Тернопільські гіперлокальні медіа: виклики та досягнення

18.07.2022, 08:27
839 Переглядів

Упродовж двох сезонів (2020 та 2022 років) моніторингова група з усіх областей України аналізувала гендерну чутливість гіперлокальних друкованих та онлайн медіа. Варто зазначити, що обидва роки були і є складними. У 2020 – карантин через пандемію ковіду, у 2022 – війна. Та, незважаючи на ці серйозні виклики, тернопільські медіа завжди були на висоті і входили у десятку, п’ятірку та трійку найбільш гендерночутливих видань України.

Що таке гендерна чутливість газети чи сайту? Це паритет експерток/експертів (тих, хто коментує, кого цитують) та героїнь/героїв (про кого згадують), плюс використання фемінітивів в означенні посад, професій, виду діяльності жінок. Просто було б ідеально, коли у ЗМІ були порівно представлені жінки та чоловіки, а фемінітиви би використовували на усі 100%! На жаль, побутує думка, що гендерні питання стосуються тільки жінок, і це найбільша проблема.  Бо гендерна чутливість медіа – це рівне представлення у ЗМІ і жінок, і чоловіків, а перебільшення в один чи другий бік є дисбалансом.

У 2020 році, коли моніторингу підлягали гіперлокальні медіа, аналізувалося 5 газет та 5 сайтів. Життя внесло свої корективи – перестали існувати деякі сайти та друковані видання. Відтак у 2022-му мапа видань, що підлягали моніторингу, виглядала так: у лютому 6 газет та 4 сайти, у квітні та червні  – 7 газет та 3 сайти. Тому проаналізуємо саме їх.

За дві останні дві хвилі моніторингу аналізувалися газети «Воля» (Теребовля), «Галицький вісник плюс» (Борщів), «Гомін волі» (Підволочиськ), «Зборівська дзвіниця» (Зборів), «Колос» (Заліщики), «Нова доба» (Бучач), «Новини Шумщини» (Шумськ), Інтернет-видання «Кременець.Сity», «LanNews», «Чортків.City».

Зрештою, хочеться згадати і ті видання, які зупинили діяльність у березні 2022 – сайт «Звістка» та газета «Народне слово». Вони були серед кращих щодо гендерної чутливості медіа у лютому.

Друковані медіа

У квітні тема війни у друкованих ЗМІ була головною. Водночас коментували події, пов’язані із війною, лише 23% жінок, решта 77%, звісно, – чоловіки. Героїнями матерів були лише 22% жінок. Словом, війна мала фактично «чоловіче» обличчя. У червні ситуація змінилася – 43% жінок-експерток та 29% героїнь.

Найбільш гендерночутливим виданням у квітні була газета «Гомін волі» – 50%. На другій позиції «Воля» – 46%, «Новини Шумщини» – 39%.

Героїнь та експерток у квітні було доволі мало. Найкращі показники, наближені до ідеалу,  у газети «Колос» – 43% експерток та 31% героїнь. Але – лише 33% використання фемінітивів

Чи змінилася ситуація у червні? Так, трійка лідерів гендерної чутливості – «Воля» (54%), «Гомін волі» (52%), «Новини Шумщини» (51%). Як бачимо, індекс гендерної чутливості друкованих медіа суттєво зріс.

У червні паритету найкраще дотримувалося видання «Гомін волі» – 46% експерток та 35% героїнь. «Новини Шумщини» брали коментарі більше у жінок, ніж чоловіків – 60%. Хоча героями у цьому виданні були здебільшого чоловіки – 71%.

А що із використанням фемінітивів?

Беззаперечно лідирували у квітні «Воля» та «Зборівська дзвіниця» – 100%. 93% – «Гомін волі». Найменше у газеті «Нова доба» – 25%.

У червні лідером є газета «Воля» – 100% використання фемінітивів. Значно покращила результати «Нова доба» – 82% (і це другий показник, а було 25%!). А «Зборівська дзвіниця» (63%) та «Гомін волі» (75%) поступилися у порівнянні із квітнем.

Відтак, середні результати гендерної чутливості у друкованих медіа за 2022 рік такі (інфографіка):

Інтернет-видання

На сайтах у час війни також головним  були матеріали на тему війни. Однак онлайн-видання  у квітні набагато більше залучали жінок до коментування подій на відміну від газет – 58%, хоча героїнь було так само – 22%. У червні побільшало героїнь (49%), однак поменшало експерток (лише 33%).

Найбільш гендерночутливим у квітні було видання «LanNews» (52%). Найнижчий показник мав «Кременець.Сity» (37%). Визначити найбільш збалансоване видання що експерток/експертів та героїнь/героїв складно – надто велика різниця у показниках. Наприклад, «LanNews» – 83% експерток та 40% героїнь. «Кременець.Сітy» -37% експерток, 8% героїнь, «Чортків.Сітy»- 29% експерток та 11% героїнь.

У червні ситуація змінилася і стала більш наближеною до паритету. У публікаціях трьох Інтренет-видань області загальна кількість експерток становить 45% (у квітні 44%), героїнь – 38% (+21% у порівнянні з квітнем).

«LanNews» досягло майже ідеалу – 45% експерток та 44% героїнь. «Чортків.Сітy»- 50% експерток, але 32% героїнь, а  «Кременець.Сітy»  – 41% експерток та 33% героїнь.

Стовідсотково використовувало фемінітиви видання «Чортків.Сітy» у квітні та червні. «LanNews» у червні відстало на 6% (у  квітні також було 100%). «Кременець.Сітy» збільшив використання фемінітивів за цих два місяці  (від 67% до 86%)

Найбільш гендерночутливим у червні було два видання – «LanNews» та «Чортків.Сітy» – по 61%.

Середні результати гендерної чутливості у онлайн медіа за 2022 рік такі (інфографіка):

Отже, висновки

Інтернет-видання Тернопільщини є більш гендерночутливими, ніж друковані ЗМІ. Бо найвищий показник їх становить 57%, у той час коли друкованих – 51%. Інтернет-видання частіше використовують фемінітиви. І найбільшим викликом щодо цього є означення посад чи роду діяльності жінок державної влади чи органів місцевого самоврядування – здебільшого панують тут мускулінітиви.

Експертка з моніторингу – Тетяна Тарасенко

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України.

18.07.2022, 08:27
839 Переглядів