Експерти проаналізували, як висвітлювалася в реформованих ЗМІ тема COVID-19

02.07.2020, 21:58
722 Переглядів

Продовжуємо знайомити читачів з результатами  важливої справи, якою займається Інститут демократії імені Пилипа Орлика (https://idpo.org.ua/ )за підтримки Медійної програми в Україні – моніторингу роздержавлених газет та їх сайтів.

   Під час другої цьогорічної «хвилі» експерти продовжували досліджувати видання Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Львівської, Одеської, Сумської, Харківської та Чернівецької областей, традиційно оцінюючи якість контенту, тематику, дотримання стандартів журналістики та законодавства щодо розміщення реклами. А також – аналізуючи незалежність реформованих редакцій від колишніх власників та співвласників. Особливістю ж цієї хвилі було відстеження того, як висвітлювалася тема COVID-19. Далі – короткі висновки експертів.

   «Пандемія коронавірусу показала, наскільки важливими у поінформуванні громадян є місцеві видання та сайти. Адже саме вони стали одним із провідних джерел інформації про ситуацію на місцях. Проте – хоча усі реформовані видання із вибірки моніторингу ІДПО приділили темі COVID-19 значну увагу – не обійшлося й без фейків, «джинси» та порушення стандартів.

   «Баланс думок» – стандарт, якого реформовані ЗМІ дотримувались найгірше у всіх регіонах, що потрапили до вибірки. Про поширення коронавірусу та заходи протидії на місцях читачі переважно дізнавалися із «бравих» звітів місцевих чиновників. Дуже зрідка ситуацію коментували медичні працівники та експерти. В деяких регіонах пожвавились партії та політики, готуючись до місцевих виборів: коронавірусна тематика використовувалась для передвиборчого піару: політики та чиновники «дарували» місцевим лікарням маски, медичні костюми, звітували про ремонти у медичних закладах.

   Помітною була частка  комерційної «джинси» в місцевій пресі: видання просувають місцевих підприємців, торгівельні мережі і навіть знахарів без належного маркування.

В переважній більшості випадків видання не маркують офіційно-протокольні звіти та інші матеріали органів місцевого самоврядування. Хоча за законом мають їх розміщувати відповідно за угодою – й інформувати про це читачів. У деяких регіонах зафіксовані «сервільні» інтерв’ю із зручними запитаннями для колишніх власників реформованих газет – голів ОДА, РДА чи облрад, які коментували ситуацію із поширенням коронавірусу в регіонах.

   У виданнях Харківської, Донецької та Житомирської областей експерти зафіксували проросійські меседжі у матеріалах, присвячених Дню пам’яті та примирення і Дню перемоги. Це і просування т. зв. «безсмертного полку», і маніпуляції щодо вояків УПА, і навіть використання мови ворожнечі – «бандерівський прапор».

Серед жанрів реформованих ЗМІ, як і раніше, переважають або інформаційні повідомлення, або ж контент із категорії «інше» (розважальні, привітальні матеріали та оголошення). Бракує аналітики, яка сприяла б формуванню адекватної картини реальності за часів пандемії.

   Аналіз тем показав, що публікації про події у зоні ООС, переселенців, корупцію, реформи на місцях майже відсутні. У деяких регіонах під впливом карантину зменшилась кількість публікацій культурної та спортивної тематики. Серед тем у газетах на першому місці – категорія «інше» (тобто тексти, що не є суспільно-значущими), на сайтах лідирували теми «життя місцевої громади» та COVID-19 (як правило, електронні видання «грішать» передруками офіційної статистики).

Сайти реформованих ЗМІ лишаються «слабкими» інформаторами: рідко оновлюються, не публікують мультимедійного контенту. У більшості випадків, електронні версії містять передруки з власних газет без урахування можливостей веб-платформ, точні копії чужих прес-релізів або повідомлень інших мас-медіа.

   Експерти ІДПО відзначили й позитивні зміни в окремих ЗМІ щодо маркування офіційно-протокольних матеріалів та дотримання стандартів у контенті. Також серед відібраних видань були такі, що не публікували «джинси» та отримали високі оцінки за стандарти, а отже, знайшли оптимальну модель існування на ринку, без порушення редакційної незалежності й маніпулювання читачами. Позитивні зміни можуть бути результатом переходу до ринкової моделі існування внаслідок реформи із роздержавлення ЗМІ, коли довіра й повага читача до ЗМІ є основою фінансового успіху видання. Іншою причиною змін на краще експерти вважають регулярність моніторингу ІДПО реформованих видань, який користується все більшою увагою з боку професійного середовища, а отже чинить непрямий вплив на якість місцевого контенту.

   Повний текст звіту  з деталізацією по областям і прикладами щодо конкретних редакцій можна прочитати тут: https://idpo.org.ua/reports/3525-reformovani-ukra%d1%97nski-zmi-pid-chas-pandemi%d1%97-covid-19-mazhornij-oficioz-vid-vladi-koronavirusna-dzhinsa-i-troxi-kreativnogo-kontentu-chastina-persha.html

02.07.2020, 09:58
722 Переглядів