В особливій емоційній атмосфері проходив тренінг з фандрейзингу («Від ідеї до фінансування. Як підготувати ефективну грантову заявку») для редакторів та журналістів реформованих локальних редакцій, що його організував Тернопільський прес-клуб, а провела експертка з грантового фандрейзингу, голова Львівського медіафоруму Ольга Мирович. Участь у ньому взяли 30 осіб – представники 18-ти локальних медіа з 12-ти областей: Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Київської, Львівської, Одеської, Полтавської, Сумської, Тернопільської, Харківської та Херсонської, в тому числі з прифронтових, деокупованих і навіть окупованих територій.
Для зустрічі у Тернополі багатьом редакторам довелося подолати низку перешкод, адже той день був досить складним для України, і деякі поїзди запізнювалися на більше ніж 10 годин. Не кожному було просто і залишити на 2-3 дні редакцію, не кажучи вже про загальний моральний стан після чергової масованої ракетної атаки росії. Однак всі вони приїхали, сповнені ентузіазму і прагнення навчатися та вдосконалюватися, аби продовжувати діяльність своїх ЗМІ і допомагати своїм читачам у надзвичайно складний воєнний час. Тож Ольга Мирович невипадково розпочала свій тренінг словами про те, що дуже рада бачити всіх, а особливо – представників редакцій з Харківщини, Сумщини та Херсонщини. «Війна – це великі виклики для українських журналістів, але разом з тим з’явилися і нові можливості, тож ми (спікерка мала на увазі Львівський медіафорум, який очолює, однак те саме можна сказати і про ГО «Тернопільський прес-клуб»-ред.) сконцентрували всі зусилля на тому, щоб підтримати редакції», – сказала вона. Відтак попросила керівників місцевих медіа розповісти про вже наявний досвід отримання грантів. Таким поділилися Віта Копенко (газета «Червоний промінь» та сайт Нижні Сірогози.City, Херсонська область), Ірина Воронкіна (видання «Нове життя» з Близнюків Харківської області) та Ірина Столбова («Вісті Барвінківщини» також з Харківщини). Підсумовуючи їхні розповіді, тренерка зазначила, що обмін практичним досвідом є дуже важливим для успішного розвитку фандрейзингу.
Ольга Мирович поінформувала, як змінилися після початку війни ринок грантів для українських медіа та концепція їхньої сталості. Відтак пояснила, де саме оптимально перетинаються пріоритети донорів та потреби редакцій, аби присутні зрозуміли, як правильно генерувати ідеї своїх проєктів. Отримані знання були закріплені за допомогою практичної вправи. Також тренерка проаналізувала низку успішних кейсів та детально розглянула питання підготовки грантових заявок і формування бюджетів. Можна сказати, що учасники одержали своєрідні «покрокові інструкції», які надалі допоможуть правильно вести фандрейзингову діяльність навіть тим, хто досі ніколи цим не займався. «Чому важлива репутація ЗМІ?», «З яких причин відмовляють?», «Чого категорично не можна робити?» – слухачі отримали детальні коментарі щодо цих та багатьох інших важливих питань.
Розповіла Ольга Мирович і про те, де шукати грантові пропозиції, зауваживши при цьому, що взагалі проєктна діяльність – це дуже системна робота, і це не працює в режимі «В нас нема чим виплачувати зарплату, то давайте подамося на грант…». «Підтримка вашої ідеї – це теж ще не гарантія швидкого отримання коштів, адже потім потрібно ще пройти цілу низку процедур. «Тож якщо у вас є побоювання, що, скажімо, з квітня у вас може не вистачити коштів на виплату зарплат, то про це треба починати думати ще в листопаді», – зауважила тренерка.
А ось – коментар щодо тренінгу однієї з учасниць, головної редакторки газети «Вперед» Роздільнянського району Одеської області Наталії Буковської: «Дуже цікавий тренінг і дуже слушні поради. Написання проєктів і грантових програм – це зараз взагалі найактуальніше, що є на сьогоднішній день, це одна із можливостей для редакцій отримати кошти, щоб і бути корисними для своїх читачів, і втримати свої колективи. Зараз можливостей багато, але ми часто не знаємо, як достукатися до грантодавців. Тому такого роду тренінг є дуже корисним. Ще лише пів дня роботи пройшло, а я вже відчуваю, що повернуся до редакції з великим багажем потрібних знань, які буду застосовувати. До речі, певний досвід грантової діяльності у нас вже є. Якраз перед війною ми отримали грант, а вже після її початку, дещо скорегувавши заплановане, почали реалізовувати проєкт. В результаті був створений дискусійний майданчик на підтримку внутрішньо переміщених осіб. Але ж вимоги постійно змінюються, і в кожного з грантодавців вони свої, тим паче внесла свої зміни війна. Тому хочеться якомога більше знати всі ці нюанси, щоб потім імплементувати ці знання в написання нових проектів».
Насамкінець – про малесеньку деталь тренінгу, яка, втім, також творила його атмосферу. Усі учасники отримали в подарунок від «Тернопільського прес-клубу» ароматизовану свічечку з написом «Переживемо зиму разом». І це не просто слова. Це своєрідне гасло нашої найближчої діяльності на підтримку реформованих редакцій України.
Тренінг проведено в рамках виконання проєкту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики».