«Як нами маніпулюють в інформаційному просторі та як захистити від інформвірусів себе і читачів» – розмова на таку актуальну тему відбулася нещодавно з редакторами реформованих ЗМІ в рамках тренінгів Тернопільського прес-клубу, що проходили в Одесі. А вела її Оксана Мороз, засновниця просвітницького проекту з інформаційної гігієни «Як не стати овочем» (https://www.facebook.com/inforules ). Серед багатьох цікавих фактів слухачі почули і один невтішний для жителів Тернопільщини – про те, що саме в нашій області найнижчий рівень інформаційної гігієни. Далі надаємо слово Оксані Мороз:
– Ми проводили дослідження користувачів Фейсбуку, щоб зрозуміти, наскільки вони є носіями і розповсюджувачами інформаційних вірусів. Для цього ми відкривали їхні стрічки у соцмережі і дивилися, наскільки там багато базових порушень інформаційної гігієни. Чи публікують люди посилання на сайти-сміттярки, тобто ті, які власне не є медіа і публікують все підряд, і фейки, і маніпуляції, і лише десь там якусь краплю коректної інформації. Чи публікують вони тести, які крадуть дані – наприклад, натискаючи кнопку, щоб пройти тест «Яка ти змія?», людина дає доступ і до своїх даних, і до даних своїх друзів у Фейсбуці. Чи перепубліковують інформацію, яку сам Фейсбук промаркував, як фейкову. Спираючись на оці базові порушення, ми й провели дослідження щодо дотримання інформаційної гігієни, охопивши три тисячі осіб по всій Україні. В цілому картина виглядає так, що 54 відсотки людей її не дотримуються. І «лідером» в цьому питанні, на жаль, виявилася Тернопільська область, де кількість тих, хто не дотримується, становить аж 68 відсотків. І одна з основних причин – це те, що представники Тернопільщини публікують найбільше посилань на сайти-сміттярки. В середньому по Україні цей показник становить 30 відсотків, а по Тернопільській області – 55. Так само дуже багато публікується маніпулятивних заголовків. Згадуваних тестів, що крадуть дані, на Тернопільщині публікується трохи менше, ніж в середньому по Україні – 7 відсотків проти 10-ти – і це єдине позитивне .
За висновками дослідників, в першій трійці щодо недотримання правил інформаційної гігієни разом з Тернопільщиною опинилися також Івано-Франківська та Одеська області. Найкращі ж показники виявилися у столичному Києві та на Рівненщині ( дивіться таблицю на фото). Важливість же самого дослідження та його результатів зумовлена тим, що, за даними ініціативи «Як не стати овочем», 47 відсотків українців споживають сьогодні новини саме з Фейсбуку, і він є головним розповсюджувачем інформаційних вірусів. Окрім того, за словами Оксани Мороз,
українцям наразі бракує обізнаності для розпізнавання фейків і маніпуляцій. Половина з них думають, що вміють розрізняти фейки, і лише три проценти насправді спроможні це зробити.
На фото – обласний зріз порушення інформаційної гігієни
Дані підготовані учасниками волонтерського просвітницького проекту «Як не стати овочем»