У Інституту масової інформації є чудовий онлайн-ресурс – Jmama (https://j-mama.imi.org.ua/ ), покликаний дбати про безпеку журналістів. Корисні поради у цій сфері для працівників ЗМІ готують професійні фахівці. Пропонуємо їхні рекомендації для виявлення інтернетних ботів.
Отже, що треба зробити, щоб ідентифікувати бота. Перегляньте акаунти людей, які переслідують вас в інтернеті, і перевірте, коли вони були створені. Акаунт, який був створений нещодавно або довгий час був неактивний, може бути ботом.
Перевірте особисті дані особи, що стоїть за акаунтом, наприклад, місце перебування або дату народження. Відсутність особистої інформації або порожня біографія часто можуть означати, що обліковий запис є ботом.
Фальшиві акаунти можуть не мати фотографій користувача або можуть використовувати фотографії, взяті з публічно доступних датабаз чи з іншого підробленого акаунту. Можна скопіювати зображення і завантажити його в Google Images, щоб дізнатися, чи використовувалася фотографія десь ще в інтернеті.
Подивіться інформацію, розміщену в обліковому записі. Якщо користувач перепощує багато контенту від інших користувачів або просто публікує контент із заголовком і посиланням, то акаунт, найімовірніше, підроблений. Бот навряд чи взаємодіятиме з іншими людьми в соціальній мережі.
Якщо в акаунта мало друзів чи підписників, найімовірніше, це бот.
Пости в соціальних мережах, у яких мало друзів чи підписників, але велика кількість лайків або ретвітів, найімовірніше, будуть підробленими і є частиною мережі ботів.
Перегляньте акаунти тих, хто стежить за можливим ботом, і перевірте контент, який вони публікують. Боти часто запрограмовані на публікацію ідентичного контенту в один і той самий час.
Павло Бєлоусов, експерт Digital Security School 380, рекомендує використовувати для викриття зловмисних інформаційних впливів такі інструменти: stalkscan.com, Google Alerts, Toolkit For FB та інші.
Рекомендуємо медійникам у разі атак ботів видаляти таких із друзів або блокувати ботів, які атакують їх в інтернеті. Також варто повідомляти про будь-які шкідливі акаунти адміністрацію соціальних мереж. Документуйте образливі або загрозливі повідомлення, включно зі скріншотами акаунтів, датою коментаря і будь-якими вжитими вами діями. Ця інформація може бути корисна пізніше, якщо ви хочете подати заяву в поліцію.
Пам’ятайте про базові правила в разі нападок та кіберцькування:
“Не годувати троля”: не вступайте в діалог, не виправдовуйтеся та не пояснюйте й не аргументуйте. На цьому полі просто неможливо перемогти, не варто навіть намагатися.
Будьте свідомими, що громадська чи журналістська діяльність спричиняє весь спектр реакцій, зокрема некоректні й образливі.
Користуйтеся всіма доступними технічними інструментами, щоб захистити себе від цькування.
Повторюйте собі, що журналіст не є відповідальним за емоції читачів.
Не тримайте переживань усередині, не ізолюйте себе.