішення ради не завадило  редакціям, які виявили бажання брати участь у першому етапі реформування,  відправити своє клопотання про включення в перелік ЗМІ, які підлягають реформуванню на цьому етапі, у Держкомтелерадіо(копію НСЖУ) до 1 червня 2016 року. В іншому випадку доведеться звертатися в суд.Що ж до редакцій, які виявили бажання брати участь у другому етапі роздержавлення, то прийняття засновниками рішення на тиждень пізніше визначеного терміну великої ролі не відіграє – головне, щоб воно було прийняте. Нагадую, що другий етап реформування ЗМІ та редакцій розпочнеться з 1 січня 2017 року.

Проект «Реформа роздержавлення комунальних друкованих ЗМІ в Тернопільській області» реалізовується Тернопільським прес-клубом у партнерстві з Тернопільською обласною державною адміністрацією та обласною радою і за підтримки програми «Український Медійний Проект (У-Медіа)».

31.03.2016, 09:45
192 Переглядів