Тернопільські гіперлокальні медіа у час війни: головні теми і голос жінок

23.06.2022, 18:04
1022 Переглядів

Загалом 55% матеріалів тернопільських гіперлокальних газет та інформаційних сайтів  у червні були присвячені темі війни. І це на 4% більше, ніж було у попередньому квітневому моніторингу. Загальноукраїнський показник – 50%.

Найголовніші акценти при висвітленні воєнної тематики від квітня не змінилися – волонтерство, допомога фронту та мешканцям у зоні бойових дій, прощання із загиблими захисниками, реакція світових лідерів та українських політиків на події в Україні, адаптація вимушено переселених осіб та їхніх дітей, ситуація на фронті, розповіді про героїв та героїнь на фронті  тощо. Відтак тема війни торкнулася практично усіх сфер – від політики, благодійності до культури та освіти.

Головне завдання моніторингу медіа, який проводиться в усіх областях України, не тільки визначити тематику матеріалів про війну та інших публікацій, а й побачити, наскільки вони є гендерночутливими. Тобто, наскільки присутні у журналістських матеріалах жінки як експертки (ті, хто коментують, кого цитують) та героїні (про кого згадують, але вони не «говорять»), чи використовуються фемінітиви в означенні роду діяльності чи професії жінок.

Отже, моніторингу підлягали газети «Воля» (Теребовля), «Галицький вісник плюс» (Борщів), «Гомін волі» (Підволочиськ), «Зборівська дзвіниця» (Зборів), «Колос» (Заліщики), «Нова доба» (Бучач), «Новини Шумщини» (Шумськ), Інтернет-видання «Кременець.Сity», «LanNews», «Чортків.City».

Загалом  у червні у матеріалах на тему війни побільшало жінок-експерток – 38% проти 35% у квітні та героїнь – 39% (у квітні – 22%). Загалом в Україні ситуація така: 31% експерток та 26% героїнь. Відтак тернопільські медіа мають вищі показники від загальноукраїнських.

 У друкованих виданнях на 3% у порівнянні з квітнем поменшало публікацій на воєнну тематику – 48%. Водночас матеріали стали більше гендерночутливими. Якщо у квітні лише 23% жінок коментували воєнні події, то у червні цей відсоток зріс суттєво – 43% (+20%). Побільшало і героїнь – +7%. Нагадаємо, це у матеріалах не тільки про саму війну, а й тем, дотичних до війни, – про політику, економіку, діяльність волонтерських центрів. Тернопільські медіа і тут «не пасуть задніх» – загальний показник по Україні у друкованих медіа такий: 36% експерток та 28% героїнь.

У друкованих виданнях жінки були експертками, розповідаючи про життя в окупації та у тимчасових прихистках, про злочини росіян, посадовиці – про пенсії у час війни, роботу з ВПО, трибунал для росії, роботу для переселенців. Героїні – мами загиблих, волонтерки, організаторки та учасниці різних заходів.

В Інтернет-виданнях кількість матеріалів на воєнну тематику, навпаки, зросла у порівнянні з квітнем і становить 63% (+11%). Однак суттєва поменшало експерток – лише 33% (у квітні-58%). Тобто, експертне середовище війни на тернопільських сайтах здебільшого «чоловіче». Інша ситуація із героїнями. В Інтернет-виданнях у воєнній тематиці загалом спостерігається гендерний паритет щодо героїнь/героїв – 49%/51%.

У матеріалах сайтів жінки переважно діляться спогадами про евакуацію, розповідають про життя на Тернопільщині та звірства окупантів, дружини – про загиблих.

Героїнями також є переселенки та ті, у кого проживають внутрішньо переселені особи, дружини та доньки загиблих, жінки, які були в окупації. Водночас є одна героїня – парамедикиня Катя з «Азовсталі». Це єдиний матеріал, де мова йде про жінку, яка безпосередньо брала участь у військових діях.

Середній показник експерток в онлайн-медіа усіх областей нашої держави становить 25%, героїнь також 25%.

У семи друкованих ЗМІ Тернопілля загальна кількість експерток у матеріалах на різні теми становить 38% (проти 26% у квітні), а героїнь – 27% (24%у квітні).

Найбільш збалансованою порівняно з іншими виданнями є газета «Гомін волі» – 46% експерток та 35% героїнь. У виданні «Новини Шумщини» жінки найчастіше коментували події – 60%, водночас героїнь у цьому виданні лише 29%. Найменше експерток під час моніторингу зафіксовано у «Галицький вісник плюс» – 14%, хоча квітні голос жінки у газеті був потужнішим – 38%, поменшало і героїнь – 27% (30% у квітні).  А найменше героїнь у виданні «Нова доба» – 15%. Значно покращила свої показники щодо експерток/героїнь «Зборівська дзвіниця»: 41%/31%. У квітні у цьому виданні взагалі не було експерток та героїнь лише 15%.

Найбільш збалансованою у друкованих ЗМІ Тернопільщини є тема соціальної політики – 50% експерток та 60% героїнь, освіти – ідеальних 50% експерток, однак героями матеріалів були лише 27% чоловіків. Тема дозвілля у цьому моніторинговому періоді є більше «жіночою» – 50% експерток та 100% героїнь.

Традиційно «чоловічою» залишається політика – 17% експерток, 0% героїнь та спорт – 100% експертів та 87% героїв.

Загальний показник використання фемінітивів у семи друкованих виданнях області становить 69% . І він є на 6% вищим, ніж у квітні. 100% фемінітивів – у публікаціях видань «Воля». Трохи «здала позиції» «Зборівська дзвіниця» – 63% (100% у квітні).

Високий показник щодо фемінітивів і у газетах «Нова доба» – 82%, «Галицький вісник плюс» – 71%. У квітні ці два видання вживали фемінітиви лише на 25%. Таким є найнижчий показник і у червні, і належить він газеті «Колос».

Докладніше – в інфографіці.

Гендерну чутливість ЗМІ, нагадаємо, визначає три показники: кількість експерток, героїнь та фемінітивів. У червневій моніторинговій хвилі найбільш гендерночутливим видання є газета «Воля» – 54%, найменш – «Колос» – 33%. Однак варто зазначити, що загалом гендерна чутливість тернопільських друкованих гіперлокальних медіа зросла порівняно з квітнем. Тоді першість тримала газета «Гомін волі» – 50%, а найнижчим показник був у виданні «Нова доба» – 25%.

У публікаціях трьох Інтренет-видань області загальна кількість експерток становить 45% (у квітні 44%), героїнь – 38% (+21% у порівнянні з квітнем).

Жодна жінка в Інтернет-виданнях у червневому моніторинговому періоді не коментувала у матеріалах на тему політики, економіки, хоча у квітні така честь належала лише жінкам на 100%. Найбільш збалансованими є публікації на теми культури (50% експерток та 56% героїнь), війни (48% експерток та 46% героїнь), волонтерства (50% експерток, героїнь, правда, удвічі менше – 25%). До слова, тема волонтерства у квітні була стовідсотково «чоловічою» в інтернет-виданнях області.

Майже ідеальне (а це по 50%) співвідношення експерток/експертів та героїнь/героїв у виданні «LanNews». Паритету щодо експерток/експертів досяг сайт «Чортків.Сity», хоча герої у публікаціях значно переважають – 68%.

Якщо у квітні два видання – «Чортків.Сity» та «LanNews» – на 100% використовували фемінітиви, то у цьому моніторинговому періоді сайт «LanNews» трохи погіршив власні результати – 94%. Водночас тішить те, що найнижчий показник у червні становить 86%. У квітні також найменше фемінітивів використовували журналісти/журналістки «Кременець.Сity» – 67%.  Відтак видання на 19% зменшило використання маскулінітивів.

Загальний показник використання фенімітивів в Інтернет-виданнях області становить 89% (у квітні -83%).

Докладніше – в інфографіці.

Найбільш гендерночутливими гіперлокальними  Інтернет-виданнями у червні є «LanNews»та «Чортків.Сity» – по 61%. І тут варто наголосити, що гендерна чутливість сайтів значно зросла. Бо у квітні найвищий показник становив 52%.

Найнижчий показник має «Кременець.Сity» – 53%.

Середній показник експерток/героїнь у медіа області, що підлягали моніторингу, становить 42%/33% відповідно, використання фемінітивів – 79%.

Загалом Індекс гендерної чутливості усіх тернопільських медіа – 51%. Порівняно з квітнем він зріс на 9% і є одним із найвищих серед інших медіа 24 областей України, які підлягали моніторингу. Ознайомитися із результатами узагальненого червневого дослідження (інфографіка)  можна на сайті Волинського прес-клубу.

Експертка з моніторингу – Тетяна Тарасенко

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України.

23.06.2022, 06:04
1022 Переглядів