Це – про розслідувальну журналістику, з основами якої знайомив на тренінгу у Тернопільському прес-клубі Олег Хоменок, член ради директорів Глобальної мережі журналістів-розслідувачів GIJN, старший радник з питань медіа Інтерньюз Нетворк.
Для знайомства він спочатку розповів трохи про себе та те, як прийшов в розслідувальну журналістику. Далі – про ситуацію з останньою в Україні, яка, виявляється, зовсім не така сумна, як це може видаватися через призму місцевого контексту. «У нас вже є досить багато, пару сотень журналістів, які займаються журналістськими розслідуваннями професійно і давно, – зазначив, зокрема, медіа тренер. – Глобальна мережа GIJN об’єднує громадські організації, які цим займаються, і щодо їх кількості ми на 2-му місці після США. Наша журналістика у сфері розслідувань вже стає прикладом для країн Азії та СНД». Разом з тим на початку тренінгу обговорили думки учасників про те, чому на Тернопільщині майже не займаються журналістськими розслідуваннями професійно.
Власне, що таке журналістське розслідування? Це метод збору інформації журналістом, заснований на роботі з численними джерелами, ретельному аналізі, порівнянні, пошуку протиріч, коли журналіст відповідає не тільки на професійно стандартні запитання – хто, що, де, коли і чому, а й на найбільш важливі в розслідуванні – як, яким чином, хто винен, кому це вигідно, що тепер буде і що робити з цим далі. Стаття або серія статей, які з’являються в результаті – це оригінальна робота журналіста, а не витік або злив інформації. Вона показує системну проблему, яка стосується суспільства в цілому, а не якогось одного «постраждалого». Тож тема є актуальною для всіх або більшості і розкриває «таємницю» – інформацію, раніше невідому суспільству, при цьому право суспільства знати цю приховану інформацію значно перевищує право суб’єкта зберігати її в таємниці.
Впродовж першого дня тренінгу слухачі Школи сучасної журналістики Тернопільського прес-клубу дізналися, як визначати теми й шукати інформаційні приводи для розслідувань та формулювати гіпотези останніх ( гіпотеза має відображати, хто, як, внаслідок чого та чому порушує закон, здійснює неправильні дії, і які наслідки це спричиняє). Відтак – вчилися складати робочий план розслідування та застосовувати різні методи збору інформації, як от власні спостереження, робота з документами, спілкування з людьми, а також користуватися офіційними джерелами відкритих даних. І, нарешті, як систематизувати зібрану інформацію та подати результати розслідувань. Для всього цього проводилася і практична робота в групах та розглядалося багато кейсів.
Наступного дня тренінг був присвячений такій актуальній темі, як безпека. Як зазначив Олег Хоменок ще на самому початку зустрічі із слухачами Школи, журналістика взагалі є небезпечною професією, повною ризиків, тож необхідно вміти себе убезпечити. Тренер насамперед проаналізував неправові ризики та розповів про шляхи їх зменшення і фізичну безпеку журналістів. Потім було розглянуто загальні принципи цифрової безпеки. Зокрема, щодо захисту обладнання та шифрування даних, захисту профілів та акаунтів, запобігання впливу зловмисних програм, безпечного спілкування в Інтернеті.