Гендерна чутливість тернопільських медіа: 2021 vs 2019

25.06.2021, 16:59
283 Переглядів

Упродовж трьох хвиль моніторингу цього року показники індексу гендерної чутливості тернопільських медіа коливалися, однак утримувалися на досить високому рівні, перевищуючи на кілька відсотків загальноукраїнський рівень.

Саме тому, окрім результатів останнього у цьому році червневого моніторингу та узагальненого за 2021,  глянемо на те, як змінилися наші медіа у порівнянні із 2019 роком. І це краще розкриє тенденції  руху вперед (чи назад?)  у питаннях гендерної чутливості.

Нагадаю, що три показники – відсоток фемінітивів, експерток (тих, кого видання цитує) та героїнь –  складають загальний індекс гендерної чутливості ЗМІ.

І у 2019, і у 2021 моніторингу підлягали публікації газет «Свобода», «Номер один», «RІА плюс», «Наш день», «Нова Тернопільська газета» та онлайн-медіа «Терен», «Доба», «За Збручем», «Погляд», «Тернополяни».

Але спершу – про узагальнені результати червневого моніторингу.

Мас-медіа у червні не стали більш гендерночутливими у порівнянні із квітнем – 47% проти 48%. Відсоток використання фемінітивів у друкованих ЗМІ та інтернет-виданнях області зріс  – по 73% (у квітні відповідно 72% та 69%). Водночас загалом зменшилася кількість експерток та героїнь у журналістських матеріалах: 32% експерток та 29% героїнь (у квітні відповідно 39% і 34%). Варто зазначити, що «потягли» назад червневі показники друковані ЗМІ.  Якщо у квітні у тернопільських газетах було 41% експерток і  36% героїнь, то у червні ці показники скромніші – 33% та 34%. В Інтернет-виданнях кількість експерток зросла на 5%, щоправда зменшилося на 9% героїнь (відповідно 43% та 23%).

Друковані ЗМІ

Найбільш гендерно збалансованими у друкованих ЗМІ у червні були теми дозвілля/розваг та матеріали про життєві історії, ювілеї тощо («Інше») – 42 і 47% експерток та по 50% героїнь. Політика й надалі є прерогативою чоловіків – 0% експерток та лише 11% героїнь.

У матеріалах на тему освіти у червні  газети залучали 40% експерток, зате героїнями статей у переважній більшості були жінки -78%. Медичні питання коментували у друкованих ЗМІ 45% жінок, героїнь значно більше – 79%. Тематика бізнесу та економіки також наблизилася до балансу, щоправда тільки щодо експерток (40%), бо героїнь у статтях на цю тему зовсім немає.

Найбільш «жіночою» у червні у тернопільських газетах була волонтерська тематика – 75% експерток та 33% героїнь.  Тема війни та армії  стовідсотково «чоловіча» – жодної експертки  та героїні у матеріалах видань.

Гендерно збалансованим виданням щодо експерток/експертів, героїнь/героїв є видання «RІА плюс» – по 40%, хоча щодо використання фемінітивів газета – на передостанньому місці. Майже паритету щодо експерток/експертів досягло видання «Наш день»,  водночас у матеріалах як герої все-таки суттєво переважають чоловіки.

Узагальнені дані – на інфографіці.

Найчастіше застосовувала жіночий рід у позначенні посад  чи виду діяльності жінок «Нова Тернопільська газета» – 88%, збільшивши свій власний рекорд на 3% у порівнянні з квітнем.  Зросла  кількість фемінітивів у «RІА плюс» (проти 60% у квітні), «Свобода» (було 65%). На 1% менше використовували фемінітиви журналісти/ки газети «Номер один» і на 20% – «Наш день».

Найбільш гендерночутливим виданням у червні є газета «RІА плюс» -51% (у квітні – 46%). Не скажу, що це пречудовий результат, оскільки у квітні першість мала «Нова Тернопільська газета» із 53%.  Тепер це видання має найнижчий показник – 42%. Незважаючи на високий рівень використання фемінітивів, на результат вплинула незначна кількість експерток та героїнь (найнижчий показник серед усіх видань). Відтак – мінус 11%. Трохи  (на 1%) погіршився індекс у газети «Наш день», на 6% – у «Номер один».  Зріс індекс гендерної чутливості (порівнюємо із квітнем) видання «Свобода» – плюс 2%.

За результатами трьох хвиль цьогорічного моніторингу (лютий, квітень, червень)  тернопільські друковані видання буквально дихають один одному у спину. Найбільш гендерночутливим є  «RІА плюс» – 49%, «Наш день» – 48%, «Нова Тернопільська газета» – 47%, «Номер один» – 43% і «Свобода» – 42%.

Як виглядав індекс гендерної чутливості друкованих ЗМІ у 2019-му?

Найвищий показник індексу гендерної чутливості друкованих ЗМІ у 2019 році – 43%  ( «RІА плюс») був практично найнижчим у 2021 («Свобода» – 42%).  Найбільше фемінітивів використовувало два роки тому видання «RІА плюс». І цей результат – 55%. Таких низьких показників не було упродовж усього 2021 року: лютий – 75%, квітень – 72%, червень – 73%. Водночас,  у 2019-му був високим був відсоток присутності жінок як експерток – 34%, героїнь – 30%. Цього року показники такі: експерток -34%, героїнь – 32%. Прогрес очевидний. Відтак, друковані ЗМІ Тернопільщини стали більш гендерно чутливими.

Інтернет-видання

У червні сайти, що підлягали моніторингу, показали значно кращі результати щодо гендерної чутливості, ніж друковані ЗМІ. Вони частіше зверталися до експертної думки жінок (43%), що на 10 відсотків більше, ніж у газетах. Героїнь 23% , і це, правда,  на 11 % менше. Водночас – на 4% зросло використання фемінітивів. Найвищий показник – 93%, а найнижчий – 65%. І це таки кращі результати.

Особливістю матеріалів інтернет-видань є і те, що тема політики/місцевої влади перестала бути суто «чоловічою» у порівнянні з друкованими ЗМІ: 38% експерток та 24% героїнь. Наближаються до паритету і теми медицини/охорони здоров’я (42% експерток та 40% героїнь), дозвілля/розваг (61% експерток та 50% героїнь), культури/релігії (43% експерток та 32% героїнь). Водночас, тема соціального захисту в Інтернет-виданнях є «жіночою»: коментували повідомлення  на 100% жінки, 29% були героїнями таких матеріалів.

Присутність жінок як експерток та героїнь у різних виданнях доволі строката. Здебільшого жінки були експертками у матеріалах  політики, спорту («Доба» – 100%), соцполітики, медицини  та екології («За Збручем», відповідно – 100%, 90% та 88%), екології, дозвілля, політики («Погдяд» – 100%, 100%, 80%), соцполітики «Терен» – 100%), війни/армії, екології («Тернополяни» – 100%, 75%). Найбільше героїнь у статтях на теми розваги/дозвілля («Доба», «За Збручем» – по 100%), політики («Погляд» – 60%), освіти («Терен» – 100%). У виданні «Тернополяни» таких різких віражів щодо героїнь немає (50% у темі соцполітики).

Докладніше – в інфографіці.

Значно зросло використання фемінітивів у порівнянні з квітнем на сайті «Доба» (+10%), «За Збручем» (+14%), «Погляд» (+25%) – і це найкращий показник у червні (93%). Поменшало фемінітивів на сайті «Терен» (-12%) та «Тернополяни» (- 2%).

Відтак, гендерна чутливість Інтернет-видань у червні виглядає так:

Лідирує «Доба» (+6% від квітня), на другій позиції «Погляд» (у квітні- 47%), на третій «За Збручем» (було 47%). Втратили позиції»Терен» (було 47%) та «Тернополяни» (було 51%).

За результатами  моніторингу-2021 першість здобуває сайт «Доба». Індекс гендерної чутливості цього видання є найвищим – 53%. І це більше, аніж у друкованих медіа.

Чи змінилася ситуація порівняно з 2019-им?

Загалом у 2021 році упродовж моніторингу в інтернет-виданнях було 38% експерток та 28% героїнь. Два роки тому: майже 35% експерток та 23% героїнь.

І якщо у 2019 ми вітали сайт «Тернополяни» із найбільшим використанням фемінітивів (50%), то  тепер можемо констатувати – найнижчий показник 65% («Терен»). У решти видань  – не нижче 81%.

Так, у загальному по усіх сайтах у лютому’21 застосування означення посад та роду діяльності жінок  у жіночому роді становило 65%, у квітні – 69%, у червні – 73%.

Очевидно, політику гендерної чутливості підтримують й інтернет-видання. Бо позначка у 36% (найвищий результат у 2019) тепер видається просто неприйнятною, бо найнижчим тепер є показник – 43%.

Червневі стереотипи

На жаль, вони були, і «прийшли» з державних кабінетів. Кілька видань опублікували цілком своєчасний матеріал про те, де можуть відпочивати школярі  під час літніх канікул.

Однак… «Під час літнього оздоровлення будуть організовані цікаві тематичні зміни:  для лідерів учнівського самоврядування “Лідер”; зміни національно-патріотичного виховання “Я українець, і я гордий”». Виникає запитання: а дівчатам у ту зміну можна? Варто нагадати чиновникам, які дають назви змінам, що дівчата також горді з того, що вони україночки… Зрештою, як і те, що вони можуть стати лідерками.

Індекс гендерної чутливості тернопільських медіа у червні склав 47%. Це – один із найвищих показників по Україні. Ознайомитися з підсумковими результатами моніторингу регіональних медіа 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Експертка з моніторингу –

Тетяна Тарасенко

_________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у  межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

25.06.2021, 04:59
283 Переглядів