Увага, Закон про медіа набрав чинності!

31.03.2023, 10:22
628 Переглядів

 Сьогодні, 31 березня, набирає чинності нашумілий  і неоднозначний Закон України «Про медіа». У зв’язку з цим, на прохання Тернопільського прес-клубу, медіаюрист Ігор Федоренко нагадує редакторам та журналістам про деякі важливі речі:

   – Передусім зазначу, що далеко не всі норми цього закону почнуть працювати одразу. Наприклад, Тернопільський прес-клуб отримав запит від однієї з комунальних телерадіокомпаній на юридичну допомогу по реорганізації у місцеве публічне аудіовізуальне медіа. Але, по-перше, Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення ще необхідно в строк до 31.06.2023 р. розробити і затвердити нормативно-правові акти та зразки документів. А, по-друге, шестимісячний строк, який надається органам місцевого самоврядування на прийняти рішення про реорганізацію комунальних телерадіоорганізацій у місцеві публічні аудіовізуальні медіа, почне свій відлік з моменту припинення чи скасування воєнного стану (а у випадку місцезнаходження комунальних телерадіоорганізацій на тимчасово окупованих територіях України – з моменту повного відновлення). Звісно, телерадіокомпаніям хочеться отримати можливість прямого фінансування з бюджету. Але будемо сподіватись, що Закон України «Про медіа» не буде такої якості, як Закон «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», бо відомо, чим завершилося реформування для частини районок.

   Йдемо далі. Найближчим часом очікуються зміни до Закону «Про медіа», тож строки, які в ньому прописані, можливо, теж будуть змінені. Також не думаю, що в цьому році слід сподіватися на створення і початок функціонування електронного кабінету, який має здійснювати комунікацію між медіа і регулятором, скорочуючи бюрократичні процедури. А от про строки приведення структури власності до вимог щодо прозорості, перереєстрації друкованих медіа, варто пам’ятати та слідкувати за підзаконними актами Нацради. Тепер детальніше стосовно строків перереєстрації друкованих медіа. Частина 21 Розділу Х «Прикінцеві і перехідні положення» Закону зазначає: «Упродовж року з дня набрання чинності цим Законом та з урахуванням дії в часі розділу IX цього Закону суб’єкти у сфері друкованих медіа, що діють на день набрання чинності цим Законом на підставі свідоцтва про реєстрацію друкованого засобу масової інформації, проходять реєстрацію з дотриманням вимог статті 63 цього Закону. Плата за таку реєстрацію не стягується. Після спливу цього строку свідоцтва про реєстрацію друкованих засобів масової інформації втрачають чинність». Звісно, при цьому викликає запитання наявність в частині 3 статті 124  наступного формулювання: «Впродовж двох місяців з дати визнання Верховною Радою України певної держави державою-агресором (державою-окупантом) суб’єкти у сфері друкованих медіа зобов’язані зареєструватися з дотриманням вимог статті 63 цього Закону. Плата за таку реєстрацію не стягується». Однак керуватися варто все ж положенням про перереєстрацію діючих медіа строком впродовж одного року, до 31 березня 2024-го.

   Закон про медіа розробляли не один рік, а його впровадження займе ще кілька років. Дати набрання чинності положень закону, які наведені нижче, стосуються друкованих засобів масової інформації, а також онлайн-медіа – медіа, що регулярно поширюють інформацію у текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному веб-сайті, крім медіа, що віднесені цим Законом до аудіовізуальних медіа:

  – з моменту набрання чинності Законом розпочнеться реєстрація суб’єктів у сфері медіа. На час, визначений частиною 1 статті 118 Закону, реєстрація суб’єктів у сфері друкованих медіа є обов’язковою і здійснюється в порядку, визначеному статтею 63 Закону. Суб’єкти у сфері онлайн-медіа можуть зареєструватися добровільно;

   –  до 31 вересня 2023 необхідно привести структуру власності у відповідність до норм Закону, виконати всі вимоги щодо її прозорості;

   – з 31 вересня 2023 починається створення органів Спільного регулювання у сфері медіа, мета яких – забезпечити участь суб’єктів у сфері медіа у розробці та визначенні вимог до змісту інформації, яка поширюється медіа, та недопущення цензури і зловживання свободою слова;

   – 31 березня 2024 завершується перереєстрація діючих друкованих медіа.

   Функціонування електронного кабінету розпочнеться після ухвалення рішення Національної ради про введення в експлуатацію електронного кабінету. Електронний кабінет суб’єкта у сфері медіа – це програмне забезпечення, яке опосередковує проведення ліцензійних та реєстраційних дій, а також забезпечує комунікацію між Національною радою та суб’єктами у сфері медіа, інтегроване з офіційним веб-сайтом Національної ради та реєстром суб’єктів у сфері медіа.

   Також з 31 березня 2023 ( тобто від сьогодні) визнаються такими, що втратили чинність:

   – Закон України “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”;

   – Закон України “Про телебачення і радіомовлення”;

Закон України “Про інформаційні агентства”;

   – Закон України “Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”;

   –  Закон України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”;

   – Закон України “Про захист суспільної моралі”.

   Норми, які набирають чинності не одночасно з набранням чинності Законом 31.03.2023 року,  наведені в Розділі Х «Прикінцеві і перехідні положення». В подальшому ми більш детально розглянемо норми Закону України «Про медіа», які стосуються друкованих ЗМІ та онлайн медіа.

31.03.2023, 10:22
628 Переглядів