За підтримки Медійної програми в Україні Інститут демократії імені Пилипа Орлика провів впродовж травня чергову хвилю моніторингу регіональних друкованих медіа та їхніх сайтів. Для дослідження було обрано по чотири популярних газети та онлайн ЗМІ в семи областях – Донецькій, Львівській, Луганській, Одеській, Полтавській, Хмельницькій та Чернігівській. За мету ставилося оцінити якість контенту, тематику, дотримання стандартів журналістики та законодавства щодо розміщення реклами.
Повністю ознайомитися з аналітичними звітами можна на сайті Інституту за посиланням https://idpo.org.ua/reports . Ми ж пропонуємо увазі читачів короткі висновки експертів.
Щодо тематичних пріоритетів
Топ-темами регіональних друкованих ЗМІ у травні були: категорія «інше» – 34,8% (реклама, розважальний контент, поради, привітання тощо), життя місцевої громади – 16,6% та кримінал – 6,9%. Для інтернет-видань на першому місці був кримінал – 18,8%, життя місцевої громади на другому – 16,3% та COVID-19 на третьому – 12,5%. У газетах, як правило, переважали позитивні історії, а також передруки мажорних звітів місцевої влади. На сайтах в лідерах зведення від правоохоронних органів та також передруки прес-релізів. Лише в окремих виданнях знайдено приклади якісних аналітичних матеріалів, де всебічно аналізуються місцеві проблеми. Тож як на тематичному, так і на жанровому рівні регіональні ЗМІ залишаються слабкими. Теми корупції, проведення реформ на місцях, витрат з місцевого бюджету замовчуються або подаються тільки з перспективи певної політичної сили.
Щодо джинси, офіціозу та немаркованої реклами
У травні зросли середні показники джинси (7,6% порівняно з 4,6% у січні), офіціозу (7,9%; 6,2% у січні) та неналежно маркованої реклами (9,7%; 7,2 у січні) у друкованих виданнях. В інтернет ЗМІ значно збільшилася кількість необроблених журналістами офіційних повідомлень влади (9,1%; 4,1% у січні). Серед регіонів, які тяжіють до проросійських наративів – Луганщина, Чернігівщина та Одещина.
Провідною темою матеріалів із ознаками замовності у більшості регіонів стало відзначення Дня пам’яті та примирення. Тож друковані та онлайн видання подекуди рясніли «замовними» текстами про привітання ветеранів політиками та чиновниками, покладання квітів, благоустрій меморіалів тощо. Журналісти вміщували повідомлення про активність певних депутатів, а також публікували замовні тексти, в яких просувалися партійні меседжі (наприклад, ініціативи щодо референдуму з продажу землі). Зафіксовано було й приклади чорного піару з використанням мови ворожнечі. В друкованих ЗМІ Одещини, Донеччини, Чернігівщини та інтернет виданнях Одещини знайдено проросійські меседжі. Тексти стосувалися як відзначення Дня пам’яті та примирення, так й інших тем: судової справи щодо В. Медведчука, нібито утисків російської мови. Вживалася і мова ворожнечі: як от «бандерівці», «шпрехенфюрер».
Як друковані, так і онлайн-видання продовжили публікувати офіціоз – необроблені повідомлення від різноманітних департаментів ОДА та міськрад, правоохоронних органів.
Щодо дотримання стандартів
Найбільше порушувалися регіональними ЗМІ такі професійні стандарти журналістики, як баланс думок, достовірність, повнота та відокремлення фактів від коментарів. Цьому сприяло розміщення великої кількості офіціозу та передрук прес-релізів без перевірки інформації. Як правило, журналісти надавали слово представникам місцевої влади і «забували» поцікавитися думкою громадян, інколи відверто підтримували очільників міст чи голів ОДА, просуваючи їхні меседжі. Найвищі оцінки за дотримання стандартів в травні отримали медіа Львівщини та Полтавщини (як друковані, так і онлайн-ЗМІ). Найгірші результати – у ЗМІ Донеччини та Луганщини.