У квітні зріс Індекс гендерної чутливості тернопільських медіа, а спортивна тематика стала «жіночою»

29.04.2021, 12:27
364 Переглядів

48% у квітні проти 43% – у лютому. Такими є результати моніторингу п’яти обласних друкованих  та п’яти інтернет-видань, який відбувався упродовж 12-18 квітня. Відтак індекс гендерної чутливості  тернопільських медіа збільшився на 5 позицій і перевищує загальноукраїнський показник, який становить 42%. Окрім цього у матеріалах видань збільшилася кількість експерток – 39%  та героїнь -34% (у лютому ці показники були відповідно  31% та 27%), що також вищі за загальноукраїнські показники.

Чи збережеться така тенденція  і у наступній моніторинговій хвилі у червні, – побачимо. А поки – докладніші результати квітневого дослідження.

Нагадаємо, аналізу підлягали публікації газет «Свобода», «Номер один», «RІА плюс», «Наш день», «Нова Тернопільська газета» таонлайн-медіа «Терен», «Доба», «За Збручем», «Погляд», «Тернополяни». Усього проаналізовано759новини інтернет-видань та 163 публікації в обласнихдрукованих ЗМІ.

Мета моніторингу – дослідити співвідношення жінок і чоловіків як експерток/експертів (тих, кого цитують, у кого беруть коментар) і героїнь/героїв у журналістських матеріалах, визначити кількість фемінітивів, а також відстежити, чи наявний стереотипний і сексистський контент і  публікації на гендерну тематику.

Друковані ЗМІ

У квітні найбільш гендерно збалансованими у газетах Тернопільщини є теми  освіти/науки (експерток 47%, героїнь -54%),  медицини/охорони здоров’я  (50% і 43% відповідно). Водночас тема волонтерства є «жіночою» – 75% експерток, але жодної героїні.

Традиційно «чоловічими» є публікації на політичну тематику. Але у квітні ці показники не такі вже й низькі  – 23% експерток та 41%героїнь. У порівнянні з лютим кількість експерток зменшилася на 13%, водночас на 30% зросла присутність у політичних темах жінок як героїнь матеріалів. У «Новій тернопільській газеті» політичні теми коментувало 20% жінок та 50% були героїнями. У газеті «Номер один» – 33% експерток, однак немає жодної героїні.

Погіршилися показники щодо присутності жінок у матеріалах на економічну та бізнесову тематику. У лютому був баланс серед експерток/експертів – 50 на 50 та трохи менше героїнь – 33%. У квітні – 40% експерток та 30% героїнь.

Найбільший внесок у «загальну скарбничку» у цій темі у квітневому моніторингу зробила газета «RІА плюс» – 67% експерток   та ідеальний варіант співвідношення героїв/героїнь – по 50%.

У квітні несподівано «жіночою» стала спортивна тематика у тернопільських газетах – 60% експерток, 41% героїнь. У лютому  відповідно – 0% та 27%. Лідирує «Номер один» – 75% експерток та 67% героїнь. Такому результату передувало кілька подій – прес-конференція олімпійської чемпіонки Олени Підгрушної та вдалі виступи тернопільської гімнастки на міжнародних змаганнях.

Воєнна тематика упродовж двох моніторингових хвиль (у лютому та квітні) є тільки «чоловічою» у друкованих ЗМІ області – 0% експерток та 0% героїнь.

Загалом, найбільше експерток/героїнь у квітні у виданні «RІА плюс» – відповідно 64% та 57%. У цьому випадку можна говорити про незначну перевагу присутності жінок над чоловіками. У газеті «Наш день» по 70%  чоловіків як експертів, так і героїв. У «Новій Тернопільській газеті» майже збалансована присутність героїнь – 46%, однак найнижчий показник експерток серед газет, що підлягали моніторингу, – 27%.

А як справи щодо фемінітивів, де б абсолютним варіантом був би показник у 100%?

На жаль, використання фемінітивів у квітні зменшилося на 3% – тепер цей          показник становить у друкованих ЗМІ 72%. Хоча є і певні досягнення. Найменше використання назв посад та роду діяльності жінок у жіночому роді становить 60%, а у лютому було 50%.  Водночас видання «Номер один», яке знижувало загальні показники у лютому (найменше – 50%),  тепер вирвалося на третє місце із результатом 76%. У квітні несподівано найнижчі показники у традиційного лідера протягом моніторингу (2017 та 2019 роки) – газети «RІА плюс». Лише  60% (у лютому 71% – третій результат).

Лідерами щодо використання фемінітивів у квітні, як і у лютому, є  «Нова Тернопільська газета» (85% у квітні та 86% у лютому) та «Наш день» (по 80%).  Стабільним у цьому питанні є і видання «Свобода» – в обох хвилях моніторингу-2021  по 65%.

Найбільш гендерночутливим виданням у квітні стала «Нова Тернопільська газета» – 53%.  У лютому почесне місце займали два видання – «RІА плюс» та «Наш день» – по 50%. Найнижчим показник у лютому був у газети «Номер один» (32%). Тепер у цього видання – 51% і це другий результат.

Загалом, гендерна чутливість тернопільських газет суттєво зросла у квітні –найнижчий показник 45% (газета «Свобода»). Нагадаю,  у лютому найменш гендерно чутливою була газета «Номер один» – 32%.

Прогрес очевидний!

Інтернет-видання

У квітні відсоток використання фемінітивів в Інтернет-виданнях, що підлягали моніторингу,  зріс у порівнянні з лютим на 4% і тепер становить 69%.

Якщо у лютому-2021 найбільше використовувало фемінітивів видання «Доба» (94%- майже ідеально), то у квітні воно знизило показники  – лише 80%. На перші позиції вийшли «Тернополяни» – 83%, покращивши свої дані у порівнянні з лютим на 7 позицій (76% було).

Водночас варто зазначити, що у квітні  найнижчий показник у використанні фемінітивів становить 68% («Погляд»). Це видання також найменше їх використовувало і у лютому, однак цей показник становив лише 56%.

Загалом у квітні в інтернет-виданнях зросла кількість експерток та героїнь – 38% та 32% відповідно. У лютому показники були скромніші – 33% та 29%.  Наскільки ця тенденція є стабільною чи, навпаки,  випадковою, покажуть червневі дослідження.

Найбільш гендернозбалансованими в Інтернет-медіа є матеріали на економічну (35% експерток та 50% героїнь) та медичну (34% експерток та 50% героїнь) тематики. Переважають експертки у матеріалах, які стосуються соціальної політики (62%, героїнь – 0%) та освіти (54%, героїнь -17%).

У квітні більш «жіночною» в Інтернет-виданнях стала політична тема. Якщо у лютому було лише 15% експерток та 7% героїнь, то у квітні – 29% та 11% відповідно. Найбільший вклад у цей результат внесли видання «Тернополяни» (38% експерток  та 11% героїнь), «Погляд» (20% експерток, 24% героїнь).

Найчастіше до жінок як експертоку квітні зверталося видання «За Збручем» – 45%. Героїнь у виданні 27% – і це найнижчий показник серед сайтів, що підлягали моніторингу. А героїнь матеріалів на різні тематики  найбільше у «Добі» – 39%, експерток – 37% (третій результат серед п’яти видань). У лютому лідером щодо співвідношення експерток/героїнь було видання «За Збручем» – відповідно 46% та 36%.

Таблиця індексу гендерної чутливості Інтернет-видань у лютому-2021 була доволі строкатою – від 53% («За Збручем»)  до  36% («Погляд»).

Ситуація у квітні значно краща, бо три видання – «За Збручем», «Погляд» т а Терен» – здобули «бронзу» – по 47%. «Срібло» дісталося «Тернополянам» – 51%, а «золото» –  «Добі» ( 52%).

Стереотипи

На жаль, під час квітневого моніторингу в Інтернет-виданні «Погляд» було зафіксовано стереотипний контент. В одному з матеріалів сайт подає матеріал про школярку, яка активно долучається до діяльності на підтримку прав жінок. Але  автор чи авторка пише: “На перший погляд, це красива ніжна білявка, дівчина любить читати книги, дивиться пізнавальні відео, займається акторською майстерністю, відвідує театральну студію, добре навчається у школі. І водночас цікавиться, не зважаючи на свій юний вік та зайнятість, темою фемінізму, сексизму та насилля”.

Ось тут і виникає запитання до авторки/автора статті – до чого писати про білявку? Чи означали б автор/авторка про начальника, наприклад, податкової, про клір його очей чи волосся? І як зовнішність, вік і любов до книг стосується інтересу до порушення прав жінок? Це ті речі, які потрібно протиставляти? Типу – нормальна ж наче дівчина, і чогось їй закортіло зайнятися темою фемінізму. Це абсолютно неприпустиме знецінення, шаблонне уявлення про жінок і те, якими вони мають бути, чим займатися і цікавитися.

Водночас, незважаючи на певні нюанси, гендерна чутливість тернопільських медіа таки зростає. І це не може не тішити.

Загальний Індекс гендерної чутливості тернопільських ЗМІ у квітні 2021 року становить 48%. Це – четверте місце в Україні. Детальніше з результатами моніторингу регіональних медіа 24 областей (інфографіка) можна ознайомитися на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Експертка з моніторингу –

Тетяна Тарасенко

_________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у  межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

29.04.2021, 12:27
364 Переглядів