Обережно, інфодемія!

30.05.2020, 11:18
998 Переглядів

Академія української преси та ГО «Інтерньюз-Україна», у партнерстві з Міністерством освіти та науки України, видали навчальний посібник для вчителів «Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди».

   «…З початком пандемії, яка охопила світ на початку 2020 років, ми стали свідками іншої страшної хвороби, яка стала небезпечною для людської психіки та інтелектуальних здібностей, – пишуть співавтори у передмові. – Ідеться про інфодемію. Інфодемія – це поширення надмірної кількості інформації про певну про­блему, через що вирішення її стає ще складнішим. Сам термін народився на початку 2020 року, коли Всесвітня організація охорони здоров’я почала говорити про навалу фальшивих і тривожних новин про пандемію COVID-19. Щосекунди інтернет, соціальні медіа та служби миттєвих пові­домлень поширювали на величезну авдиторію інформацію, яка часто-густо небезпечно марна, некоректна, ба навіть шкідлива для фізичного і ментального здоров’я. Генеральний директор ВООЗ Тедрос Адханом Гебреєсус назвав «інфодемію» одним із найбільших викликів нашого часу. Вона, за його словами, спричиняє зайву паніку і плутанину, а також роз’єднує людей.

   Поняття інфодемії включає в себе всі прояви дестабілізації інформаційної екосистеми, які значно посилилися на початку ХХІ століття: фейкові новини, дезінформація, мізінформація, мова ворож­нечі, пропаганда. Разом із експоненціальним зростанням обсягів інформації, яка виробляється і споживається, це стає вкрай загрозливим для основної видової ознаки Homo sapiens – розуму. Надмірна емоційність змісту інформаційних повідомлень та неймовірний тиск їхньої кількості на людську психіку значно знижують здатність раціонально сприймати дійсність та виносити зважені судження та адекватні рішення у повсякденному житті. Відтак, панічні настрої та тривожність, які супроводжують чоловіків і жінок по всьому світу, значно зростають у період значних локальних чи глобальних криз, як-то війни, економічні рецесії, епідемії. Протиотрутою та порятунком у таких ситуаціях стає здатність користуватися власним розумом, критичне мислення та дотримання елементарних правил медійної гігієни. Прищеплювання цих лікувальних компонентів стає вкрай важливим на найбільш ранньому етапі виховання та соціалізації людини, а система шкільної освіти тут відіграє чи не найважливішу роль».

    У новому посібнику вказується, що він призначений  для  розвитку критичного мислення та навичок медіагігієни у школярів і може бути використаний під час навчального процесу в закладах загальної середньої освіти, післядипломної педагогічної освіти та педагогічних вишах. Він містить моделі занять із біології, громадянської освіти та історії, української мови, і сценарій для позакласної роботи, в які інтегрована медіаграмотність.

PDF-версія посібника доступна тут>>>

30.05.2020, 11:18
998 Переглядів