Петер Стано: «Україна має багато викликів, дезінформація – це один з них»  

26.06.2020, 09:00
236 Переглядів

Якщо хтось думає, що медіа грамотність – це якась така собі мало не приватна справа кожного, яка не має жодного стосунку до безпеки  держави, то він більше, ніж помиляється. А щоб зрозуміти, чому, варто прочитати хоча б недавнє інтерв’ю головного речника з питань зовнішніх справ та політики безпеки Європейської служби зовнішніх справ Петера Стано, яке він дав медіа ресурсу  «Промуй Україну» (https://www.promoteukraine.org/uk/  – це некомерційна медіаплатформа Брюсселя для обміну досвідом між експертами та представниками громадянського суспільства України та ЄС) .

 Передусім він зазначив, що країни Східного партнерства є дуже очевидною мішенню для пропаганди та дезінформації Москви, а медіаграмотність – один з найкращих способів протидіяти таким атакам. Відтак детально розповів,як інтенсивно використовувала ( і продовжує) російська дезінформаційна машина для задурювання мізків ситуацію з коронавірусом. «Так, раніше мова йшла про походження коронавірусу, про нездатність ЄС впоратися, поширювалися спекуляції про те, звідки взявся Ковід-19 і чи він узагалі є. Зараз у більшості випадків розповсюджувачі російської чи проросійської дезінформації обігрують теорії змови: мовляв, це біологічна зброя, це інструмент Заходу для нападу та послаблення конкурентів, таких як Китай чи Росія. Або ви бачите багато дезінформації, пов’язаної з вакцинацією, додатків для відстеження, відпрацьовується теорія глобальних еліт, які намагаються здобути повний контроль над громадянами», – сказав, зокрема, Петер Стано.

   Також він розповів про діяльність інституцій ЄС у протистоянні дезінформації та поділився думками про ефективність різних методів боротьби з нею: «Можливо, краще звернути увагу на те, чи готові люди приймати та сприймати дезінформацію. Ми хочемо сподіватися, що завдяки тому, що ми виявляємо цю дезінформацію, публікуємо її на нашому веб-сайті (https://euvsdisinfo.eu ), а також співпрацюємо з державами-членами, з людьми в інших країнах, які перевіряють факти, з громадянським суспільством, ми таким чином підвищуємо обізнаність людей.

Щоб люди усвідомлювали, що навколо поширюють багато дезінформації, ми також сприяємо пошуку шляхів, як протистояти дезінформації, і найкращий та найефективніший спосіб – це медіаграмотність. Тобто, слід вчити людей працювати з джерелами інформації, двічі чи тричі перевіряти дані. Публіка повинна бути більш виборчою та критичною, коли вона отримує інформацію, особливо з джерел, які існують недовго або не мають досвіду серйозної журналістики.

Отже, ми займаємось підвищенням обізнаності про те, що дезінформація з’являється, та про те, як правильно працювати з інформаційними джерелами. Але чи цього достатньо, аби змінити поведінку учасників кампаній з дезінформації? Я б не наважився так сказати. Я б у цьому засумнівався, бо вони не припинять свою діяльність, вони пристосовуватимуть свою тактику, але не зупиняться. Тому що це один із шляхів до того, щоб охопити аудиторію в Європейському Союзі, щоб і надалі викликати неприємності або поширювати розгубленість, послаблювати довіру громадськості, довіру громадян до інституцій ЄС, державних інституцій та моделі суспільства, в якому ми живемо».

   Насамкінець, відповідаючи на запитання авторки інтерв’ю Наталії Річардсон про те, чи робить Україна достатньо, на його думку, для протидії російській пропаганді та дезінформації, головний речник з питань зовнішніх справ та політики безпеки Європейської служби зовнішніх справ сказав наступне. «Україна була однією з головних мішеней російської пропаганди щонайменше з 2014 року, коли почалися всі великі проблеми. Україна має багато питань та багато викликів, які потрібно вирішити, дезінформація – це один з них, і ми допомагаємо нашим партнерам в Україні своїми порадами, будь-якими іншими доступними нам способами…

Звичайно, в нашій боротьбі з дезінформацією ми також спостерігаємо, під який вплив потрапляє Україна, і ми спостерігаємо за діяльністю суб’єктів дезінформації та пропагандистів, що її націлено проти України. Ми також працюємо та співпрацюємо з українськими партнерами, як на офіційному рівні, так і з громадянським суспільством. Оцінити, чи достатньо вони роблять, не моє завдання. Але ми маємо визнати, що перед Україною стоїть величезний виклик. Оскільки вона є найближчою країною до Росії, також внутрішня ситуація там все ще не на 100% ідеальна, не на 100% стабільна. Також склад населення є таким, що дозволяє розповсюджувачам дезінформації грати з настроями мешканців, їхніми тривогами, невпевненістю, невизначеностями і завантажувати людей купою суперечливої ​​інформації, теоріями змови тощо. Ці суб’єкти намагаються підірвати довіру громадян до української влади чи європейського майбутнього країни. І роблять це дуже послідовно і дуже інтенсивно».

   Повністю інтерв’ю можна прочитати тут – https://www.promoteukraine.org/uk/peter-stano-ukraina-stoit-pered-velicheznim-viklikom-u-borotbi-z-rosijskoyu-propagandoyu/ .

 На фото – Петер Стано

 Фото Le Reporter Express

26.06.2020, 09:00
236 Переглядів