Регіональні сайти приділяють темі війни удвічі більше уваги, ніж газети

07.05.2023, 11:07
373 Переглядів

 Продовжуємо коротко інформувати про результати моніторингу, що його проводить щодо якості діяльності регіональних друкованих та інтернет-медіа Інститут демократії імені Пилипа Орлика https://idpo.org.ua/  за підтримки Медійної програми в Україні. Наша минула публікація стосувалася дотримання професійних стандартів. Цього разу акцентуємо увагу на результатах дослідження щодо тематики та якості контенту.

Як зазначено у звіті, тематичні пріоритети регіональних українських ЗМІ є стабільними уже протягом тривалого часу. Для газет на першому місці категорія «інше» (поради, оголошення, гороскопи тощо), життя місцевої громади та велика війна Росії проти України. Для сайтів: війна, кримінал та життя місцевої громади. Інтерес до теми війни залежить від регіону: для газет на Закарпатті найменший (6%), найбільший на Сумщині та Чернігівщині (15%-21%). Щодо онлайну, то тут все ж специфіка трохи інша, адже на цю тему пишуть переважно через зведення та хроніку: 13% для Дніпропетровщини та 28% для Чернігівщини.

У газетах

   Категорія «інше» займає третину контенту – 34,1%. Найбільше – у газетах Закарпаття та Сумщини (43% та 42% відповідно). Життя місцевої громади – 15,8%. Найбільше на цю тему писали газети Полтавщини – майже чверть контенту – 24%. Видання Чернігівщини та Дніпропетровщини – 18%. Тема великої війни Росії проти України – 11,5%. На Закарпатті таких матеріалів небагато. Натомість на Сумщині, громади якої піддаються щоденним обстрілам з боку рашистів, увага значно більша. На Полтавщині увага до теми великої війни значно зросла: минулого разу експерти зафіксували тільки окремі публікації у декількох виданнях. Цього разу всі газети висвітлювали тему. Також популярними темами в газетах були соціальна сфера – 6,8%, кримінал – 6,1%. Про кримінал найбільше писали на Хмельниччині – 12% (в регіоні ця тема була популярнішою за війну). Найменше уваги видання приділили викриванню корупції, релігії, освіті та науці.

   Щодо походження контенту результати наступні: власного – 46,6%, запозиченого – 31,1%, не ідентифікованого – 22,3%. Найбільше власного контенту у виданнях Хмельниччини та Сумщини (77% та 50%). Не ідентифікованого – у газетах Закарпаття, майже половина (47%). Ці матеріали не містили ані посилань, ані підписів авторів.

На сайтах

   Топ-теми сайтів: війна (21,9%), кримінал(19,6%), життя місцевої громади(13,4%). В основному онлайн-видання писали про велику війну, передруковуючи зведення з офіційних джерел, а також інформували про вшанування пам’яті загиблих земляків та їхню загибель на фронті. На Хмельниччині, приміром, висвітлювали тему в таких аспектах: націоналізація російських активів, успішне збиття ракети над областю, реабілітація військових, запланований контрнаступ ЗСУ, волонтерська допомога, статистика втрат ворога, події на фронті, загиблі земляки… Щодо Сумщини експертка Алла Ярова зазначила так: «Тему російсько-української війни всі видання висвітлюють переважно через замітки про різні заходи, спрямовані на збір коштів для ЗСУ, та інформацію про загиблих земляків. Повідомлення про обстріли українських прикордонних територій коротко фіксують факти обстрілів і наслідки цих обстрілів. Така лаконічність, очевидно, засвідчує звикання до майже щоденних обстрілів деяких громад. Новини про воєнні злочини ворога набувають формату, характерного для кримінальної хроніки». На Чернігівщині про війну – практично кожна третя новина. На Полтавщині сайти стали менше писати про війну, на перше місце вийшов кримінал. Щодо саме воєнної тематики, то про неї також повідомляли переважно у форматі хроніки та некрологів. Біженцям та переселенцям, а також життю цивільних в умовах війни приділили менше уваги, ніж минулого разу – 7,5%. Проте деякі регіони все ж продовжили слідкувати за долею земляків, яким довелося покинути рідні домівки. Це майже чверть контенту – на Донеччині, і 15% – на Дніпропетровщині.

   Кримінал займає 19,6% контенту. На Закарпатті це були переважно передруки пресрелізів правоохоронних структур, іноді навіть без вказання джерела інформації. Схожа ситуація й у більшості інших регіонів. Життя місцевої громади – 13,4%. Найбільше на цю тему писали на Одещині та Полтавщині (по 18%). Найменш популярними темами для сайтів були викривання корупції, історія та краєзнавство, релігія, політика, освіта та наука – 1-2%.

Щодо походження матеріалів

На сайтах більше власних матеріалів – 56,6%. Менше запозичених – 35,1% та не ідентифікованих – 8,3%. Найбільше неідентифікованих на сайтах Закарпаття – 40%. В регіоні, відповідно, найменша кількість власних публікацій – 14%. До них експерти уналежнили мінімально опрацьовані пресрелізи, компіляції текстів на популярну тематику. Решта публікацій – запозичені, джерела: пресслужби державних установ та відомств, а також інші медіа, переважно телебачення. Серед тих, хто відповідально ставився до використання джерел, – видання «Ужгород.нет», запозичені новини на якому супроводжувалися активними лінками на першоджерела. На відміну від сайту «Новини Закарпаття», де 79% контенту-не ідентифіковано. На сайтах Чернігівщини (23%) та Полтавщини (29%) також мала кількість власних матеріалів. Переважали запозичені публікації.

 Висновки

Моніторинг ІДПО на початку повномасштабного вторгнення показав, що велика війна кардинально вплинула на тематику регіональних видань. Тоді переважна більшість контенту стосувалася саме подій на фронті. Проте зараз, коли минуло більше року, тематичні пріоритети є приблизно тими ж самими, що й до вторгнення. Звісно, війні приділяють більше уваги, бо до вторгнення це були 1-2%. Однак проблемні моменти знову проявилися. Для газет – звичка друкувати різноманітну суміш (категорія «інше»), кількість якої в середньому – 30%, а в деяких випадках – майже 50%. Для сайтів – увага до криміналу, який має шанси наступного разу обігнати тему війни. Причому у більшості випадків йдеться про банальний передрук інформації, де змінюють хіба що заголовок. Звичними є й теми, про які майже не пишуть: корупція, освіта та наука, реформи тощо. Також майже незмінною залишається жанрова палітра (більше третини інформаційних жанрів, кожен десятий текст – оголошення чи реклама), співвідношення власного, запозиченого та неідентифікованого контенту, тональність. Ці результати показують, що в переважній більшості випадків інформування про життя громад є епізодичним та неповним. «Проте все ж майже у кожному регіоні є видання, що намагаються надавати перевагу власному контенту, глибоко й різнобічно висвітлювати проблеми своїх громад, шукати цікавих героїв та інформаційні приводи», – зазначено у звіті.

   Дослідження здійснювалося Інститутом у восьми регіонах України: Донецькій, Дніпропетровській, Чернігівській, Закарпатській, Одеській, Сумській, Полтавській, Хмельницькій областях. У кожному з восьми регіонів експертна група ІДПО відібрала по чотири друкованих видання, якщо такі продовжували виходити, та чотири онлайн-видання, які вміщують суспільно вагомий контент, є популярними у своєму регіоні/районі. Усього оцінено 1088 матеріалів у друкованих ЗМІ та 3069 – в онлайн.

   Повністю із звітом можна ознайомитись тут https://idpo.org.ua/reports

07.05.2023, 11:07
373 Переглядів