Не так давно ми публікували розповідь Вікторії Іваницької, директорки “Інформаційного центру “Діалог” з Кременця на Тернопільщині, про перший досвід і перші успіхи редакції у фандрейзингу. І ця історія – аж ніяк не виняток, навіть навпаки. Після нашого листопадового тренінгу на тему «Від ідеї до фінансування. Як підготувати ефективну грантову заявку» відбувся своєрідний прорив місцевих редакцій, з якими співпрацює Тернопільський прес-клуб, на цьому ще новому для локальних ЗМІ напрямку діяльності. Звісно, що простимулювала їх і надзвичайно складна економічно ситуація воєнного часу. Отже, після згаданого тренінгу 85% редакцій-учасників подали грантові заявки (деякі навіть по кілька), причому для більшості це була перша така спроба. В результаті половина вже отримали гранти або стипендії ( треба зазначити, що частина на момент нашого спілкування ще чекали на розгляд заявок).
Для прикладу, редакція «Слова правди» з Волині здобула перемогу у проєкті Української асоціації медіа-бізнесу, підготувавши серію матеріалів про і для ВПО, та стипендійній кампанї «Безпека (Ци)Вільних» – створивши публікацію про розвиток місцевих добровольчих пожежних дружин. Редакція газети «Дружба» та інтернет-видання «Махала» з Одещини пройшла жорсткий конкурсний відбір і отримала грант на інституційну підтримку від Празького центру громадянського суспільства. Виданню «Нова Каховка.City» з Херсонщини піврічну підтримку для реалізації проєкту надав Центр прав людини ZMINA. У «Прапора» з Житомирщини, після реалізації двох міні-проєктів з медіаграмотності, зараз на стадії підготовки адвокаційний проєкт з DOKU KLUB щодо вирішення важливої для громади проблеми – відсутності моніторингу дорожніх знаків, що негативно впливає на безпеку населення. Далі надаємо слово кільком керівникам редакцій.
Юлія Шабля, «Вісті Плюс» (Полтавська область):
– Після тренінгу у листопаді 2022-го наша редакція почала глибше цікавитися фандрейзингом. За останній період ми підготували два проєкти та подали заявки на отримання гранту до «The German Marshall Fund of the United States» в рамках програми «Ukraine: Relief, Resilience, Recovery», а також на отримання медійного гранту від Інституту масової інформації в співпраці з міжнародною організацією Internews. При написанні проєктів та формуванні бюджету ми використовували поради та рекомендації Ольги Мирович, які під час її тренінгу детально законспектували. Наразі триває оцінка заявок грантодавцем. Дуже сподіваємося на позитивний результат!
Віта Копенко, Нижні Сірогози.City (Херсонська область):
– Саме завдяки отриманим в рамках тренінгу знанням я взяла участь у конкурсі проєктів від Французької агенції з розвитку ЗМІ та громадянського суспільства CFI. І мій проєкт «Екоцид в Україні: вплив на країни регіону Чорного моря, способи спільного вирішення проблем» потрапив у число відібраних для реалізації. 1 березня він уже стартував.
Взагалі ж фандрейзинг – це дуже актуально для нашої редакції. Адже колектив був вимушений виїхати з окупованої території, ми втратили приміщення, майно, у нас немає фінансування, і добре розуміємо, що найближчим часом на рекламу сподіватися не варто. Тож на сьогодні саме гранти можуть стати надійним джерелом фінансової підтримки нашого ЗМІ.
Олександр Моцний, «Перемога» (Сумська область):
– До листопадового тренінгу ми фактично не брали участі у грантових програмах. По-перше – не було відповідних знань, по друге – не вірили, насамперед, у свої можливості. Тепер ситуація суттєво змінилася. За сприяння Програми партнерства у галузі мас-медіа в Україні UMPP об’єднали зусилля і творчий потенціал двох редакцій – «Білопільщини» з Білопілля і «Перемоги» з Краснопілля, і завдяки виграному гранту отримали можливість випускати додаток до наших газет під назвою «Спільнопілля». Також вже отримали підтвердження на реалізацію проєкту від Української Асоціації медіабізнесу за підтримки Представництва Фонду імені Фрідріха Еберта в Україні щодо залучення до глобальної ініціативи «Розірвати коло безкарності за воєнні злочини Росії». Надіслали проєктні заявки (щодо протидії ворожій пропаганді і фіксування злочинів Росії на нашій території) і ще до двох міжнародних організацій – Institut für die Wissenschaften vom Menschen та Institute for Human Sciences – але про результат дізнаємось лише через пару місяців.
Наталя Буковська, «Вперед» (Одеська область):
– Намагаємось не пропускати жодного з грантових проєктів, що є цікавими для нашого видання. Але орієнтуємось не на глобальні проєкти, бо ще не володіємо досконало навичками по написанню таких, особливо щодо складання бюджету. Наразі потрапили до Програми експертної підтримки для регіональних медіа за підтримки «Медійної програми в Україні», яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. В рамках її виконання створюємо матеріали про життя ВПО, проблеми, з якими вони стикаються, та їх вирішення. Крім того, в рамках Хакатону з конструктивної журналістики Центру практичної журналістики «Накипіло.Освіта», реалізували проєкт про виготовленню відеоконтенту «Світло у темряві» ( практичні поради та інструкції, як освітити приміщення у побуті за допомогою підручних матеріалів, не витрачаючи великих коштів).
Денис Войтенко, «Вісті» (Житомирська область):
– Тренінг був дуже корисним і стимулював подати заявку. Після тривалих вагань наш медіацентр це зробив, і – виграв міжнародну журналістську стипендію на створення матеріалу на тему цивільної безпеки під час війни. Це була наша перша маленька перемога. У результаті вийшла стаття на сайті «Рятівні правила безпеки під час відключень світла: фахівці розповідають як палити грубки, користуватися свічками й генераторами та що робити, коли зникла електроенергія». Ця публікація була створена нашою редакцією в рамках кампанії «Безпека (Ци)Вільних», що реалізується ГО «Інтерньюз-Україна» та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Відтак ми отримали максимально можливий розмір стипендії, і нині маємо хорошу мотивацію та працюємо над заявкою у новий грантовий проект, щоб здобути значно більшу підтримку. Дякуємо за ваші тренінги, які дарують творчі крила та відчуття сміливості для нового польоту!
х х х
Зрозуміло, що окрім успіхів у новій сфері діяльності керівники редакцій зіткнулися і з певними проблемами. У когось виникають труднощі з написанням власне проєктних заявок чи формуванням їх бюджетної частини. У когось – при підготовці звітності вже в ході реалізації проєктів. «Нам так і сказали: «Ви вмієте гарно працювати, але не вмієте хвалитися», – поділилася, приміром, керівниця видання «Новини Шумщини» з Тернопільщини Алла Омельчук. – Тобто нам ще бракує знань, щоб довести ефективність зробленого, правильно окреслити короткострокові та довгострокові перспективи». Ще частина журналістів зіткнулася зі складностями через іноземну мову. «Багато грантових програм слід готувати англійською, – каже один з редакторів. – Можна використовувати різні онлайн-перекладачі, але це не вирішує проблему в повній мірі і вимагає багато часу, не забезпечуючи якісного результату. Але ж наша основна діяльність – випуск газети, і тут важлива кожна година. Тому від багатьох, на перший погляд, перспективних проєктів маємо відмовлятися». Через те, що штати переважної більшості місцевих медіа мінімальні, в редакціях відчувають і елементарний брак кадрів для того, щоб «потягнути» додаткову проєктну діяльність. І навіть більше. «Зважаючи на поточну ситуацію, ми розуміємо, що фандрейзингову діяльність треба вести більш системно, можливо, доручити цю справу одному працівнику, який би моніторив можливості, слідкував за дедлайнами та оформляв проєктні заявки», – зробила висновок Антоніна Михальчук, керівниця «Слова правди» з Волині.
Як допомогти «підшефним» локальним виданням у вирішенні згаданих проблем – над цим думають сьогодні у Тернопільському прес-клубі.