Владі запропоновано Програму антикризової підтримки незалежних ЗМІ

29.04.2020, 16:07
190 Переглядів

Реформовані редакції України опинилися в надзвичайно критичній ситуації. Більшість з них тільки почала досягати якоїсь стабільності і налагоджувати самостійну економічну діяльність, як епідемія коронавірусу і карантинні обмеження нищівно вдарили по всіх здобутках. Попри те, що серйозних проблем (про них ми неодноразово писали у попередніх публікаціях) і без того вистачало. Частина газет тимчасово не виходять, частина зменшили кількість сторінок і частоту виходу, частина редакторів всерйоз подумує про закриття видань взагалі. Майже неможливо зберігати оптимізм в умовах, коли рекламний ринок повністю обвалився, газетні кіоски зачинено, а потенційні передплатники перейшли в режим максимальної економії, бо й самі не знають, що їх чекає.

   За результатами опитування НСЖУ 82% редакцій відзначили, що втратили рекламодавців через запровадження карантинних заходів та економічну кризу, викликану епідемією корона вірусу. 52% – згортають реалізацію нових проектів, 44% -скорочують обсяги медіа виробництва,  9% – призупинили свою діяльність на час карантину, у 20% редакцій зменшили заробітні плати, 15%  відправили  співробітників у безоплатні відпустки  і 6% заявили про вимушене скорочення штатів. Також 21% опитаних редакцій повідомили про виникнення заборгованості у березні за оренду або комунальні платежі.

   Зважаючи на безпрецедентну ситуацію, Національна спілка журналістів України – у співпраці з майже сотнею редакцій та на основі вивчення кращого досвіду демократичних країн – розробила і запропонувала керівництву держави  Програму антикризової підтримки  незалежних друкованих та онлайн ЗМІ.   Детально з нею можна ознайомитись тут http://nsju.org/wp-content/uploads/2020/04/antykryzova-pidtrymka-zmi-propozycziyi-nszhu-pravka_compressed.pdf . Програма  передбачає цілу низку податкових, економічних та організаційних заходів. Зокрема, НСЖУ пропонує невідкладно зменшити навантаження на фонд оплати праці редакцій – скасувати чи удвічі зменшити єдиний соціальний внесок; скасувати податок на доходи фізичних осіб для офіційно працевлаштованих працівників друкованих та онлайн медіа; передбачити дотації на заробітну плату працівників редакції протягом карантину або відшкодування 40% фонду заробітної плати; запровадити  податкові канікули для друкованих медіа до кінця 2020 року. Як варіант економічної підтримки пропонується

«державне» чи «регіональне замовлення» на розміщення соціально важливої інформації про карантин та епідемію коронавірусу чи замовлення спецвипусків, які б оплачував Уряд, а також розміщення офіційної інформації за рекламними тарифами.

Наголошуючи на необхідності підтримати роздержавлені газети, НСЖУ нагадує про давно обіцяну їм державою фінансову допомогу в розмірі 100 тисяч гривень, а також пропонує надання їм пільгових кредитів. Також, як варіант підтримки для редакцій газет, пропонується зниження вартості передплати чи компенсація поштових тарифів на доставку преси.

   Серед запропонованих НСЖУ економічних заходів, які не потребують внесення змін до законодавства і можуть бути встановлені постановою чи розпорядженням голови Уряду, міністерства чи органів державної влади на місцях – заборона  об’єднаним територіальним громадам випускати інформаційні бюлетені. Натомість пропонується зобов`язати органи влади і місцевого самоврядування та ОТГ укласти з редакціями газет договори на висвітлення діяльності. У цьому розділі викладено також пропозиції, висловлені керівниками редакцій: закупівля і надання безкоштовно газетного паперу для друкованих ЗМІ на 6 місяців, запровадження пільгових розцінок на поліграфічні та поштові послуги для друкованих ЗМІ, пільги на комунальні платежі  для медіа. А щодо організаційних заходів, які також не потребують внесення змін до законодавства, у Програмі, зокрема, йдеться про дозвіл працювати у період карантину газетним кіоскам та можливість реалізації газет в аптеках та супермаркетах. Механізм реалізації – внесення норми про обов’язок підприємств роздрібної торгівлі виділити площу під продаж друкованих ЗМІ, в тому числі місцевих. При цьому називається європейська норма: 1 точка продажу на 5000 мешканців, і кожна торгівельна точка площею понад 100 кв. м повинна мати місце для продажу преси.

   Чи відреагує влада належним чином на запропоновану НСЖУ Програму антикризової підтримки незалежних ЗМІ? Дуже хочеться сподіватися, хоч в контексті всього, що відбувається в країні, якихось оптимістичних ілюзій щодо цього немає. Тим часом Національна спілка журналістів України закликала Президента, Верховну Раду, Кабінет міністрів України та органи влади на місцях реалізувати зазначені пропозиції якнайшвидше. А також констатувала: «Критична ситуація на медіаринку, пов’язана з економічною кризою,прямим чином впливає на інформаційну безпеку держави і потребує негайного реагування з боку влади. Українські друковані та онлайн медіа опинилися перед загрозою закриття. Якщо це станеться, кількість альтернативних джерел інформації, якими користуються українці, різко зменшиться. Негативними наслідками такого закриття стануть:1) зниження рівня поінформованості українців про суспільно важливі події місцевого та загальноукраїнського масштабу; 2) відсутність достатнього вибору джерел інформації, підвищена чутливість до сприйняття фейків; 3) відсутність доступу до якісної журналістики, викривлене сприйняття ситуації, сформоване одним джерелом, у тому числі – з використанням маніпулятивних технологій».

 

29.04.2020, 04:07
190 Переглядів