Як це – бути «слідчими» від журналістики

05.04.2021, 18:49
357 Переглядів

Про один з найактуальніших і найважливіших сьогодні для нашого суспільства напрямків журналістики йшлося на тренінгу, що його провів у Тернопільському прес-клубі Олег Хоменок – член ради директорів Глобальної мережі журналістів-розслідувачів GIJN, старший радник з питань медіа Інтерньюз Нетворк.

   Для початку коротко нагадаємо, що таке журналістське розслідування. Це – метод збору журналістом інформації, заснований на роботі з численними джерелами, ретельному аналізі, порівнянні, пошуку суперечностей, коли дається відповідь не лише на  основні запитання професійного стандарту – хто, що, де, коли і чому, а й на найважливіші в розслідуванні – як, яким чином, хто винен, кому це вигідно, що тепер буде і що робити з цим далі. В результаті журналістський матеріал показує системну проблему, яка стосується суспільства в цілому, а його тема є актуальною для всіх або більшості і розкриває інформацію, раніше невідому суспільству. При цьому право суспільства знати цю інформацію значно перевищує право тих чи інших суб’єктів зберігати її в таємниці.

   Олег Хоменок почав з того, де беруть теми журналісти-розслідувачі: «Це можуть бути події, на яких ми присутні, власні спостереження чи власний досвід. Часто  ідеї для розслідувань підказують чутки, а також – інформація в медіа, бо наше завдання – бачити і те, що приховане за рядками. Те саме стосується пресрелізів, оголошень та реклами. Наступне важливе джерело тем – це заяви та виступи офіційних осіб.  Ще одне – документи органів державної влади та самоврядування». Далі тренер розповів, як визначати, чи вартує тема журналістського розслідування, чи є в ньому сенс, та крок за кроком пояснив алгоритм його проведення. «Для журналістів-розслідувачів дуже важливо навчитися ставити запитання самим собі, перш ніж вони ставитимуть їх іншим людям», – зазначив він. Відтак слухачі VIII Регіональної школи сучасної журналістики практикували формулювати гіпотезу розслідування для наступної реальної історії. Друзі розповіли журналісту, що при отриманні дозволу на відкриття магазину в міському управлінні архітектури їм не підписували потрібні документи доти, доки вони не заплатили благодійний внесок до Фонду благоустрою  міста в еквіваленті 10 доларів за кожний квадратний метр магазину. Після того, як слухачі спробували одним реченням чітко висловити, що саме вони розслідуватимуть в даному випадку, їм було дано наступне завдання – скласти перелік джерел, куди вони звертатимуться, щоб зібрати всю необхідну інформацію.

   В ході тренінгу Олег Хоменок поділився багатьма цікавими кейсами як українських так і зарубіжних журналістів, а також історіями з власного досвіду. Розповів також про основні команди журналістів-розслідувачів, які працюють сьогодні в різних регіонах України та те, чим вони займаються.

   Темою тренінгу наступного дня стала безпека журналістської діяльності. З якими ризиками стикаються розслідувачі? Яким чином можна зменшити ці ризики? Що робити у разі виникнення критичних ситуацій? На ці та дотичні запитання відповідав Олег Хоменок, знову ж таки наводячи для прикладу різні кейси. Слухачі Школи з цікавістю слухали про те, що таке червона тривожна кнопка, як можна захиститися за допомогою програм у смартфоні і як захистити свої профілі та акаунти, скільки ризикованих слідів ми залишаємо в інтернеті, часто навіть не підозрюючи про це тощо. Тим паче, що велика частина інформації була для них новою, цікавою і цінною не тільки в контексті журналістської діяльності, а й як для користувачів інтернету в приватному житті.

 Тренінг проводився в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

05.04.2021, 06:49
357 Переглядів