Медійники напрацювали пропозиції щодо порятунку українських ЗМІ

30.06.2022, 23:40
1894 Переглядів

«Нам треба докласти максимум зусиль, аби українські медіа вижили, та, відповідно, щоб в українців був доступ до достовірної інформації». Так сформулював одним реченням голова НСЖУ Сергій Томіленко завдання своєї організації, підсумовуючи червневу Всеукраїнську онлайн нараду керівників ЗМІ на тему «Як вижити в умовах війни?».

   Розпочав він цю нараду презентацією результатів дослідження «Українські локальні медіа в умовах війни та економічної кризи», що його провела спілка у травні-червні. Її статистика переконливо демонструє всю складність ситуації, в якій опинилися наші засоби масової інформації, і особливо локальні. Кожна третя редакція тимчасово призупиняла роботу на термін від 1 до 3 місяців. 15% перейшли на дистанційну роботу, 7%  – припинили роботу і не відновили її досі. Понад 20% місцевих медіа не мають доступу до приміщення, яке займали до 24 лютого 2022-го, або не можуть користуватися своїм майном і технікою. Втрату рекламодавців констатували під час опитування у 87 % ЗМІ, втрату доходів від продажу ефірного часу або газетної площі – 71%,  припинення надходжень за угодами на висвітлення діяльності органів місцевої влади або місцевого самоврядування – 65 %. Відтак 47% змушені були економити на зменшенні обсягів контенту, 46% – на скороченні штату.

Чверть редакцій працюють без зарплати, 40% – зменшили зарплату і збільшили навантаження на працівників, 30% – відправили працівників у неоплачувані відпустки, 32% – скоротили штат. При цьому 15% редакцій мають у своєму штаті журналістів, мобілізованих до ЗСУ, а у 25% є журналісти, які виїхали до іншого регіону України чи за кордон. В результаті чверть редакцій відчувають брак кадрів. А ось як відповіли керівники медіа на запитання «Які ключові рішення щодо вашого ЗМІ ви прийматимете у найближчі 6 місяців?: 78% сказали про пошук інших джерел доходу, 62% – про подальше скорочення витрат, 14% (!) – про закриття ЗМІ, 8% – про продаж бізнесу або частки.

   Проаналізувавши ситуацію, НСЖУ зробила висновки, що фінансова незалежність та пошук нових моделей економічної стійкості стали головним викликом для збереження незалежних місцевих медіа, тим часом як продовження їх діяльності в умовах широкомасштабної російської агресії є критично важливим. Зважаючи на це, досвідчені медійники та експерти напрацювали цілу низку конкретних пропозицій для допомоги  українським медіа в умовах війни. Як зазначив Сергій Томіленко,

головними напрямами зусиль української влади для захисту інформаційного простору повинні стати: створення Фонду підтримки українських  ЗМІ за принципом платформи United24; комунікація з міжнародними донорами для наповнення Фонду коштами, достатніми для екстреної допомоги українським локальним медіа та їх розвитку; забезпечення ефективності та прозорості розподілу коштів Фонду шляхом усунення представників виконавчої влади від ухвалення рішень та делегування прав Національній спілці журналістів України, професійним асоціаціям, регіональним медійним організаціям з досвідом діяльності в цій сфері щонайменше 3 роки; запровадження сприятливого податкового режиму для місцевих медіа та реалізація інших заходів інституційної підтримки.

   Детально усі пропозиції медійників були викладені у Резолюції, прийнятій учасниками наради. Далі пропонуємо ознайомитися з ними. Отже,

Форми підтримки українських медіа

Фонд підтримки українських ЗМІ

1.Фінансова підтримка редакцій, які постраждали внаслідок бойових дій або тимчасової окупації.

2.Фінансова підтримка редакцій прикордонних із росією та Білоруссю областей

3.Короткострокові гранти на зарплати і підтримку колективів редакцій.

4.Грантові проєкти.

5.Створення нових медіа або платформ.

Розподіл коштів Фонду має бути прив’язаний до середніх аудиторних показників (для радіо, ТБ та онлайн), для друкованих видань – до оплаченого тиражу, що підтверджується документально. Кошти отримують усі медіа, які пройшли верифікацію в галузевих організаціях та підтвердили не лише формальну діяльність, а й наявність визначеної аудиторії. Джерела фінансування: державний бюджет України, внески громадян України та іноземних громадян, внески українських та міжнародних організацій і компаній.

Податкове законодавство

1.Звільнення від сплати податків і зборів до державного та місцевого бюджетів редакцій усіх місцевих недержавних ЗМІ на період воєнного стану.

2.Пільги і компенсації ФОПам 3 групи – такі ж, як і ФОПам 2 групи.

3.Можливість для ФОП у сфері медіа працювати за ставкою оподаткування 2%.

4.Запровадження відсоткового механізму, коли 2% від податку на доходи фізичних осіб платники податків можуть спрямувати на фінансування місцевих ЗМІ суспільно-політичного спрямування, чий незалежний статус верифікований Національною спілкою журналістів України.

5.Створення спрощеної процедури ліквідації юридичної особи ЗМІ.

Джерела фінансування: міжнародна безповоротна фінансова допомога.

Трудове законодавство

1.Зменшення сукупного податкового навантаження на заробітну плату до 15%, зі збереженням страхового стажу.

2.Фінансування з бюджетних джерел заробітної плати працевлаштованих журналістів-переселенців протягом 1 року, в тому числі – за сумісництвом

Джерело компенсації:державний бюджет України.

Інституційна підтримка

1.Пряма фінансова підтримка редакцій із державного бюджету. Посилення фінансово-економічної та іншої державної підтримки підприємств медіа відповідно до Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів».

2.Гранти від міжнародних партнерів та їхній прозорий розподіл.

3.Мораторій на підвищення поштових  і поліграфічних послуг (або компенсаційний механізм на покриття цих затрат надавачам послуг).

4.Безумовне укладання цільових угод із органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування на створення і розміщення соціально важливої інформації, просування реформ тощо на період дії воєнного стану:

   – розробка і впровадження дієвого механізму фінансового забезпечення висвітлення діяльності центральних органів влади (Адміністрації Президента України, Верховної Ради України й депутатів усіх рівнів, Кабінету Міністрів України та інших центральних органів виконавчої влади України), обласних і місцевих органів влади з метою донесення до народу України державницької позиції керівників/представників владних органів в умовах війни;

   – впровадження регіональних програм розвитку інформаційного простору;

   – пряма закупівля рекламних площ або ефірного часу у місцевих недержавних ЗМІ органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування на період дії воєнного стану.

Джерела фінансування: бюджети органів влади, установ, організацій, державний бюджет України, гранти від міжнародних партнерів.

Саморегуляція та забезпечення реальної незалежності ЗМІ від влади, політиків і бізнесу

1.Невідкладна адаптація до вимог сьогодення закону про державну підтримку ЗМІ і соціальний захист журналістів.

2.Розробка та ухвалення нормативного акту про роботу журналістів в умовах воєнного стану та їхню безпеку.

   Сприяння діяльності журналістів та інших працівників медіапідприємств в умовах воєнного стану шляхом надання перепусток для роботи під час комендантської години, вільного пересування автомобілів медіапідприємств.

   Включення підприємств ЗМІ до переліку об’єктів стратегічного призначення щодо забезпечення пальним.

3.Протидія дезінформації та мові ворожнечі.

4.Боротьба з колабораціоністами (в правовому полі).

5.Контроль за дотриманням вимог чинного законодавства ЗМІ в частині передвиборної агітації (дуже поширена дочасна агітація, перш за все, з боку проросійських партій, а також регіональних фінансово-олігархічних груп), мовного законодавства, законодавства про рекламу, які грубо порушуються (зокрема, мова реклами останні 3 роки в багатьох друкованих ЗМІ частково чи повністю була російською, хоча це заборонено).

6.Унеможливлення вільного доступу до ЗМІ РФ і РБ, ворожих соціальних мереж; надання можливості для опрацювання матеріалів контрпропагандистської роботи для журналістів-розслідувачів і головних редакторів медіа.

7.Громадський контроль та державно-громадське партнерство в сфері реалізації державної інформаційної політики та забезпечення інформаційної безпеки.

Невідкладні потреби українських медіа

Місцеві ЗМІ, які постраждали внаслідок воєнного стану, бойових дій або тимчасової окупації

Для підконтрольних українській владі територій, де зараз не ведуться бойові дії:

1.Цільове безвідсоткове кредитування місцевих ЗМІ звільнених від окупації регіонів під урядові гарантії.

2.Компенсація витрат на ремонт приміщень.

3.Кошти на придбання нового обладнання.

4.Компенсація виплат за комунальні послуги протягом 1 року.

5.Юридична підтримка для отримання компенсацій.

6.Компенсація виплати заробітних плат редакціям усіх ЗМІ, в яких в умовах воєнного стану мобілізовані працівники.

Для підконтрольних українській владі територій, де ведуться бойові дії

1.Кошти на релокацію редакцій.

2.Кошти на придбання нового обладнання.

3.Юридична підтримка для відшкодування витрат.

4.Кошти для виплати заробітних плат протягом 1 року.

Для територій, які тимчасово контролюються російськими окупантами

1.Кошти на релокацію редакцій.

2.Державна програма цільового безвідсоткового кредитування місцевих ЗМІ звільнених від окупації регіонів під урядові гарантії.

3.Юридична підтримка для відкриття кримінальних справ за фактами захоплення редакцій, тиску на журналістів, злочинів проти них.

4.Юридична підтримка для відшкодування витрат.

Джерела фінансування: гранти від міжнародних партнерських організацій, пріоритетне відшкодування за рахунок арештованих російських активів.

Газети

1.Скасування мита на імпорт газетного паперу.

2.Звільнення друкарень і редакцій від сплати ПДВ.

3.Прямі дотації редакціям на підготовку до друку, друк та розповсюдження газет на період воєнного часу для потреб військовослужбовців ЗСУ та інших підрозділів у місцях постійної дислокації та в зоні проведення бойових дій на фронті.

4.Скасування заборони структурним підрозділам Держказначейства здійснювати платежі бюджетних установ та організацій на передплату друкованих періодичних видань.

5.Укрпошта:

   – компенсація тарифу на передплату і доставку друкованих ЗМІ,

   – посилення відповідальності за невчасну доставку газет.

6.Невідкладна допомога роздержавленим ЗМІ по 100 тис. грн, як це передбачалося відповідним законом.

7.Компенсація витрат на передплату для громадян соціально вразливих категорій, родинам загиблих учасників російсько-української війни, військовим шпиталям та іншим медичним закладам, де лікуються військовослужбовці та волонтери.

8.Відшкодування коштів для передплати категоріям 60+ та іншим вразливим групам населення здійснювати через місцеві управління праці та соціального захисту громад чи РДА шляхом подання передплатником заяви та копії квитанції про передплату.

9.Безумовне надання приміщень у власність роздержавленим редакціям на площах, які вони орендують.

10.Створення в Державному резерві запасів газетного паперу для забезпечення редакцій місцевих ЗМІ.

11.Нульова ставка мита і ПДВ на імпортний газетний папір.

Телерадіокомпанії

1.Компенсація плати за сигнал.

2.Зміна ліцензійних умов за повідомленням.

3.Збільшення обсягу мовлення для регіональних суспільних мовників до 24/7.

Онлайн-ЗМІ

1.Фінансова підтримка з боку платформ Meta, Google.

2.Фінансова підтримка на заходи з кібербезпеки.

 

 

30.06.2022, 11:40
1894 Переглядів