Квітневий моніторинг: тернопільські медіа у трійці лідерів з використання фемінітивів та у п’ятірці кращих щодо індексу гендерної чутливості в Україні

27.04.2023, 16:53
314 Переглядів

Теми війни, звичайно, була головною у тернопільських друкованих та інтернет-виданнях. Однак, порівняно з попередньою хвилею моніторингу щодо гендерної чутливості медіа, що відбувалася у лютому, кількість матеріалів зменшилася. У газетах – на 9%, в Інтернет-виданнях – на 4%. Зменшилася і кількість героїнь та експерток у публікаціях на тему війни.

Моніторингу підлягало п’ять газет та п’ять Інтернет-видань. Це газети «Наш день», «Нова Тернопільська газета», «Номер один», «Свобода» та «RIAплюс», а також сайти «Доба», «За Збручем», «Погляд», «Терен», «Тернополяни». Нагадаю, моніторингову групу цікавило питання – наскільки є гендерночутливими медіа, чи збалансованими є присутність жінок та чоловіків на шпальтах газет чи в Інтернет-виданнях та використання фемінітивів у позначення роду діяльності та посад жінок. Аналіз медіа проводився в усіх областях.

Воєнна тематика охоплювала не тільки матеріали про події на фронті, повідомлення про загибель наших захисників, а й заяви світових лідерів щодо подій в Україні, проблеми переселенців, соціальний захист військовослужбовців, допомога волонтерів тощо.

У квітні у друкованих ЗМІ воєнній темі присвячено 25% матеріалів (у лютому – 34%). Зменшилася і кількість експерток та героїнь. У лютому їхня кількість була відповідно 36% та 32%. Яка ситуація у квітні – на інфографіці.

В Інтернет-виданнях у моніторинговий період воєнній тематиці присвячено 28% повідомлень (у лютому – 32% статей). Як і у друкованих,  поменшало і експерток, і героїнь (у лютому – по 22%).

За тижневий моніторинг друкованих ЗМІ проаналізовано 247 матеріалів. Журналісти видань порушували різні теми, однак у топ-новин увійшли матеріали про справи церковні (культура), і це пов’язано з відомими подіями щодо лаври, переходу парафій з УПЦ до ПЦУ тощо. Зрештою, ця тема у газетах є також більш-менш збалансованою щодо експерток/експертів та героїнь/героїв: 58% експерток і 31% героїнь. Нагадаю, що «ідеальний» варіант у питаннях гендерної чутливості такий – порівну у матеріалах мають бути представлені як жінки, так і чоловіки. Близькою до паритету у газетах є тема волонтерства – 43% експерток та 37% героїнь. Водночас тема екології та довкілля цього разу у друкованих ЗМІ є повністю «жіночою» – 100% експерток і 100% героїнь. Жінки стали активніші у журналістських матеріалах на зазвичай чоловічу тему політики – 38% експерток і 29% героїнь (у лютому героїнь взагалі не було!).

Загальна кількість експерток у друкованих виданнях – 35% (було 40% у лютому, героїнь – 12% (було 20%).

Найбільш гендернозбалансованим щодо експерток/експертів та героїнь/героїв є видання «RIAплюс» (як і у лютому).  Покращила у цьому моніторинговому періоді власні результати щодо експерток та героїнь «Нова Тернопільська газета». Правда, видання зменшило показники використання фемінітивів.  Більше – на інфографіці.

В Інтернет-виданнях опрацьовано 464 матеріали. Наближеними до збалансованих є в загальному є теми освіти/науки (56% експерток, 63% героїнь), культури/релігії (по 38%). Водночас практично повністю чоловічою є політика (100% героїв і 97% експертів), спорт (91% героїв і 100% експертів).

Загальна кількість експерток в Інтернет-виданнь – 32% (було 30%), героїнь- 25% (було 28% у лютому).

З усіх Інтернет-видань найбільше експерток залучали журналісти «Погляду», а героїнь – у «Добі». Докладніше – на інфографіці.

І про фемінітиви. Як бачимо, чотири видання з десяти у квітні на 100% використовували фемінітиви у позначенні посад чи роду діяльності жінок – газети «Номер один» та «RIAплюс», сайти – «Доба» та «Терен». Ба більше – показник у решти друкованих виданнях – 89%, а в Інтернет-виданнях найнижчий 83% («За Збручем»). У лютому видання «Тернополяни» використовувало лише 80% фемінітивів, і це був найнижчий результат.

Тенденція, яка була у лютому,  не змінилася – майже в усіх власних матеріалах журналісти/стки  усіх видань намагаються не використовувати маскулінітивів. Однак при поданні інших повідомлень зберігають правопис першоджерела. Водночас маємо інший приклад – майже усі ЗМІ використали матеріал від Арміїінформ про навідницю Ірину з купою маскулінітивів, однак сайт «Терен» таки виправив їх на фемінітиви (військовослужбовиця, навідниця, артелеристка…). Загалом тернопільські медіа у трійці лідерів з використання фемінітивів – 93%.

Отож – гендерна чутливість друкованих медіа, на який впливає кількість експерток та героїнь, а також використання фемінітивів.  Найвищий рейтинг у видання – «RIAплюс» – 61% (у лютому було 59%, і це також був кращий результат). Із цим показником видання є одним із найбільш гендерночутливих серед усіх медій України, які підлягали моніторингу.

Серед Інтернет-видань кращий результат у «Доби» – 60%, хоча у лютому цей сайт мав найнижчий показник – всього 42% . У лютому на перших позиціях був «Терен» з показником – 54%.

Словом, тернопільські медіа стають більш гендерночутливими – загальний індекс становить 48%. І це п’ятий результат в Україні.  Ознайомитися з даними моніторингу видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Експертка з моніторингу – Тетяна Тарасенко

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волині та мережею прес-клубів України і медійних організацій.

27.04.2023, 04:53
314 Переглядів