Більшість тих, хто знає про існування неправдивих новин, не вважають проблему актуальною

02.11.2020, 17:44
303 Переглядів

Таким є один з висновків нового дослідження на тему «Ставлення населення до ЗМІ та споживання різних типів медіа», проведеного соціологічною компанією InMind на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні», за фінансової підтримки Агенції США з міжнародного розвитку USAID.  Всього було опитано 4000 респондентів у 12 областях України (похибка вибірки не перевищує 2,5%).

   Серед низки важливих питань щодо споживання медіа громадянами України досліджувалось і таке, як медіаграмотність населення. Відтак головні висновки були такими. У 2020 році аудиторія стала більше звертати увагу на джерело походження новин (35%) та представлення різних точок зору (32%), все менше споживачі схильні довіряти так званим «улюбленим» ЗМІ (20%). Головні вимоги, які аудиторія ставить до новин – достовірність та повнота. Також у  порівнянні із минулим роком значно збільшилась частка тих, хто найважливішим критерієм вважає точність. Аудиторія, в першу чергу, вимагає перевіреності викладених у медіа фактів, а також повного висвітлення всієї інформації. Найменш важливими для споживачів новин є аналіз та розбір подій, редакційна обробка матеріалів.

   Обізнаність щодо існування замовних матеріалів поступово зростає серед українців рік у рік, проте із засиллям такої інформації аудиторії стає все важче розрізняти такий контент. Про існування дезінформації у ЗМІ відомо 77% аудиторії, і серед тих, кому відомо про такі матеріали, 62% кажуть, що вони вміють відрізнити сумнівний контент від правдивого. Проте більшість тих, хто знає про існування неправдивих новин, чомусь не вважають, що проблема є актуальною (58%).

   Як виявилось, в оточенні кожного третього респондента є ті, хто використовує російські медіа у якості джерела новин. Основною причиною такого споживання аудиторія називає можливість дізнатися, що російські ЗМІ розповідають про Україну, отримати альтернативну точку зору. Серед таких ЗМІ українці найчастіше віддають перевагу інтернет-виданням та телебаченню. Однак, не зважаючи на користування ними, рівень довіри до російських медіа є низьким.

   Щодо обізнаності про власників медіа, то опитування засвідчило зменшення (порівняно з минулим роком) частки респондентів, які вважають, що знання власника ЗМІ є для них важливим. Близько половини опитаних фактично не знають власників загальнонаціональних ЗМІ, а щодо власників регіональних медіа обізнані лише 8% опитаних.

   Окремо варто зупинитися на висновках щодо сприйняття новин про корона вірус (за результатами фокус-групових дискусій). Більшість відзначає сплеск інтересу і підвищений обсяг споживання новин про коронавірус у перші місяці введення карантину. Але на сьогодні констатують втому від цих новин, накопичення недовіри і сумнівів майже до всіх джерел і до будь-якого характеру новин, пов’язаних із цією темою. Головною причиною такого стану респонденти називають велику кількість інформації, яку вони не можуть усвідомити/перевірити, що призводить до втоми і сумнівів у об’єктивності цих новин. Для більшості актуальними новинами на цю тему залишається тільки офіційна статистика про хворих, яку отримують з місцевих медіа, рідше – з офіційних сторінок МОЗ. З дезінформацією про коронавірусну хворобу понад 80 відсотків респондентів стикалися і точно відзначали їхню неправдивість. Головним чином такі новини, як зазначали опитувані, це привід посміятися та обговорити загальний стан речей, серйозно такі новини не обговорюються. Рівень освіти, як показали результати, не суттєво впливає на віру в дезінформацію про COVID-19. Стосовно ж вікового фактору, то молоді люди, як правило, недооцінюють загрозу вірусу.

«Під час цьогорічного опитування ми помітили кілька тривожних тенденцій. Новини, які люди споживають на соціальних медіаплатформах, не завжди є надійними. Чимало людей стикалися із неправдивими історіями, пов’язаними з Covid-19 та іншими важливими темами. І той факт, що третина респондентів засвідчила свій намір поділитися неправдивою інформацією із широким загалом, навіть якщо вони самі в неї не вірили, показує, що ми з партнерами маємо наполегливо працювати, аби допомогти українцям зрозуміти, наскільки важливо не поширювати дезінформацію і дотримуватися інформаційної гігієни», –  зазначила директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак під час презентації результатів дослідження в пресцентрі Укрінформу. Для ознайомлення в повному обсязі їх можна завантажити тут  2020 Media Consumption Survey FULL FIN Ukr .

 

02.11.2020, 05:44
303 Переглядів