Перший тренінг VIII Регіональної Школи сучасної журналістики на тему «Етика та стандарти журналістики в умовах інформаційного безладдя та пандемії» провела вчора у Тернопільському прес-клубі Діана Дуцик – виконавча директорка Українського інституту медіа та комунікації, викладачка Могилянської школи журналістики.
Передусім тренерка окреслила ситуацію, яка склалася сьогодні в інформаційному полі нашого суспільства ( в тому числі через пандемію COVID-19) значно ускладнивши роботу журналістів і разом з тим посиливши їхню відповідальність. Зокрема, акцентувала на явищі інфодемії. Вперше цей термін був застосований у 2003 році ( під час пандемії SARS) Девідом Роткопфом, політичним оглядачем американської газети Washington Post. А являє воно собою надмірний потік інформації – іноді точної, іноді ні – який ускладнює пошук надійних джерел та інструкцій. На усвідомлення суті явища та розуміння того, як саме йому протидіяти, і була спрямована практична вправа, яку слухачі виконували, розділившись на кілька груп. Відтак Діана Дуцик зупинилася на основних проблемах сучасного інформаційного поля, серед яких: надмір інформації; конспірологія; недостовірні джерела; сумнівні експерти; фейки; порушення приватності; мова ворожнечі. Під час обговорення цих питань слухачі – принаймні більшість з них – можливо, вперше почули про так званий ефект ноцебо (протилежний широковідомому позитивному впливу плацебо). Його суть в даному контексті полягає в тому, що страшні новини реально впливають на здоров’я людей, бо негативна інформація провокує очікування симптомів, а воно, в свою чергу, провокує їх появу. Тому дуже важливо дотримуватися балансу негативної та позитивної інформації, протиставляти негативу повідомлення емоційної підтримки та конструктивної журналістики, яка пропонує вирішення проблем та виходи з критичних ситуацій.
Багато уваги, на прикладі висвітлення тієї ж пандемії, приділила тренерка джерелам інформації – яким з них можна довіряти повністю, яким – лише частково, а до яких краще не звертатися взагалі. Особливо – соціальним мережам, які почали перемагати традиційні медіа в плані поширення інформації і разом з тим стали найсприятливішим середовищем для поширення фейків. «Критичне мислення необхідно вмикати завжди, навіть коли ви маєте справу з офіційними документами та архівними матеріалами!», – підкреслила Діана Дуцик. Також вона закликала не плутати і не ототожнювати журналістику з таким популярним сьогодні блогерством. «Блогерство – це не журналістика! Бо журналістика – це передусім дотримання професійних стандартів та необхідність перевіряти всю інформацію. Це обов’язкові вимоги,бо якщо цього не робити, то журналістика стане непотрібною і втратить свою місію», – сказала тренерка.
Тренінг проводився в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.