Заходи боротьби з дезінформацією посилюються

21.06.2022, 22:15
1070 Переглядів

 Європейська Комісія схвалила оприлюднення посиленого Кодексу практики щодо дезінформації.

Як повідомляє сайт Національної компанії України з питань телебачення і радіомовлення (https://www.nrada.gov.ua/ ), він розширює коло зобов’язань і заходів та визначає широкі й точні зобов’язання платформ і галузі щодо боротьби з дезінформацією, у тому числі онлайн. Підписанти самостійно вирішують, які зобов’язання підпишуть. Таким чином, вони беруть на себе відповідальність за забезпечення ефективності виконання своїх зобов’язань. Нині Кодекс підписали 34 сторони – основні онлайн-платформи і технологічні компанії, новітні і спеціалізовані платформи, гравці у сфері рекламної індустрії та перевірки фактів, дослідницькі організації і організації громадянського суспільства. Кодекс не затверджується Європейською Комісією – Комісія виклала свої очікування в Керівництві і вважає, що в цілому Кодекс відповідає цим очікуванням. Посилений Кодекс ґрунтується на першому Кодексі, ухваленому 2018 року. Кодекс практики щодо дезінформації – це перший такий інструмент, за допомогою якого відповідні гравці галузі узгодили стандарти саморегулювання для боротьби з дезінформацією.

Кодекс практики щодо дезінформації 2018 року вперше об’єднав гравців у всьому світі для боротьби з дезінформацією. У складі стратегії ЄС проти дезінформації Кодекс виявився ефективним інструментом для обмеження поширення дезінформації в інтернеті, у тому числі під час виборів, і для швидкого реагування на кризи, такі як пандемія коронавірусу і війна в Україні.

Після оцінки першого періоду його впровадження Європейська Комісія опублікувала у травні 2021 року детальні вказівки щодо усунення недоліків Кодексу 2018 року, запропонувавши рішення для підсилення ефективності документа. Підписанти Кодексу 2018 року за участі широкого кола потенційних підписантів переглянули цей Кодекс, внаслідок чого було створено посилений Кодекс, який представили Єврокомісії 16 червня 2022 року. Сторони, що підписали документ, зобов’язалися вжити заходів у кількох сферах, таких як: демонетизація поширення дезінформації; забезпечення прозорості політичної реклами; розширення можливостей користувачів; посилення співпраці із фактчекерами; надання дослідникам кращого доступу до даних.

Усвідомлюючи важливість забезпечення надійності Кодексу в майбутньому, підписанти погодилися створити постійну робочу групу як основу для подальшої співпраці. Кодекс також передбачає посилену систему моніторингу, що вимірює ефективність його впровадження. Крім того, підписанти створять Центр прозорості, що забезпечить можливість для громадськості робити огляд політики, яку впроваджуватимуть підписанти для виконання своїх зобов’язань. Посилений Кодекс практики ЄС щодо дезінформації містить 44 зобов’язання і 128 конкретних заходів.

   Демонетизація: скорочення фінансових стимулів для постачальників дезінформації

Посилений Кодекс спрямований на те, щоб розповсюджувачі дезінформації не отримували вигоду від рекламних доходів. Сторони, що підписали документ, зобов’язуються вживати більш жорстких заходів, щоб уникати розміщення реклами поруч із дезінформацією, а також розповсюдження реклами, що містить дезінформацію. Кодекс налагоджує більш ефективну співпрацю між гравцями рекламного сектора, що дозволяє посилити спільні дії.

   Прозорість політичної реклами

Визнаючи важливість політичної реклами у формуванні суспільного життя, посилений Кодекс зобов’язує підписантів запровадити жорсткіші заходи прозорості, які би дозволяли користувачам легко розпізнавати політичну рекламу через ефективніше маркування, зобов’язання розкривати спонсора, витрати на рекламу та період показу. Крім того, підписанти зобов’язуються створити ефективні й доступні для пошуку рекламні бібліотеки для політичної реклами.

   Забезпечення цілісності послуг

Кодекс посилить заходи для зменшення маніпулятивної поведінки, що використовується для поширення дезінформації (наприклад підроблені облікові записи, підсилення, керовані ботами, видавання себе за іншу особу, зловмисні глибокі фейки), а також встановлює більш міцну співпрацю між підписантами для боротьби з викликами, що пов’язані з такими техніками. Підписанти узгодять спільне розуміння недозволеної маніпулятивної поведінки та практик поширення дезінформації. Вони також повинні будуть періодично переглядати список тактик, технік і процедур, які використовуються зловмисниками, і впроваджуватимуть чітку політику, що охоплює діапазон виявлених видів поведінки та практик.

    Розширення прав і можливостей користувачів

Користувачі будуть краще захищені від дезінформації завдяки розширеним інструментам для розпізнавання, розуміння і позначення дезінформації, доступу до авторитетних джерел, а також через ініціативи з медіаграмотності. Зокрема, Кодекс забезпечить впровадження безпечних методів проєктування, щоб обмежити поширення дезінформації і забезпечити більшу прозорість рекомендаційних систем, адаптуючи їх для обмеження поширення дезінформації.

   Розширення можливостей спільноти, яка перевіряє факти

Новий Кодекс розширить охоплення перевірки фактів на всі країни-члени ЄС і на всі мови та забезпечить більш послідовне використання платформ перевірки фактів у своїх послугах. Крім того, Кодекс працює над забезпеченням справедливих фінансових внесків у роботу фактчекерів і кращого доступу осіб, які перевіряють факти, до інформації, що полегшує їхню повсякденну роботу.

   Центр прозорості і робоча група

Центр прозорості, доступний для всіх громадян, дасть змогу легко оглянути виконання заходів Кодексу, забезпечуючи прозорість та регулярне оновлення відповідних даних. Постійна робоча група слідкуватиме, щоб Кодекс був перспективним і відповідав поставленим цілям, створюючи форум, серед іншого, для перегляду та адаптації зобов’язань, з огляду на технологічні, соціальні, ринкові та законодавчі зміни. Робоча група складатиметься з представників підписантів, Європейської групи регуляторів аудіовізуальних медіапослуг, Європейської обсерваторії цифрових медіа та Європейської служби зовнішніх дій, її очолюватиме Європейська Комісія.

   Посилена система моніторингу

Кодекс має потужну систему моніторингу, у тому числі показники рівня обслуговування для вимірювання виконання Кодексу в усьому ЄС і на рівні держав-членів. До початку 2023 року підписанти подадуть Комісії перші базові звіти щодо виконання ними Кодексу. Згодом дуже великі онлайн-платформи, як визначено в Законі ЄС про цифрові послуги (DSA), звітуватимуть кожні шість місяців, а інші сторони, що підписали документ, звітуватимуть щороку. Посилений Кодекс також містить чітке зобов’язання працювати над визначенням структурних показників, що дозволить виміряти загальний вплив Кодексу на дезінформацію.

   Кроки попереду

Підписанти матимуть шість місяців або один рік для виконання взятих на себе зобов’язань і заходів. Разом з Європейською групою регуляторів аудіовізуальних медіапослуг (ERGA) та Європейською обсерваторією цифрових медіа (EDMO) Європейська Комісія буде регулярно оцінювати прогрес, досягнутий у впровадженні Кодексу, на основі детальної якісної і кількісної звітності, яку очікують від підписантів. Створена оперативна група, яка збиратиметься у разі потреби і щонайменше кожні шість місяців, буде контролювати й адаптувати зобов’язання з огляду на технологічні, соціальні, ринкові і законодавчі зміни.

21.06.2022, 10:15
1070 Переглядів