З дітьми – про шокуючі новини

17.05.2021, 14:40
225 Переглядів

Поради фахівців учителям про те, як правильно обговорювати з школярами негативні новини, що їх так багато зараз в інформаційному просторі, опублікував інтернет ресурс https://osvita.ua/ .

Діти чують і бачать більше новин, ніж ми думаємо. Вони дізнаються їх удома, від друзів, у соціальних мережах і т. д. Чують і читають історії про війну, тероризм, стихійні лиха, політичну боротьбу, нарешті, про пандемію. У молодших і середніх класах у дітей не сформовані навички медіаграмотності, тому в них немає об’єктивної картини того, що відбувається у світі. Старшокласники краще розуміють поточні події, але й вони не завжди можуть відрізнити факти від фейків або суб’єктивних суджень. У дітей будь-якого віку тривожні новини викликають занепокоєння, страх, гнів чи навіть провину. Ці негативні емоції можуть залишатися з ними ще довго після того, як вони дізнаються про шокуючу новину. У таких випадках може допомогти розмова про почуття дитини і про те, що не всі новини в ЗМІ та соціальних мережах є правдивими. Щоб допомогти дитині подолати негативні емоції, дотримуйтеся таких рекомендацій.

Виявляйте ініціативу. Перш ніж обговорювати в класі спірні теми або тривожні новини, сформуйте в учнів культуру ведення дискусій. Щонайменше вам потрібно встановити певні правила: це дасть змогу обговорювати події ввічливо й конструктивно.

Слідкуйте за своїми емоційними реакціями. Перш ніж відреагувати самим, учні завжди спостерігають реакцію вчителя на шокуючі новини. Покажіть школярам, що навіть тривожні новини ви сприймаєте критично та вдумливо. Якщо зможете зберегти спокій і раціональне мислення, найімовірніше, ваші учні вчинять так само.

Зважайте на те, що у ваших учнів різний життєвий досвід. Різні діти можуть по-різному реагувати на події залежно від того, в яких сім’ях вони виховуються, до яких соціальних і культурних груп належать і т.д. Зверніть увагу на власні упередження.

Пам’ятайте, що учні можуть інтерпретувати події не так, як ви від них очікуєте. Поясніть їм, що кожен може висловити свою думку. Але водночас не змушуйте говорити, якщо учні з яких-небудь причин цього не хочуть.

Слухайте. Скажіть дітям, що вони завжди можуть безпечно поділитися своїми почуттями, а ви завжди їх вислухаєте. Також ви навчите їх правильно сприймати новини, якщо попутно ставитимете запитання, які допоможуть відрізняти факти й домисли. Можливо, вам доведеться розвінчати деякі міфи. Наберіться терпіння. Нагадайте учням, що в соціальних мережах багато неправдивої інформації, іноді навіть авторитетні ЗМІ можуть публікувати фейки.

Заохочуйте позитивні дії. Тривожні новини можуть засмучувати дітей і навіть змушувати почуватися безпорадними. Якщо учні відчувають негативні емоції через останні події, поговоріть із ними про те, чим вони можуть допомогти в цій ситуації (наприклад, пожертвувати гроші для нужденних). Це покаже дітям, що вони здатні змінювати світ на краще.

   Там же дано поради стосовно того, як розвивати навички медіаграмотності у школярів різних вікових категорій. Зокрема, щодо учнів 9-11 класів рекомендується наступне: «Розвінчуйте фейки. Навчіть учнів визначати фейкові зображення й відео в інтернеті. Боріться зі стереотипами. Допоможіть учням помічати власні стереотипи під час перегляду новин або пошуку інформації в інтернеті. Розкажіть, що сенсаційні заголовки використовують для того, щоб привернути увагу читачів і підвищити перегляди. Це називається клікбейт. Допоможіть учням зрозуміти, як клікбейтні заголовки впливають на наше сприйняття новинних матеріалів. Поговоріть про алгоритми соціальних мереж. Розкажіть дітям, як алгоритми відображають у наших новинних стрічках те, що ми самі хочемо бачити. Навчіть дітей правил етикету в соціальних мережах. У коментарях потрібно зберігати ввічливість, навіть якщо ви не згодні з написаним».

17.05.2021, 02:40
225 Переглядів