Міністерство соціальної політики України, проєкт «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області», Укрінформ і Тернопільський прес-клуб провели престур в онлайн форматі, приурочений Всесвітньому Дню дитини.
Міністр соціальної політики України Марина Лазебна розпочала захід нагадуванням про такий важливий документ, як Конвенція про права дитини, ратифікована нашою державою в 1991 році, зазначивши, що вона має завжди залишатися дороговказом у цій сфері. Серед задекларованих у документі прав кожної дитини – і право зростати у турботливому родинному середовищі. Здобутки та проблеми саме його забезпечення обговорювали представники державного та громадського секторів, експерти та журналісти в ході круглого столу. Зокрема, йшлося про реінтеграцію дітей з інтернатів у біологічні родини, трансформацію пілотних інтернатних закладів та розвиток відповідних соціальних послуг у територіальних громадах.
Наприкінці 2017-го Міністерство соціальної політики України та Тернопільська обласна державна адміністрація уклали договір про співробітництво щодо реалізації на території області проєкту “Модернізація системи соціальної підтримки населення України” з метою надання області підтримки у впровадженні Національної стратегії деінституціалізації догляду та виховання дітей й реформування інтернатної системи.
Відтак на початку минулого року в рамках цього проєкту Міністерством соціальної політики України було укладено договір щодо надання консультаційних послуг з реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області з консорціумом Оxford Policy Management (Великобританія), до складу якого входять міжнародна благодійна організація «Партнерство «Кожній дитині» (Україна), Всеукраїнський фонд “Благополуччя дітей” та SOS Kinderdorf International (Австрія).
Говорячи про результати, керівник проєкту, старший консультант Oxford Policy Management Володимир Кузьмінський повідомив, що за 21 місяць кількість
дітей , які цілодобово перебувають в усіх комунальних закладах інституційного догляду та виховання Тернопільської області, вдалося скоротити більше, ніж на 35 відсотків. В шести інтернатах кількість дітей, які постійно там перебувають, зменшилась на 55,4%, а, приміром, у Збаразькій санаторній школі-інтернаті – аж на 88 %. «Це дуже високий показник навіть порівняно з іншими країнами, – підкреслив він. – А досягти таких результатів дало змогу взаєморозуміння та налагодження чіткої взаємодії між Міністерством, обласною владою, експертами і громадським сектором, а також застосування кращого світового досвіду».
За час реалізації проекту в області досягнуто певного прогресу у розвитку сімейних форм виховання – створено 3 перших патронатних сім’ї, 8 прийомних сімей, 2 дитячих будинки сімейного типу, завдяки чому повернуто з інтернатів 15 дітей. Також значно збільшилась кількість надавачів соціальних послуг сім’ям з дітьми, кількість фахівців із соціальної роботи та спеціалістів, які організовують соціальну підтримку вразливих сімей в ОТГ, збільшилась порівняно з минулим роком майже в 2 рази. Разом з тим експерти констатували, що далеко не у всіх об’єднаних територіальних громадах до цієї справи ставляться з необхідною відповідальністю, тож в третині з них досі немає таких спеціалістів. Цю проблему експерти назвали серед головних, на вирішенні яких слід зосередити увагу найближчим часом. Необхідні ефективні державні механізми для спонукання керівників ОТГ вводити посади фахівців із соціальної роботи, створювати відповідні соціальні служби, розвивати сімейні форми виховання та патронат над дітьми, розвивати та підвищувати якість інклюзивної освіти. Про те, які саме соціальні, послуги повинні бути в громадах для сімей з дітьми, розповіла під час круглого столу експертка проєкту Ольга ПАВЛИК. А інша експертка Жанна Петрочко поінформувала про те, як готують соціальних працівників в територіальних громадах Тернопільщини. Адже підвищення рівня професійної компетенції працівників соціальної сфери, об’єднання та інтеграція їхніх зусиль для забезпечення інтересів кожної дитини залишається наразі глобальною проблемою.
Ще важливішою є необхідність підвищення відповідальності батьків за виконання їхніх батьківських обов’язків. «Багато дітей не повинні перебувати в інтернатах, для цього нема серйозних підстав, – зазначила ключова експертка проєкту Зінаїда Кияниця, – просто він, приміром, знаходиться поряд, тож батькам так зручніше, або таким чином вони вирішують питання матеріальної скрути». Вона також говорила про те, чому треба забирати дітей з інтернатів та як трансформувати їх так, аби це було на користь громади.До обговорення цих проблем долучилися керівниця апарату Тернопільської обласної державної адміністрації Світлана Беспоповцева та начальник Служби у справах дітей Тернопільської облдержадміністрації Ростислав Дрозд.
Під час заходу тернопільські журналісти дізналися про те, як саме планують трансформувати 5 інтернатних закладів області. Так Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини трансформується у Центр реабілітації і розвитку дитини та надаватиме широкий спектр послуг для дітей раннього і дошкільного віку з інвалідністю й порушенням розвитку та їхнім батькам. Збаразька санаторна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів трансформується в Збаразький обласний ліцей Тернопільської обласної ради, в складі якого на період до 1 вересня 2024 року буде функціонувати структурний підрозділ – гімназія, що забезпечить здобуття базової середньої освіти, а також можливість здобуття початкової освіти для учнів, які у 2019-2020 навчальному році навчалися у 2 і 3 класах. Теребовлянський навчально-виховний комплекс трансформується в Теребовлянський профільний ліцей імені Ярослави Стецько, в складі якого на період до 1 вересня 2024 року буде діяти гімназія з можливістю збереження спеціальних класів, а також передбачено можливість здобуття початкової освіти для учнів, які у 2019-2020 навчальних роках навчалися в 1-4-х класах. Бережанська обласна комунальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням трудового навчання трансформуватиметься у Бережанський ліцей Тернопільської обласної ради у складі якого на період до 1 вересня 2024 року існуватиме структурний підрозділ загальноосвітньої школи, що забезпечує здобуття початкової освіти для учнів, які у 2019-2020 навчальному році навчалися у 1-4-х класах, базової середньої освіти, а також забезпечить можливість поступового переходу класів ІПК в інклюзивні класи. Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку трансформується у Центр соціальної підтримки дітей та сімей, у складі якого буде діяти малий груповий будинок для догляду і виховання дітей в умовах, наближених до сімейних, а також соціальна служба підтримки сім’ї та соціальна служба розвитку сімейних форм виховання, соціальні квартири матері та дитини. На стадії узгодження та внесення на розгляд обласної ради план трансформації Петриківського дитячого будинку-інтернату, який перебуває у сфері управління системи соціального захисту населення, і який буде трансформовано у Центр адаптації та соціальної підтримки дорослих осіб з інвалідністю.
Захід транслювався на YouTube-каналі Укрінформу. Трансляцію можна подивитися за посиланням, вказаним нижче https://www.youtube.com/watch?v=Kg9y3dzuhoU&feature=emb_logo .