Як протидіяти дезінформації та боротися з фейками

14.06.2021, 17:26
2992 Переглядів

  Тренінг для журналістів на  тему «Фактчек і протидія дезінформації – нові тренди» провів у Тернопільському прес-клубі Олександр Гороховський, голова правління ГО «Центр аналітики і розслідувань», керівник відомого фактчек проекту «БезБрехні».

   Насамперед тренер ознайомив із нинішньою ситуацією в інформаційному світі. Одним з нових трендів тут стали системні ( на відміну від одноразових фейків і неправдивих повідомлень) кампанії з дезінформації, які заздалегідь плануються і здійснюються через багаторазові повтори публікацій з додаванням інформації, перепости та організацію обговорення в соцмережах. За висновками Інституту інтернету Оксфордського університету такі кампанії через інтернет ЗМІ та соцмережі використовувала 81 країна, а 76 з них використовували дезінформацію як елемент політичного тиску. Кібервійська стали звичайним явищем як у приватному, так і у державному секторі – їх застосовували у 62 країнах світу. А в цілому обсяг кіберманіпуляцій стрімко зріс – у рази протягом 2019 року. Ключовими ж виробниками дезінформації у «промислових масштабах» є політичні партії, уряди та маркетингові компанії. На думку фахівців, віртуальний світ, а саме соцмережі, став загрозою для реального. І ще актуальнішим це стало через пандемію, коли люди масово перейшли в онлайн, де на них значно легше впливати. На підтвердження цього Олександр Гороховський навів цілу низку яскравих прикладів.

  Щоб протистояти тотальним «дезі» та маніпуляціям, передусім треба вміти розпізнавати їх – цьому навчав тренер слухачів. А для закріплення отриманих знань вони впродовж всього тренінгу виконували практичні завдання та брали участь в інтерактивних дискусіях. «Фейків плодять дуже багато, щоб затягти нас в павутину неправди, але відповідною є і якість багатьох з них, тож деякі можна викрити буквально за 5 хвилин», – зазначив Олександр Гороховський. Відтак на підтвердження запропонував учасникам виконати кілька вправ з «математики», «історії» та «біології». Далі вони дізналися про те, хто і для чого створює фейки та про те, якими вони бувають – розважальними, шахрайськими, маркетинговими, дискредитаційними тощо. А також ознайомилися з більш як двома десятками основних маркерів, за якими визначають фейкові повідомлення.

   Багато уваги приділив тренер сучасним інформаційним міфам – якими вони бувають, чому ми в них віримо, яку інформаційну загрозу вони несуть і що з цим робити. Олександр Гороховський розібрав кілька практичних кейсів, після чого присутні навіть самі спробували створювати міфи за шаблоном. Наступного ж дня головною темою були політичні маніпуляції. Багато цікавого і нового в контексті маніпуляцій дізналися слухачі, приміром, про такі популярні телепередачі, як політичні ток-шоу, на яких навіть бійки і скандали, виявляється, здебільшого є лише частиною виписаного наперед сценарію. Як і розподіл ролей у самих політичних силах, де хтось генерує меседжі до суспільства, хтось з постійно розумним виразом обличчя створює імідж партії, ну а ще комусь відведено роль так званих «бойових тролів» для хайпу та скандалів.

   Детально зупинився Олександр Гороховський і на маніпуляціях та дезінформації з допомогою фотографій. А насамкінець провів окреме заняття для тих, хто займається фактчекінгом чи готується до такої діяльності.

    Тренінг проводився в рамках проекту «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

14.06.2021, 05:26
2992 Переглядів