В Укрінформі презентували результати цьогорічного опитування USAID–Internews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа». Як повідомляє сайт організації https://internews.in.ua/uk/ , дослідження виявило, що більшість українців зустрічали дезінформацію, а від третини до 50% були схильні вірити у фальшиві наративи.
Разом із медійними організаціями та партнерами з медіаграмотності, такими як Інститут масової інформації, Детектор медіа, Інтерньюз-Україна, Академія української преси, Інститут демократії імені Пилипа Орлика, інтернет-виданнями «Тексти» та «БезБрехні», організація Internews підготувала короткий тест, щоб визначити, як практично респонденти можуть відрізнити якісні новини від дезінформації. Результати цього тесту показали значне збільшення кількості громадян, які правильно визначили, яка інформація є правдивою, а яка ні у кожній з трьох поданих новин (11% було у 2020 році, 24% у 2021 році). Лише 6% респондентів не дали жодної правильної відповіді, значно кращі показники порівняно з попередніми роками. Однак результати дослідження виявилися не такими позитивними, коли респондентів запитали про поширення дезінформації. Більшість українців стикалися з такими історіями, і, що ще більш тривожно, значна частина повірила в них. Це викликає особливе занепокоєння, коли йдеться про дезінформацію про вакцину від Covid-19: 68% опитаних чули історію про те, що вакцина є небезпечнішою за сам коронавірус, а 49% сказали, що вважають це правдою.
«Хоча у нас є певні підстави для оптимізму, оскільки українці демонструють покращення навичок медіаграмотності порівняно з попередніми роками, попереду ще багато роботи. Більше людей, ніж будь-коли, у першу чергу покладаються на соціальні мережі для отримання новин і, як наслідок, стикаються з неправдивими та зловмисними наративами, які ставлять їх життя під загрозу. Зараз найважливіше забезпечити громадянам доступ до достовірної інформації та сприяти активному розвитку їх особистої стійкості до дезінформації», – заявила під час презентації директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак.
Також цьогорічне опитування USAID-Internews щодо споживання медіа виявило подальші проблеми з телебаченням як джерелом новин та інформації. Лише 46% респондентів сказали, що дивляться телебачення, щоб отримувати новини, порівняно з 85% у 2015 році. Довіра впала до найнижчого рівня з початку опитування, і лише 40% респондентів відповіли, що довіряють телевізійним новинам.
Під час особистих інтерв’ю дослідники виявили, що 63% респондентів використовували соціальні мережі для отримання новин, що лише на 1% більше, ніж торік. Facebook залишається найпопулярнішим соціальним медіа серед українців, а Telegram продовжує залишатися популярним майже для всіх вікових груп (крім 50+), що на 2% більше, ніж минулого року.
Хоча найвищою є довіра до онлайн-медіа, вона знизилася з 48% у 2020 році – до 44% у 2021 році. При цьому учасники фокус-груп сказали, що іноді вважають їх ненадійними та упередженими. Більшість інших видів медіа залишилася на тому ж низькому рівні довіри, лише радіо та друковані медіа трохи відновилися. Національне радіо отримало на 3% більше довіри (24% у 2021 порівняно із 21% у 2020 році); регіональне радіо – на 3% більше (25% у 2021 порівняно із 22% у 2020 році). Національні друковані медіа отримали 22% (у 2020 році – було 19%), а регіональні друковані медіа додали 1% (23% у 2021 порівняно із 22% у 2020 році).
Повну презентацію можна завантажити тут: Опитування ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2021
Дослідження «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа у 2021 році» було виконано соціологічною компанією InMind на замовлення міжнародної неприбуткової організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження — вивчити звички українців, що стосуються споживання медіа, а також їхню довіру до медіа, оцінити рівень медіаграмотності та обізнаність населення щодо впровадження реформ в Україні. Представники InMind опитали 4000 респондентів у 12 областях України. Похибка вибірки не перевищує 2,5%.
На фото – під час презентації результатів опитування ( в центрі – директорка Internews в Україні Джилліан МакКормак
Фото агенції УКРІНФОРМ