У Facebook шириться фейк про нові правила щодо використання фото

02.02.2023, 18:05
2778 Переглядів

У Facebook шириться повідомлення про те, що соцмережа нібито вносить зміни до правил користування, і тепер фото та інший контент користувача не будуть захищені авторськими правами і можуть бути використані сторонніми особами. Повідомлення апелює до статей якогось закону та закликає скопіювати текст, розповсюдивши його через свої Facebook-сторінки. Перевіряємо, чи правдиві ці дані.

ВЕРДИКТ: ФЕЙК

ДОКАЗИ І АРГУМЕНТАЦІЯ:

Найперше привертає увагу структура тексту,  де багато помилок. Це може свідчити про те, що його перекладали з іншої мови, бо  має місце неузгодженість родів – «фотографії, поточні або минулЕ, стаття, яку я написАв», хоча текст поширила жінка.

Основний посил допису такий: «Ви ж пам‘ятаєте, що завтра починається нове правило Facebook, де вони можуть використовувати ваші фотографії. Не забувайте, що крайній термін сьогодні! Він може бути використаний в судових процесах проти вас. Все, що ви опублікували, опубліковано сьогодні – навіть повідомлення, які були видалені. Це нічого не коштує, просто скопіюйте та відправте, краще, ніж потім шкодувати. За статтями 1-207, 1-308 Закону UCC … Я зберігаю свої права …». Такі маркери, як «завтра», «крайній термін – сьогодні», «просто скопіюйте та відправте, краще, ніж потім шкодувати», «НЕ ділитися, а копіювати! Вставити!», – покликані впливати на емоції користувачів та створювати відчуття, що у них залишається мало часу на дії, і що іншого вибору захистити свій акаунт немає.

Однак попередження є фейковим, і подібні дописи час від часу вже з’являлися у Facebook. Так ще у 2012 році вони поширювалися серед користувачів США, і цей фейк спростовували місцеві фактчекери. Щодо згадки «про статті 1-207, 1-308 Закону UCC», то Uniform Commercial Code – це не закон, а Єдиний торговий кодекс США. Та й документу зі згаданими цифрами  не існує. Зазначається, що історично підписи до ділових листів часто супроводжувалися фразою «без шкоди UCC 1-308» (коротке позначення торгового кодексу). Це аналог фрази «всі права захищені». Нині ця фраза зустрічається рідко.

Щодо захисту авторських прав у Facebook, то відносини між користувачами та мережею Facebook регулюються користувальницькою угодою, згідно з якою мережа жодним чином не заявляє авторських прав на ваші фото чи інші дані. А той факт, що Facebook є публічною компанією (тобто компанією, яка випустила акції, що торгуються на відкритому ринку) або «організацією з відкритим капіталом», не має нічого спільного із захистом авторських прав чи прав на недоторканність приватного життя.

У той же час все, що ви виклали у відкритому доступі, так чи інакше вже використовується як контент усередині соцмережі, причому кожен користувач сам дозволив це, поставивши галочку згоди з правилами при реєстрації. Крім цього, не тільки аналітики та маркетологи Facebook стежать за вашими діями в мережі: викладаючи контент у відкритому доступі в будь-яку соцмережу, ви тим самим робите його доступним, наприклад, через пошукові системи. Тож радимо переглянути свої налаштування приватності і можливо скоротити список тих, кому доступні ваші дані.

Матеріал підготований командою фактчекерів Тернопільського прес-клубу.

02.02.2023, 06:05
2778 Переглядів