Запитання «Створювати чи не створювати сайт?» все більше стає для реформованих редакцій газет риторичним. Адже інтернет докорінно і назавжди змінив інформаційний простір, тож без виходу в онлайн стає нереально збільшувати кількість читачів, знаходити нових рекламодавців, підвищувати конкурентоздатність тощо.
Ще сумніваються і вагаються сьогодні в основному лише ті, кому бракує знань щодо того, як створити і успішно розвивати новий ресурс, щоб він посприяв розвитку газети. З метою надати такі знання і було проведено нещодавно онлайн-тренінг ( на платформі ZOOM) для реформованих редакцій Одеської, Житомирської та Дніпропетровської областей, які вирішили створити свої сайти. «Ви повинні усвідомлювати, що сайт – це новий медіа ресурс, який буде пов’язаний з вашою газетою, а не доповнення до неї, – зазначила на початку розмови медіа тренерка, співзасновниця Агенції розвитку локальних медіа “АБО” Лєра Лауда. – Він працює в іншому алгоритмі, і його треба наповнювати постійно і оперативно. При цьому перепости з центральних сайтів не мають смислу, бо вони не відображають місцевих подій. І національні новини треба давати обов’язково з прив’язкою до місцевої ситуації. За «залишковим» принципом – як то кажуть, коли є час після газети – наповнювати сайт не можна, бо це не дасть потрібних результатів. А потрібен він для того, щоб, по-перше, допомогти вам стати основним медіа майданчиком громади, а по-друге – щоб приносити гроші».
Про те, як можна заробляти за допомогою онлайн ресурсу, Лєра Лауда розповідала багато. Зокрема, про те, чому не треба боятися «перетоку» реклами від газети до сайту, що і як можна запропонувати підприємцям, як визначитися з початковою ціною за рекламу онлайн і як об’єднуватися задля зацікавлення крупних рекламодавців. Приділила тренерка увагу і організації редакційної роботи та технічним моментам, пов’язаним із запуском та діяльністю сайтів. Приміром, детально зупинилася на використанні Google-аналітика та акцентувала на важливості застосування для просування ресурсу в мережі SEO-плагіна. Ну і, звичайно ж, йшлося про вимоги до контенту. Найпершим і головним правилом для тих, хто наповнюватиме сайти, Лєра Лауда назвала те, що просто копіювати туди матеріали з газети є неефективним. «Тексти для сайту повинні бути коротшими і живішими. Для запуску добре підійдуть різні місцеві «родзинки». Дуже добре «заходять» розповіді про людей та різні життєві історії. І ще дуже важливо, щоб ви позиціонували себе як ті, до кого читачі можуть звернутися з будь-чим, і обов’язково будуть почуті», – запропонувала вона деякі рекомендації, вже апробовані в локальних онлайн ЗМІ.
Додали учасникам онлайн тренінгу оптимізму і приклади успіху, якими поділилася тренерка. «Якщо робити все правильно, – сказала Лєра Лауда, – то сайти в малих містах набирають читачів дуже швидко. У нас, приміром, є такі, що запустилися лише місяць тому, а вже мають по 20-30 тисяч переглядів. Взагалі ж цілком реально мати і до 100 тисяч, як ось має сайт Калинівка.City (https://kalynivka.city/)». Від редакції додамо, що Калинівка – це райцентр на Вінничині з населенням близько 19-ти тисяч чоловік.
Тренінг проводився Тернопільським прес-клубом в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.